Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Peugeot 205 Rallye: oholené GTI vážilo jen 794 kilogramů
25.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) GTi nebylo jedinou ostrou verzí 205. Spartánštějším strojem byla verze Rallye s karburátorovou 1,3, která nesměla do Německa.
Není tomu tak dávno, co Peugeot světu ukázal výroční edici 208 GTi. Ono výročí patří jeho dědečku, modelu 205 GTi, který je letos na světě třicet let. Nebyla to však jediná ostrá verze Peugeotu 205, která v 80. letech vznikla - ke konci oné dekády přišla ještě oholená varianta „dvěstěpětky”, která vznikla podle soutěžních vozů a snad nepřímo i pro amatérské soutěže. Myšlenka byla nabídnout spartánštější, takže také levnější variantu GTi. Dostala název 205 Rallye.
Pod kapotou tohoto stroje nebyla šestnáctistovka či snad devatenáctistovka z 205 GTi, nýbrž menší motor o objemu 1,3 litru. Tento motor vznikal pod taktovkou divize Peugeot Talbot Sport a dostal označení TU24. Je to v podstatě standardní jedenáctistovka, která se montovala do 205, jen se zvětšeným objemem, ostřejší vačkou a dvěma karburátory Weber. Výsledek byl 103 koní výkonu - tedy nijak moc - ale 205 Rallye vážila pouze 794 kilogramů.
Podle zpráv dobových médií byla třináctistovka líná a surová pod dvěma tisíci otáček, pak se postupně probouzela k životu. Nejvíce se jí líbilo mezi čtyřmi až zhruba sedmi tisíci otáčkami, maximum výkonu leželo v 6 800 ot/min. Díky nízké hmotnosti a také dobré aerodynamice se dalo docela svižně dosáhnout maximální rychlosti až 190 km/h. Též podvozkově byl tento vůz velmi schopný, přední náprava sem přešla prakticky beze změn z 205 GTi včetně větraných kotoučových brzd. Zadní náprava byla také z GTi, jen brzdy byly bubnové.
Nízké hmotnosti bylo dosaženo vymontováním úplně všeho, co nebylo pro jízdu nezbytné. Zmizela pochopitelně kůže ze sedaček, veškeré komfortní prvky a také drtivá většina zvukové izolace. Uvnitř tedy byla za jízdy spousta hluku, zejména pokud jste jeli rychle a drželi motor v otáčkách. Ale výsledek této snahy je vidět i výše - hmotnost činila necelých osm metráků.
Zvenčí je 205 Rallye poznat celkem snadno. Vyráběla se jen ve žluté nebo bílé barvě a na několika místech karoserie byly barvy Peugeot Talbot Sport, zejména na masce chladiče a na třetích dveřích. Po stranách také nebyly lišty jako u 205 GTi, vůz měl jednoduchá plechová kola a také přední mlhovky byste tu hledali marně. Uvnitř byla také hlavní jednoduchost a lehkost, sedadla však měla verze Rallye z GTi.
Pro roky 1990 - 1992 se pod kapotu Rallye podívala devatenáctistovka z GTi, avšak podávající výkon 105 koní. Této verze údajně vzniklo jen asi tisíc kusů, takže je velmi vzácná. Prodávala se jen v Německu, kde se naopak původní Rallye nenabízelo, protože třináctistovka nesplňovala některé legislativní požadavky. Vůbec tento stroj nebyl k mání všude, nýbrž jen na některých evropských trzích.
Peugeot původně plánoval vyrobit 5 000 kusů 205 Rallye, tento počet však zmizel velmi rychle. Celkem z továrny vyjelo 30 111 kusů Peugeotu 205 Rallye, což je sice podstatně méně, než vzniklo verzí GTi, ale také šestkrát víc, než Peugeot plánoval. Dnes jsou tyto vozy pochopitelně poměrně vzácné, i proto, že už ani zdaleka nejsou na světě všechny.
Peugeot 205 Rallye jde poznat podle bílé či žluté barvy a trikolory Peugeot Talbot Sport
"Dvěstěpětky" byly velmi úspěšné v soutěžích všech kategorií včetně slavné skupiny B
Dobová reklama na 205 Rallye
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 4 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 11 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.