Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ostrá historie Peugeotu: od legendy 205 GTi po 208 GTi
22.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzská automobilka nemá větší ikonu než Peugeot 205 GTi. Jen tomuto modelu a nové 208 GTI ale tato tři slavná písmena vyhrazena nebyla.
Peugeot 205 GTi je pro francouzskou automobilku to samé co Volkswagen Golf GTI pro německý koncern. Ikona, na níž se odkazují rozličné nové model, třebaže ne vždy úplně oprávněně. Je to vůz, který se jako jeden z mála mohl objevovat na zdech našich pokojů vedle mnohem exotičtějších supersportů značek Ferrari, Lamborghini nebo Porsche. Není proto divu, že jej Peugeot použil jako přímou inspiraci pro zbrusu nový model 208 GTi. Letos v Paříži se ovšem k legendární Dvěstěpětce nebude odkazovat poprvé. Historie Peugeotu se vozy se znakem GTi jen hemží.
Ne všechny ale evokují vzpomínku na legendární kompakt. Jedním z těch vozů, které s Peugeotem 205 GTi nemají mnoho společného, je čtyřdveřový sedan řady 604. Ten na trh dorazil v roce 1984 s motorem 2,8 V6 o výkonu 155 koní, který mu zaručoval nejvyšší rychlost 190 km/h. Namísto deklasování okresek se ale Peugeot 604 GTi jako první model francouzské značky po padesáti letech orientoval spíše na luxusní segment trhu, o čemž svědčila jeho kabina vybavená všemi myslitelnými elektrickými doplňky té doby.
Byla to tedy skutečně až 205 GTi, která dala těmto písmenům správný obsah. Na trh dorazila rovněž v roce 1984, krátce po šestsetčtyřce, a to nejprve s 1,6litrovým motorem o výkonu 105 koní. Jeho kola připomínající mlýnek na pepř (který mimochodem Peugeot dodnes s velkým úspěchem vyrábí v několika verzích) a červené linky ovšem dokázaly uhranout. Stejně jako za volantem dokázal 205 GTi každého přesvědčit, že i malý hatchback s pohonem předních kol může být zábavný.
V roce 1986 navíc spatřila světlo světa varianta s motorem 1,9 l disponující výkonem 130 koní. Ta zkrátila zrychlení z klidu na stovku z 8,5 s na 7,8 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost překročia hranici 200 km/h. Již v základu přitom Peugeot tento model vybavil nejen polokoženým čalouněním, ale především kotoučovými brzdami ve všech rozích a 15palcovými litými koly namísto čtrnáctek vyhrazených modelu 1,6 l. Legenda byla stvořena a Peugeot začal okamžitě pracovat na jejích nástupcích.
Prvním se stal model 309 GTi, který vycházel s prodloužené platformy Peugeotu 205. Po technické stránce s menším hatchbackem sdílel převodovku a motor, výkon však byl později navýšen na 160 koní. Delší rozvor přinesl lepší rozložení hmotnosti, což souviselo s vystrčeným zavazadlovým prostorem. Oproti modelu 205 tím GTi ale novinka přišla o svou původní zábavnost. I když občas řidiče vystrašila svou roztančenou zádí při prudkém brzdění.
Zhruba ve stejnou dobu, tedy na konci 80. let, Peugeot představil také model 505 GTi. Ten bývá často opomíjen, přestože by si díky své koncepci slavnou nálepku zasloužil nosit nejvíce. Čtyřválec 2,2 l totiž vysílal 130 koní na zadní nápravu. Dopřát jste si navíc mohli i osmimístnou verzi kombi, zřejmě nejvíce praktický model, jaký kdy nosil nálepku GTi. Jeho slabinou se však stala slabá odolnost proti korozi, proto jich dodnes zůstalo na světě jen pár.
Daleko větší slávu než velké sedany a kombíky si ale opětovně vydobyl malý hatchback. V roce 1996 totiž na trh dorazil Peugeot 306 GTi-6, který se pyšnil nakrátko poskládaným šestistupňovým manuálem, zábavným řízením, sdílným podvozkem a motorem o výkonu 167 koní. Golf GTI třetí generace tak dostal silného konkurenta, což o dva roky později potvrdil příchod pětisetkusové limitované edice GTi-6 Rallye lehčí o 52 kg.
Zhruba stejný recept použil Peugeot ve třídě o kategorii nižší. Také Peugeot 106 GTi, představený v roce 1997, totiž získal mezinárodní renomé díky citlivému řízení a skvělé ovladatelnosti. Navíc jeho motor 1,6 l o výkonu 120 koní neměl s hmotností 925 kg příliš práce. S příchodem nového milénia však značka jakoby změnila uvažování. Namísto jízdních vlastností dostávala přednost výbava, o čemž svědčí finální verze vybavené koženým čalouněním nebo airbagy montovanými v sedadlech.
Podobnou, jen o poznání tklivější píseň pak zpívaly modely 206 GTi a 207 GTi. V případě většího hatchbacku 307 byla tři písmena pro jistotu rovnou vypuštěna, aby se vrátila až na modelu 308. Ovšem teprve po debutu Peugeotu RCZ, s nímž přišel také přeplňovaný motor 1,6 THP o výkonu 200 koní. Ovšem ani 308 GTi nebyl zrozen ke změně sil v segmentu a na věhlasné značce spíše parazitoval, než že by pomáhal vytvářet její renomé.
Na ramenech Peugeotu 208 GTi tak leží značná tíha. Právě on má být tím, který nechá zapomenout na všechny mezikroky a připomene časy dvěstěpětky. Co myslíte, obstojí?
Kompletní fotogalerie
Legendární Peugeot 205 GTi společně s VW Golfem redefinovaly žánr ostrých hatchbacků. Oba vznikly na počátku 80. let minulého století a oba mají dodnes nástupce
Líbivý design se Peugeotu 206 GTi nedal upřít. S jízdními vlastnostmi to ale bylo horší, problémem bylo řízení i podvozek
Peugeot 207 GTi (na některých trzích nabízený pod znakem RC) pokračoval ve zklamání, které přinesla předchozí generace. Design ovšem ani tentokrát nezklamal
Peugeot 604 GTi tak trochu vybočoval z řady. Představen byl ve stejném roce jako Peugeot 205 GTi, cílil však na luxusní segment trhu
Nejpraktičtějším modelem v celé historii Peugeotu GTi byla kombi verze 505. Ta navíc disponovala pohonem zadních kol
Nejblíže k původnímu Peugeotu 205 GTi měl model 306 GTi-6, který se objevil v roce 1996. Jeho kvality pak umocnila verze Rallye odlehčená o 52 kilogramů
Peugeot 308 GTi se objevil až po příchodu kupé RCZ. S tímto modelem sdílel motor 1,6 THP vyladěný na 200 koní
Peugeot 309 GTi vycházel z prodloužené platformy modelu 205 GTi. Dostal i stejný motor a převodovku
Peugeot 106 GTi zpočátku kombinoval nízkou hmotnost s výkonem 120 koní. Pozdější verze bohužel přidaly na luxusu
208 GTi už není historie, ale ryzí současnost. Nebo spíše budoucnost...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva