Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984

(+videa) Rüsselsheimský konkurent Golfu GTI vstoupil na scénu už v 80. letech. Nejsilnější varianta byla první šestnáctiventil Opelu, měla 150 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984

20.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+videa) Rüsselsheimský konkurent Golfu GTI vstoupil na scénu už v 80. letech. Nejsilnější varianta byla první šestnáctiventil Opelu, měla 150 koní.

Už v dobách, kdy se o založení Opel Performance Center ještě ani neuvažovalo, měl Rüsselsheim políčeno na Volkswagen Golf GTI. Dědečkovi dnešní Astry OPC se říkalo Kadett GSi a přišel na svět v roce 1984 ve své první inkarnaci s osmnáctistovkou pod kapotou. Od začátku se vyráběl ve dvou karosářských variantách, jako třídveřový nebo pětidveřový hatchback.

Po pouhých dvou letech se do motorového prostoru podíval nový, o dvě deci větší motor. Nový dvoulitr byl atmosférický čtyřválec, který využíval osmiventilovou techniku a nabízel 115 koní v 5 400 otáčkách a 170 Nm ve 3 000 ot/min. Oproti předchůdci už měl elektronicky řízené spalování a byl vybaven katalyzátorem. Našli bychom v něm také chladič oleje s vlastním termostatem.

Zvenčí byl Kadett GSi docela snadno k rozpoznání, ale museli jste se o auta aspoň trochu zajímat. Z větších změn zmiňme jiná kola od obyčejných Kadettů, upravené nárazníky, spoiler na zádi a odlišnou koncovku výfuku. GSi také mělo funkční odvody horkého vzduchu po stranách kapoty a zadní mlhovku v nárazníku, takže ve sdružených svítilnách byla na obou stranách couvací světla.

Loga Opel na kapotě a na třetích, resp. pátých dveřích také byla jen nalepenou fólií místo plastického znaku, zadní světla mohla být zatmavena buď kouřově nebo tenkými černými linkami a prostor mezi nimi, kde sídlila registrační značka, byl černý. Výsledek těchto úprav byl v případě třídveřové varianty ve snížení koeficientu aerodynamického odporu z 0,32 na 0,30 - tehdy nejméně ze všech vyráběných hatchbacků.

Také uvnitř bylo znát, že nesedíte v obyčejném Kadettu. Sportovní sedadla vyvíjel Opel ve spolupráci s Recarem a klasický přístrojový štít s ručičkami nahradil digitální tachometr a další ukazatele, které místo ručiček rozsvěcely dílky na stupnicích. Klimatizaci tu nehledejte, sedíte v hot hatchi 80. let; na seznamu příplatků však byl kožený interiér - nejen sedadla, ale i části výplně dveří, volant a hlavice řadicí páky mohly být pokryty kůží. Příplatková výbava dále obsahovala elektrická okna a zrcátka i s vyhříváním, posilovač řízení, ABS nebo palubní počítač, který ukázal spotřebu, dojezd, stopky a průměrnou rychlost.

V roce 1988 se objevila potřeba více výkonu pod kapotou. Třebaže byl motor Kadettu GSi do jisté míry elektronicky řízený, nešlo z něj dostat čtyřicet koní navíc jen počítačovou magií, jak to na řadě automobilů vidíme dnes. Opel se spojil s britským Cosworthem a výsledkem jejich práce byla nová hlava na stávajícím dvoulitrovém motoru - první v historii Opelu s šestnáctiventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli. Výkon upraveného motoru byl 150 koní v 6 000 otáčkách a 196 Nm při 4 800 ot/min. Vyššího výkonu bylo dosaženo mimo jiné zvětšením kompresního poměru; vrtání i zdvih zůstalo stejné.

Šestnáctiventiovému Kadettu GSi se dostalo i dalších změn. Zadní náprava dostala dvoupístkové kotoučové brzdy místo bubnových a tlustší stabilizátor. Pro potřeby o malý kousek vyššího chladiče byly upraveny přední příčníky karoserie a pro větší tuhost doznal změn i prostor mezi předními podběhy a spodními konci A-sloupků. Manuální pětikvalt byl také upraven, aby zvládl vyšší výkon. Zvenčí přibyla jen loga 16V na předním nárazníku a zadních dveřích a výfuk, samozřejmě také s katalyzátorem, dostal obdélníkovou koncovku.

V tomto provedení, tedy jako GSi 16V, byl ostrý Kadett nejúspěšnější. Vydržel ve výrobě do roku 1991; ne zas tak dlouho, ale oproti starším verzím o rok déle. Verze Cabrio se skládací plátěnou střechou přišla na svět v roce 1990 a vyráběla se až do roku 1993. Ze speciálních edic zmiňme Champion, který byl třídveřovým hatchbackem a vyráběl se jen v posledním modelovém roce 1991. Uvnitř bylo standardem např. kožené čalounění, které bylo u ostatních variant jen za příplatek; jinak moc odlišný nebyl.

Pětidveřových variant Kadettu GSi, ať už s kterýmkoliv motorem, bylo z pochopitelných důvodů vyrobeno málo - pro hot hatch se tři dveře hodí lépe. Ještě méně jich bylo s koženým interiérem, a to proto, že tato položka příplatkové výbavy byla oproti třídveřové variantě mnohem dražší.

Najít v dnešní době hezký kousek v dobrém stavu není vůbec snadné. Mnoho jich padlo za oběť nepříliš schopným řidičům, podobně jako u Calibry rzi a snad ještě více bylo zprzněno různým tuningem, většinou spíš méně než více povedeným. Pokud se vám ale podaří najít dobrý exemplář třeba i v plné výbavě, je to rozhodně kus historie rüsselsheimské značky, který budete mít v garáži.


Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 1 - opel kadett gsi 01Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 2 - opel kadett gsi 02Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 3 - opel kadett gsi 03Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 4 - opel kadett gsi 04Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 5 - opel kadett gsi 05
Opel Kadett GSi je snadno k rozpoznání od běžných Kadettů, ale musíte o autech vědět aspoň něco

Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 6 - opel kadett gsi 16v 01Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 7 - opel kadett gsi 16v 02Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 8 - opel kadett gsi 16v 03Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 9 - opel kadett gsi 16v 04Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 10 - opel kadett gsi 16v 05Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 11 - opel kadett gsi 16v 06Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 12 - opel kadett gsi 16v 06aOpel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 13 - opel kadett gsi 16v 07Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 14 - opel kadett gsi 16v 08Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 15 - opel kadett gsi 16v 08aOpel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 16 - opel kadett gsi 16v 09Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 17 - opel kadett gsi 16v 10
Šestnáctiventilová verze se lišila hlavně mechanikou, mimo jiné 35 koni navíc

Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 18 - opel kadett gsi racing 01Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 19 - opel kadett gsi racing 02Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984 - 20 - opel kadett gsi racing 03
Opel Kadett GSi byl i vcelku oblíbeným závodním strojem, pochopitelně po úpravách


Reklama na Opel Kadett GSi 16V z konce 80. let hovoří ve smyslu, že ostatní jen štěkají


Na mnohem novějším videu srovnává bývalý závodník Joachim Winkelhock osmiventilový Kadett GSi s Astrou OPC

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.