Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Peugeot 205 T16: silniční verze speciálu skupiny B neznala slovo kompromis
5.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Homologační 205 speciálu skupiny B používala trubkový rám, pohon 4x4 a turbo s 200 koňmi.
Peugeot stojí aktuálně na poli rychlých hatchbacků trochu stranou, neboť se ještě nerozhoupal k tomu, aby nám předvedl sériovou podobu konceptu Peugeot 308 R. S technickou výbavou skvostného RCZ R si na něj budeme muset ještě počkat a nutno říci, že čekání to nebude rozhodně lehké. Zatím tu máme jen současnou menší 208 GTi, která sice není úplně k zahození, jenomže k tomu, aby byla dostatečně „hot“ jí dosud také scházejí některé šťavnatější verze.
Právě tento malý lev nás ale zavádí o třicet let zpátky, kdy francouzský lev stavěl jeden z absolutně nejultimativnější hot-hatchů automobilové historie. Řeč musí být o brutálním modelu 205 Turbo 16 alias T16, který měl za úkol homologovat stejnojmenný speciál soutěžních rally vozů legendární skupiny B. Jak už jistě víte, nutné k tomu bylo vyrobit minimálně dvě stovky silničních vozů a jak asi tušíte, s klasickou 205 pro masy, třebaže velmi vydařenou, ani její ostřejší variantou 205 GTi nemělo tohle monstrum mnoho společného. No, popravdě... Odečteme-li siluetu, přední a zadní světla, masku chladiče, čelního sklo a dveře, pak nebylo převzato vůbec, ale vůbec nic.
V roce 1984 (některé zdroje uvádějí konec roku 83), a tedy jen rok po uvedení výchozího modelu, vypadal Peugeot 205 Turbo 16 jako zjevení. Původní samonosnou karoserii nahrazoval v jeho případě trubkový rám a na původním místě motoru byste našli akorát tak náhradní kolo. Pohonná jednotka se totiž přestěhovala doprostřed - na místo, kde se původně nacházela zadní sedadla. Toto řešení automobilka zvolila namísto produkční podoby projektu 305 V6 s atmosférickám motorem a pohonem zadních kol, který vyhodnotila jako nedostatečnou konkurenci pro ostatní válečníky skupiny B.
Pokud si vzpomínáte, na cestě bylo Audi Sport Quattro a Renault 5 Maxi Turbo. I z tohoto důvodu došlo nakonec k zástavbě řádně lehčího a kompaktnějšího čtyřválce s obřím turbodmychadlem, jehož úkol spočíval v roztáčení nikoli jen zadních, ale všech kol. Benzinová osmnáctistovka (1 775 centimetrů krychlových) s vícebodovým vstřikováním Bosh K-Jetronic XU8T dostala šestnáctiventilovou hlavu (odtud číslice 16 v názvu), dále nové sací i výfukové potrubí a s pomocí macaté turbíny Garrett byla vybičována na rovných 200 koní.
Možná si říkáte, že to není žádný zázrak, jenomže v osmdesátých letech maloobjemové agregáty stavěné pro každodenní jízdu po běžných cestách takovými hodnotami vládly jen v podobných homologačních vozech a Turbo 16 se tak jevilo jako nadpozemské stvoření. Jen tak mimochodem, závodní verze si sáhly bezpečně na šílených 450 koní a díky hrátkám s tlakem turba jich mohlo být ještě daleko víc. „Silniční“ Turbo 16 dosahovalo maxima výkonu při 6 750 otáčkách a točivý moment 256 Nm odevzdávalo pětistupňové převodovce při dosažení 4 700 otáček. S hmotností pohybující se na hranici 1 145 kilogramů (silniční verze) dokázalo díky 4x4 katapultovat řidiče na stokilometrovou rychlost během 6 sekund a v pohodě si troufalo až na 210 km/h.
