Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984
20.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+videa) Rüsselsheimský konkurent Golfu GTI vstoupil na scénu už v 80. letech. Nejsilnější varianta byla první šestnáctiventil Opelu, měla 150 koní.
Už v dobách, kdy se o založení Opel Performance Center ještě ani neuvažovalo, měl Rüsselsheim políčeno na Volkswagen Golf GTI. Dědečkovi dnešní Astry OPC se říkalo Kadett GSi a přišel na svět v roce 1984 ve své první inkarnaci s osmnáctistovkou pod kapotou. Od začátku se vyráběl ve dvou karosářských variantách, jako třídveřový nebo pětidveřový hatchback.
Po pouhých dvou letech se do motorového prostoru podíval nový, o dvě deci větší motor. Nový dvoulitr byl atmosférický čtyřválec, který využíval osmiventilovou techniku a nabízel 115 koní v 5 400 otáčkách a 170 Nm ve 3 000 ot/min. Oproti předchůdci už měl elektronicky řízené spalování a byl vybaven katalyzátorem. Našli bychom v něm také chladič oleje s vlastním termostatem.
Zvenčí byl Kadett GSi docela snadno k rozpoznání, ale museli jste se o auta aspoň trochu zajímat. Z větších změn zmiňme jiná kola od obyčejných Kadettů, upravené nárazníky, spoiler na zádi a odlišnou koncovku výfuku. GSi také mělo funkční odvody horkého vzduchu po stranách kapoty a zadní mlhovku v nárazníku, takže ve sdružených svítilnách byla na obou stranách couvací světla.
Loga Opel na kapotě a na třetích, resp. pátých dveřích také byla jen nalepenou fólií místo plastického znaku, zadní světla mohla být zatmavena buď kouřově nebo tenkými černými linkami a prostor mezi nimi, kde sídlila registrační značka, byl černý. Výsledek těchto úprav byl v případě třídveřové varianty ve snížení koeficientu aerodynamického odporu z 0,32 na 0,30 - tehdy nejméně ze všech vyráběných hatchbacků.
Také uvnitř bylo znát, že nesedíte v obyčejném Kadettu. Sportovní sedadla vyvíjel Opel ve spolupráci s Recarem a klasický přístrojový štít s ručičkami nahradil digitální tachometr a další ukazatele, které místo ručiček rozsvěcely dílky na stupnicích. Klimatizaci tu nehledejte, sedíte v hot hatchi 80. let; na seznamu příplatků však byl kožený interiér - nejen sedadla, ale i části výplně dveří, volant a hlavice řadicí páky mohly být pokryty kůží. Příplatková výbava dále obsahovala elektrická okna a zrcátka i s vyhříváním, posilovač řízení, ABS nebo palubní počítač, který ukázal spotřebu, dojezd, stopky a průměrnou rychlost.
V roce 1988 se objevila potřeba více výkonu pod kapotou. Třebaže byl motor Kadettu GSi do jisté míry elektronicky řízený, nešlo z něj dostat čtyřicet koní navíc jen počítačovou magií, jak to na řadě automobilů vidíme dnes. Opel se spojil s britským Cosworthem a výsledkem jejich práce byla nová hlava na stávajícím dvoulitrovém motoru - první v historii Opelu s šestnáctiventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli. Výkon upraveného motoru byl 150 koní v 6 000 otáčkách a 196 Nm při 4 800 ot/min. Vyššího výkonu bylo dosaženo mimo jiné zvětšením kompresního poměru; vrtání i zdvih zůstalo stejné.
Šestnáctiventiovému Kadettu GSi se dostalo i dalších změn. Zadní náprava dostala dvoupístkové kotoučové brzdy místo bubnových a tlustší stabilizátor. Pro potřeby o malý kousek vyššího chladiče byly upraveny přední příčníky karoserie a pro větší tuhost doznal změn i prostor mezi předními podběhy a spodními konci A-sloupků. Manuální pětikvalt byl také upraven, aby zvládl vyšší výkon. Zvenčí přibyla jen loga 16V na předním nárazníku a zadních dveřích a výfuk, samozřejmě také s katalyzátorem, dostal obdélníkovou koncovku.
V tomto provedení, tedy jako GSi 16V, byl ostrý Kadett nejúspěšnější. Vydržel ve výrobě do roku 1991; ne zas tak dlouho, ale oproti starším verzím o rok déle. Verze Cabrio se skládací plátěnou střechou přišla na svět v roce 1990 a vyráběla se až do roku 1993. Ze speciálních edic zmiňme Champion, který byl třídveřovým hatchbackem a vyráběl se jen v posledním modelovém roce 1991. Uvnitř bylo standardem např. kožené čalounění, které bylo u ostatních variant jen za příplatek; jinak moc odlišný nebyl.
Pětidveřových variant Kadettu GSi, ať už s kterýmkoliv motorem, bylo z pochopitelných důvodů vyrobeno málo - pro hot hatch se tři dveře hodí lépe. Ještě méně jich bylo s koženým interiérem, a to proto, že tato položka příplatkové výbavy byla oproti třídveřové variantě mnohem dražší.
Najít v dnešní době hezký kousek v dobrém stavu není vůbec snadné. Mnoho jich padlo za oběť nepříliš schopným řidičům, podobně jako u Calibry rzi a snad ještě více bylo zprzněno různým tuningem, většinou spíš méně než více povedeným. Pokud se vám ale podaří najít dobrý exemplář třeba i v plné výbavě, je to rozhodně kus historie rüsselsheimské značky, který budete mít v garáži.





Opel Kadett GSi je snadno k rozpoznání od běžných Kadettů, ale musíte o autech vědět aspoň něco
Šestnáctiventilová verze se lišila hlavně mechanikou, mimo jiné 35 koni navíc
Opel Kadett GSi byl i vcelku oblíbeným závodním strojem, pochopitelně po úpravách
Reklama na Opel Kadett GSi 16V z konce 80. let hovoří ve smyslu, že ostatní jen štěkají
Na mnohem novějším videu srovnává bývalý závodník Joachim Winkelhock osmiventilový Kadett GSi s Astrou OPC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejnovější články
BMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 2 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 3 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včeraOstré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
včeraRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva