Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984
20.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+videa) Rüsselsheimský konkurent Golfu GTI vstoupil na scénu už v 80. letech. Nejsilnější varianta byla první šestnáctiventil Opelu, měla 150 koní.
Už v dobách, kdy se o založení Opel Performance Center ještě ani neuvažovalo, měl Rüsselsheim políčeno na Volkswagen Golf GTI. Dědečkovi dnešní Astry OPC se říkalo Kadett GSi a přišel na svět v roce 1984 ve své první inkarnaci s osmnáctistovkou pod kapotou. Od začátku se vyráběl ve dvou karosářských variantách, jako třídveřový nebo pětidveřový hatchback.
Po pouhých dvou letech se do motorového prostoru podíval nový, o dvě deci větší motor. Nový dvoulitr byl atmosférický čtyřválec, který využíval osmiventilovou techniku a nabízel 115 koní v 5 400 otáčkách a 170 Nm ve 3 000 ot/min. Oproti předchůdci už měl elektronicky řízené spalování a byl vybaven katalyzátorem. Našli bychom v něm také chladič oleje s vlastním termostatem.
Zvenčí byl Kadett GSi docela snadno k rozpoznání, ale museli jste se o auta aspoň trochu zajímat. Z větších změn zmiňme jiná kola od obyčejných Kadettů, upravené nárazníky, spoiler na zádi a odlišnou koncovku výfuku. GSi také mělo funkční odvody horkého vzduchu po stranách kapoty a zadní mlhovku v nárazníku, takže ve sdružených svítilnách byla na obou stranách couvací světla.
Loga Opel na kapotě a na třetích, resp. pátých dveřích také byla jen nalepenou fólií místo plastického znaku, zadní světla mohla být zatmavena buď kouřově nebo tenkými černými linkami a prostor mezi nimi, kde sídlila registrační značka, byl černý. Výsledek těchto úprav byl v případě třídveřové varianty ve snížení koeficientu aerodynamického odporu z 0,32 na 0,30 - tehdy nejméně ze všech vyráběných hatchbacků.
Také uvnitř bylo znát, že nesedíte v obyčejném Kadettu. Sportovní sedadla vyvíjel Opel ve spolupráci s Recarem a klasický přístrojový štít s ručičkami nahradil digitální tachometr a další ukazatele, které místo ručiček rozsvěcely dílky na stupnicích. Klimatizaci tu nehledejte, sedíte v hot hatchi 80. let; na seznamu příplatků však byl kožený interiér - nejen sedadla, ale i části výplně dveří, volant a hlavice řadicí páky mohly být pokryty kůží. Příplatková výbava dále obsahovala elektrická okna a zrcátka i s vyhříváním, posilovač řízení, ABS nebo palubní počítač, který ukázal spotřebu, dojezd, stopky a průměrnou rychlost.
V roce 1988 se objevila potřeba více výkonu pod kapotou. Třebaže byl motor Kadettu GSi do jisté míry elektronicky řízený, nešlo z něj dostat čtyřicet koní navíc jen počítačovou magií, jak to na řadě automobilů vidíme dnes. Opel se spojil s britským Cosworthem a výsledkem jejich práce byla nová hlava na stávajícím dvoulitrovém motoru - první v historii Opelu s šestnáctiventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli. Výkon upraveného motoru byl 150 koní v 6 000 otáčkách a 196 Nm při 4 800 ot/min. Vyššího výkonu bylo dosaženo mimo jiné zvětšením kompresního poměru; vrtání i zdvih zůstalo stejné.
Šestnáctiventiovému Kadettu GSi se dostalo i dalších změn. Zadní náprava dostala dvoupístkové kotoučové brzdy místo bubnových a tlustší stabilizátor. Pro potřeby o malý kousek vyššího chladiče byly upraveny přední příčníky karoserie a pro větší tuhost doznal změn i prostor mezi předními podběhy a spodními konci A-sloupků. Manuální pětikvalt byl také upraven, aby zvládl vyšší výkon. Zvenčí přibyla jen loga 16V na předním nárazníku a zadních dveřích a výfuk, samozřejmě také s katalyzátorem, dostal obdélníkovou koncovku.
V tomto provedení, tedy jako GSi 16V, byl ostrý Kadett nejúspěšnější. Vydržel ve výrobě do roku 1991; ne zas tak dlouho, ale oproti starším verzím o rok déle. Verze Cabrio se skládací plátěnou střechou přišla na svět v roce 1990 a vyráběla se až do roku 1993. Ze speciálních edic zmiňme Champion, který byl třídveřovým hatchbackem a vyráběl se jen v posledním modelovém roce 1991. Uvnitř bylo standardem např. kožené čalounění, které bylo u ostatních variant jen za příplatek; jinak moc odlišný nebyl.
Pětidveřových variant Kadettu GSi, ať už s kterýmkoliv motorem, bylo z pochopitelných důvodů vyrobeno málo - pro hot hatch se tři dveře hodí lépe. Ještě méně jich bylo s koženým interiérem, a to proto, že tato položka příplatkové výbavy byla oproti třídveřové variantě mnohem dražší.
Najít v dnešní době hezký kousek v dobrém stavu není vůbec snadné. Mnoho jich padlo za oběť nepříliš schopným řidičům, podobně jako u Calibry rzi a snad ještě více bylo zprzněno různým tuningem, většinou spíš méně než více povedeným. Pokud se vám ale podaří najít dobrý exemplář třeba i v plné výbavě, je to rozhodně kus historie rüsselsheimské značky, který budete mít v garáži.





Opel Kadett GSi je snadno k rozpoznání od běžných Kadettů, ale musíte o autech vědět aspoň něco
Šestnáctiventilová verze se lišila hlavně mechanikou, mimo jiné 35 koni navíc
Opel Kadett GSi byl i vcelku oblíbeným závodním strojem, pochopitelně po úpravách
Reklama na Opel Kadett GSi 16V z konce 80. let hovoří ve smyslu, že ostatní jen štěkají
Na mnohem novějším videu srovnává bývalý závodník Joachim Winkelhock osmiventilový Kadett GSi s Astrou OPC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Už i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 2 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 3 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 5 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včeraOstré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.15. 09:26 - Zajda
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.