Za podrobnější zmínku stojí také samotná koncepce pohonného ústrojí, která byla vyřešena umístěním motoru i převodovky doprostřed vozu napříč. Mezi ně byla vsunuta rozvodovka s viskozním centrálním diferenciálem, ze které byl výkon přenášen na obě nápravy. K zadnímu diferenciálu s omezeným prokluzem vedla krátká hnací hřídel, zatímco na přední nápravu (obohacenou taktéž samosvorem) navazovala dlouhá kardanová hřídel ukrytá v trubce připevněné ke středovému tunelu. Výhodou této koncepce bylo nízké těžiště celého vozu i dostatečná tuhost, stejně tak celkově velmi kompaktní rozměry. Velkou předností, kterou si homologační kusy vypůjčily od závoďáku, se stala velmi snadná přístupnosti k celé mechanické soustavě. Jen se na fotkách pokochejte, jak bylo možné velmi jednoduše odklopit celou zadní část.
Rozvor náprav byl oproti klasické 205 protažen na 2 540 milimetrů a všechna kola dostala dvojité lichoběžníkové závěsy s vinutými pružinami a plynokapalinovými tlumiči pérování Bilstein. Na přední i zadní nápravě se nacházely samozřejmě velké kotoučové brzy. Tehdejší novináři popisovali jízdní vlastnosti Turbo 16 následujícím způsobem: „Ať už máte v garáži Ferrari nebo Lamborghini, nikdy se nepouštějte s tímhle autem do otevřeného konfliktu a zejména pak s vědomím, že vás čekají točivé okresky...“ Tenhle brutální hot-hatch zkrátka neměl ve své třídě žádnou konkurenci a ještě dnes v dobách moderní Cupry a Mégane RS Trophy-R si svůj status dokáže s přehledem obhájit.
Možná by vás při přímé konfrontaci s tímhle pekelníkem překvapilo, jak malý ve skutečnosti je. Na délku měří pouhých 3 820 milimetrů a do šířky nemá ani 1,7 metru. Zato si i tak dokáže jistě získat respekt celou řadou evidentně funkčních detailů. Stačí pohled na přední kapotu s mohutným otvorem pro lepší přítlak, otvory před předními dveřmi, nebo vstupy pro vzduch k motoru nacházející se na zadních blatnících a vedle bočních oken. Červený proužek po obvodu, bílá kola a mříže na zádi spolu nápisem 205 turbo 16 jsou jen další indicií. Až překvapivě působí jen velmi skromná koncovka výfuku.
Pokud si myslíte, že s tímhle vozem byla paráda jezdit každý den po městě, pravda to bude poloviční. Komunikativní hřebenové řízení bez posilovače byste v těch pohodlně vypadající sportovních sedadlech schroupali, ale minimálně šestnáctilitrová spotřeba a lehce neurvalé chování vám zrovna nepřidá a budík plnicího tlaku turbodmychadla zrovna nepomůže. Tohle bylo stejně stvořené pro pořádnou jízdu a ať si říká, kdo chce, co chce, právě Turbo 16 patří mezi nejlepší Peugeoty všech dob. Ten svist a nákop velkého turba musel být fenomenální.
Pokud po něm prahnete, pak budete muset urychleně začít šetřit, neboť vzniklo pouhopouhých 241 kusů (některé zdroje hovoří o 200, ale to bude zřejmě jen zmatení homologačním požadavkem) a každý z nich vás většinou nepřijde v přepočtu na méně než 1,6 milionu korun. Výjimkou nebude ani vysoce udržovaná „fajnovka“ překonávající dva miliony, jejíž prodej teď spustil aukční portál RM Auctions, který již brzy přidá i informaci o ceně. Mnoho peněz to bude, ale vzpomeňte, kdo z vás fandil v 80. letech minulého století Vatanenovi na světových kolbištích rallye. V tomhle autě můžete zažít podobnou atmosféru a vydat se klidně na nezpevněný povrch. Je to zkrátka klenot automobilové historie.
Peugeot 205 Turbo 16, nazýván někdy špatně zkratkou T16, je pro nás historicky nejpřitažlivějším francouzským lvem. Jeho ceny se dnes pohybují na hranici BMW M4
Prohlídka detailů a akční jízda s T16
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva