Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Oshkosh L-ATV: nástupce Hummeru má děsit už vzhledem
9.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Příští Humvee musí být co nejobratnější a nabídnout i ochranu posádky větších vozů. Do soutěže se hlásí i děsivý stroj firmy Oshkosh.
Americký Hummer alias Humvee je slavný zejména bojovým nasazením a také podle něj vzniklo několik dalších vojenských aut, zmiňme například Uro Vamtac ze Španělska. Humvee ale není nejmladší, vznikl v 80. letech. K jeho nástupcům může patřit také Oshkosh L-ATV, tedy Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle, lehké bojové taktické terénní vozidlo. Navzdory názvu nepochází z Ruska - jak by také mohlo, když má sloužit americké armádě - nýbrž ze Spojených států.
K důvodům, proč Humvee nahrazovat novějšími vozy, patří, že tyto vozy neposkytují posádce dostatečnou ochranu - jak se zjistilo ve válkách v Afghánistánu a Iráku. Větší vozidla zase lépe ochrání posádku, ale nejsou tak hbitá a nezvládnou tak náročný terén. Proto americké ministerstvo obrany hledá náhradu za Humvee. Zakázka má mít hodnotu 9,4 miliardy dolarů (přes 205 miliard korun) a pochopitelně přitahuje pozornost výrobců.
Jednou z variant je L-ATV wisconsinské firmy Oshkosh, menší a hbitější sourozenec M-ATV, lépe obrněného, ale těžšího a pomalejšího stroje z nabídky Oshkoshe. Firma si evidentně libuje v armádních zkratkových názvech. „Bojiště budoucnosti budou mít nepředvídatelný terén i hrozící nebezpečí,” říká John Bryant, vice-prezicent obranných programů firmy. „Vojáci potřebují spolehlivé vozidlo s dobrými vlastnostmi v terénu,” dodává.
Není těžké postavit obratný vůz dobrý v terénu nebo silně pancéřovaný stroj, cílem snahy firmy Oshkosh a také podstatou požadavku armády je tyto dvě vlastnosti skombinovat. „M-ATV je na špici obrněných terénních vozů,” chlubí se Bryant, ale říká, že vynikající ochrany posádky bylo dosaženo díky obrovské hmotě. Pro L-ATV Oshkosh „optimalizoval každou součástku” tak, aby vůz mohl nabídnout stejnou ochranu, ale v menším balení.
Pozoruhodný je také vzhled vozu, který je ošklivý jako noc. Jak asi tušíte, ani to není náhoda a nejde tu jen o formu následující funkci. Z Oshkosh L-ATV má jít strach, protivníky má děsit už tím, jak vypadá a to pochopitelně ještě neodhalil nic ze svých faktických předností.
Po technické stránce L-ATV nabízí inteligentní nezávislé odpružení na všech kolech, kterému Oshkosh říká Tak-4i. Přesné specifikace neznáme, ale zdvih tlumičů je téměř neuvěřitelných 508 mm a světlá výška je nastavitelná tlačítky v kabině. Pod kapotou čekejme dieselový motor, v nabídce ale má být také diesel-elektrické hybridní ústrojí, ale o ekologii tady v první řadě rozhodně nejde. Hybrid jednak zvýší dojezd na plnou nádrž, ale hlavně 94 koní elektromotoru jde údajně použít i jinak než k jízdě, patrně tedy k pohonu nějakého vybavení, ať už na voze nebo mimo něj. Jen doufejme, že bude systém patřičně spolehlivý.
Slovo „lehké” v názvu stroje je potřeba brát s rezervou, L-ATV má vážit okolo 6,25 tuny. Je to pořádný kus auta, ale také je obrněný. Váží asi jen polovinu většího M-ATV. Oshkosh zatím nezveřejňuje kompletní technická data, protože soutěž bude vládou definitivně vypsána až v prosinci a samozřejmě tu jsou další firmy, které by měly o zakázku zájem - například AM General, výrobce současných Humvee, a Lockheed Martin. Výherce dostane kontrakt na 17 tisíc vozidel během prvních osmi let po zhruba 550 tisících dolarech (12 milionů korun) za kus.
Armáda pak bude provádět vlastní testy, včetně ostré palby z nejrůznějších zbraní. Vojákům by se měly první kusy dostat až v roce 2018. Firma Oshkosh je ale na ostrou výrobu podle slov Johna Bryanta připravena: „Do několika týdnů můžeme těchto strojů vyrábět tisíc každý měsíc, pokud by se potřeba armády změnila a vozy by musely být na bojišti rychleji,” říká.
Oshkosh L-ATV nejnovější, šesté generace by mohl být příštím Humvee, zvítězí-li v soutěži. Existuje v různých provedeních
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
před 8 hodinami - K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 10 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 11 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
dnes - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
dnes
Živá témata na fóru
- WAZE 12.28. 20:07 - GeneHawkins
- BMW Divize 12.28. 18:08 - jerry
- Policejní kontroly a měření 12.28. 15:43 - řidičBOB
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.