Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Pekelný Wankel s šesti rotory má 800 koní, v autě jiný takový není
9.2.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(videa) Sériové Mazdy s Wankelem si vystačily s dvojicí rotorů, závodní se čtyřmi. Této Mazdě RX-4 to bylo málo, dostala ještě dva navíc.
Celý automobilový svět už řádku let čeká na to, kdy se objeví alespoň jeden z pokračovatelů Mazd z řady RX, kterým v útrobách vyly motory s rotačními písty. Sama automobilka nám ale řekla, že nic takového nechystá, protože jejich vývoj je příliš drahý a za stejné peníze vyvine pro ni důležitější věci. Wankel ale v našich srdcích bude žít dál už pro svou výjimečnost, charakter, zvukový projev i nutnost o něj stále pečovat.
Nic nám zkrátka nebrání v tom, abychom si ho neustále připomínali a vzpomínali na něj jen v nejlepším. Historicky měla většina sériových motorů Wankel japonské automobilky konstrukci založenou na dvojici rotačních pístů. Vyráběly se také třírotorové jednotky, i když pro ně se našlo využití především na závodní dráze, například v placce 757 určené pro Le Mans a další vytrvalostní závody, mezi lety 1990 a 1995 se obdobná konstrukce objevila také v produkčním model Eunos Cosmo pod označením 20B-REW. To byla ale spíše výjimka.
Totéž bychom mohli prohlásit také o čtyřrotorových wankelech 13J-M a R26B, které Japonci montovali do speciálu 767 a ještě famóznějšího 787B, přičemž druhý zmíněný stroj roku 1991 v Le Mans zvítězil jako vůbec první auto s jiným než klasickým pístovým motorem. Zřejmě si vzpomenete na daleko extrémnější Wankely, přičemž jeden z nich tu byl nedávno. Ovšem právě ten poslední s dvanácti rotory byl určen závodnímu člunu, u něhož nebývají tisíce koní až tak ojedinělým úkazem.
To, co nám však předvedli lidé od novozélandské společnosti Pulse Performance Engineering, nemá obdoby, alespoň ve světě čtyř kol. Podle jejich slov by se mělo jednat o vůbec první šestirotorový wankel na světě, který je namontován do Mazdy RX-4 (známé v zemi vycházejícího slunce pod názvem Luce). A to tenhle vůz ze sedmdesátých let míval jen dvourotorový agregát o výkonu 130 koní. Teď po zásahu garážových nadšenců dostala napodobenina amerických musclecarů velikosti VW Brouka pod přední kapotu skutečnou bestii, která opravdu není jen pro parádu a humbuk na testovací stolici.
Šestirotorové monstrum prosté turbodmychadel na válcové brzdě ukázalo, že opravdu nemá žádné potíže s chodem a že je schopné ukázat maximum ze svého potenciálu. Důkazem toho budiž přiložený videosnímek, na němž bylo na zadních kolech naměřeno přes 800 koní při devíti tisících otáčkách a 760 Nm. Je vidět, že na trati by se z malé a lehké Mazdy asi jen těžko někdo pokoušel dostat z tohoto Wankelu maximum, avšak pozoruhodné je už to, že evidentně nejde jen o statickou záležitost, nýbrž ďábla s neustále se protáčejícími zadními koly, který by se nemusel stydět ani na závodech dragsterů. Na následujících videích si vůz i motor můžete prohlédnout v plné parádě.
Mazda RX-4 (na japonském trhu Luce) se dvěma rotory pod kapotou byla v roce 1978 nahrazena modelem RX-7. Tahle se šesti rotory však udělá více humbuku než deset RX-7 pohromadě…
Test na válcové brzdě
Takhle funguje v praxi na okruhu
Z výfuku šlehají plameny
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch