Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový
10.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jediný dochovaný homologační vůz je opět jako nový. Na prodej není, firma vám ale na přání vyrobí repliku.
Rok 1997 je do historie vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans zapsán poněkud výrazněji než ostatní ročníky, a to kvůli několika prvenstvím. Vůbec poprvé v kariéře totiž na zlaté vavříny dosáhl Tom Kristensen, který je se současnými devíti výhrami podobnou ikonou vytrvalostních závodů jako třeba Michael Schumacher ve Formuli 1 nebo Sébastien Loeb ve WRC. O dánském jezdci, který se zároveň pyšní také rekordními šesti vítězstvími ve dvanáctihodinovce v Sebringu, ale dnes řeč primárně nebude.
Místo toho si posvítíme na automobilku Panoz, která v daném roce v Le Mans debutovala, a sice s modelem Esperante GTR-1. Do závodu byly tehdy přihlášeny tři exempláře a ani jeden nedojel, jejich odkaz však byl nemalý. Zakladatel značky Don Panoz totiž stál o dva roky později u zrodu zámořské American Le Mans Series. Mimo to pak rovněž nechal vyrobit i dva homologační silniční speciály modelu GTR-1, které jsou jádrem našeho dnešního článku.
Panoz totiž momentálně na autosalonu v Dubaji vystavil jediný dochovaný exemplář z oné dvojice, který prošel šestiměsíční renovační kúrou. Během ní změnil barvu karoserie z fialové na zelenou, zároveň se ovšem dočkal i přečalounění poněkud omšelého šedého interiéru, který nyní krášlí béžová Alcantara. Přebarvena pak byla i 18palcová litá kola OZ Racing s centrální maticí a zadními pneumatikami o rozměru 285/40.
Šestilitrová pohonná jednotka V8 sice zůstala na svém místě, dočkala se ovšem rozložení do posledního šroubku a následného zkompletování. Produkovat by tedy opětovně měla více než 600 koní a 677 Nm točivého momentu, o jejichž přenos se stará šestistupňová manuální převodovka ZF uložená kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti u zadní nápravy. Zastavení pak mají na starosti osmipístkové, resp. čtyřpístkové brzdy Brembo.
Celkově poslední dochovaný kousek váží pouhých 898 kilo, přičemž podle Panozu není na prodej. Firma však dodává, že koupěchtivým zákazníkům vyrobí identickou repliku, neboť k dispozici má původní formy na karoserie. Jistých změn se dočká pouze podvozek, v jehož případě budou zapracovány moderní hliníkové komponenty. Jistotou pak samozřejmě bude i kvalitnější a luxusnější interiér odvislý od přání klientů.
Cena originální repliky startuje na sumě 890 000 USD (cca 22 352 500 Kč), lišit se však bude dle toho, nakolik zákazníci využijí personalizační program. My pak jen dodáme, že poslední dochovaný kousek se v Dubaji ukáže ve společnosti původního závodního speciálu i loňského modelu Esperante Spyder GT 25th Anniversary Edition.











Panoz Esperante GTR-1 se nově chlubí zelenou karoserií a béžovým interiérem...
...který je výsledkem šestiměsíční renovace
Původní homologační speciál zdobil fialový lak...
...závodní provedení pak bylo vyvedeno v bílé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11