Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opel Kadett GSi: dědeček OPC proháněl Golfy už v roce 1984
20.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+videa) Rüsselsheimský konkurent Golfu GTI vstoupil na scénu už v 80. letech. Nejsilnější varianta byla první šestnáctiventil Opelu, měla 150 koní.
Už v dobách, kdy se o založení Opel Performance Center ještě ani neuvažovalo, měl Rüsselsheim políčeno na Volkswagen Golf GTI. Dědečkovi dnešní Astry OPC se říkalo Kadett GSi a přišel na svět v roce 1984 ve své první inkarnaci s osmnáctistovkou pod kapotou. Od začátku se vyráběl ve dvou karosářských variantách, jako třídveřový nebo pětidveřový hatchback.
Po pouhých dvou letech se do motorového prostoru podíval nový, o dvě deci větší motor. Nový dvoulitr byl atmosférický čtyřválec, který využíval osmiventilovou techniku a nabízel 115 koní v 5 400 otáčkách a 170 Nm ve 3 000 ot/min. Oproti předchůdci už měl elektronicky řízené spalování a byl vybaven katalyzátorem. Našli bychom v něm také chladič oleje s vlastním termostatem.
Zvenčí byl Kadett GSi docela snadno k rozpoznání, ale museli jste se o auta aspoň trochu zajímat. Z větších změn zmiňme jiná kola od obyčejných Kadettů, upravené nárazníky, spoiler na zádi a odlišnou koncovku výfuku. GSi také mělo funkční odvody horkého vzduchu po stranách kapoty a zadní mlhovku v nárazníku, takže ve sdružených svítilnách byla na obou stranách couvací světla.
Loga Opel na kapotě a na třetích, resp. pátých dveřích také byla jen nalepenou fólií místo plastického znaku, zadní světla mohla být zatmavena buď kouřově nebo tenkými černými linkami a prostor mezi nimi, kde sídlila registrační značka, byl černý. Výsledek těchto úprav byl v případě třídveřové varianty ve snížení koeficientu aerodynamického odporu z 0,32 na 0,30 - tehdy nejméně ze všech vyráběných hatchbacků.
Také uvnitř bylo znát, že nesedíte v obyčejném Kadettu. Sportovní sedadla vyvíjel Opel ve spolupráci s Recarem a klasický přístrojový štít s ručičkami nahradil digitální tachometr a další ukazatele, které místo ručiček rozsvěcely dílky na stupnicích. Klimatizaci tu nehledejte, sedíte v hot hatchi 80. let; na seznamu příplatků však byl kožený interiér - nejen sedadla, ale i části výplně dveří, volant a hlavice řadicí páky mohly být pokryty kůží. Příplatková výbava dále obsahovala elektrická okna a zrcátka i s vyhříváním, posilovač řízení, ABS nebo palubní počítač, který ukázal spotřebu, dojezd, stopky a průměrnou rychlost.
V roce 1988 se objevila potřeba více výkonu pod kapotou. Třebaže byl motor Kadettu GSi do jisté míry elektronicky řízený, nešlo z něj dostat čtyřicet koní navíc jen počítačovou magií, jak to na řadě automobilů vidíme dnes. Opel se spojil s britským Cosworthem a výsledkem jejich práce byla nová hlava na stávajícím dvoulitrovém motoru - první v historii Opelu s šestnáctiventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli. Výkon upraveného motoru byl 150 koní v 6 000 otáčkách a 196 Nm při 4 800 ot/min. Vyššího výkonu bylo dosaženo mimo jiné zvětšením kompresního poměru; vrtání i zdvih zůstalo stejné.
Šestnáctiventiovému Kadettu GSi se dostalo i dalších změn. Zadní náprava dostala dvoupístkové kotoučové brzdy místo bubnových a tlustší stabilizátor. Pro potřeby o malý kousek vyššího chladiče byly upraveny přední příčníky karoserie a pro větší tuhost doznal změn i prostor mezi předními podběhy a spodními konci A-sloupků. Manuální pětikvalt byl také upraven, aby zvládl vyšší výkon. Zvenčí přibyla jen loga 16V na předním nárazníku a zadních dveřích a výfuk, samozřejmě také s katalyzátorem, dostal obdélníkovou koncovku.
V tomto provedení, tedy jako GSi 16V, byl ostrý Kadett nejúspěšnější. Vydržel ve výrobě do roku 1991; ne zas tak dlouho, ale oproti starším verzím o rok déle. Verze Cabrio se skládací plátěnou střechou přišla na svět v roce 1990 a vyráběla se až do roku 1993. Ze speciálních edic zmiňme Champion, který byl třídveřovým hatchbackem a vyráběl se jen v posledním modelovém roce 1991. Uvnitř bylo standardem např. kožené čalounění, které bylo u ostatních variant jen za příplatek; jinak moc odlišný nebyl.
Pětidveřových variant Kadettu GSi, ať už s kterýmkoliv motorem, bylo z pochopitelných důvodů vyrobeno málo - pro hot hatch se tři dveře hodí lépe. Ještě méně jich bylo s koženým interiérem, a to proto, že tato položka příplatkové výbavy byla oproti třídveřové variantě mnohem dražší.
Najít v dnešní době hezký kousek v dobrém stavu není vůbec snadné. Mnoho jich padlo za oběť nepříliš schopným řidičům, podobně jako u Calibry rzi a snad ještě více bylo zprzněno různým tuningem, většinou spíš méně než více povedeným. Pokud se vám ale podaří najít dobrý exemplář třeba i v plné výbavě, je to rozhodně kus historie rüsselsheimské značky, který budete mít v garáži.
Opel Kadett GSi je snadno k rozpoznání od běžných Kadettů, ale musíte o autech vědět aspoň něco
Šestnáctiventilová verze se lišila hlavně mechanikou, mimo jiné 35 koni navíc
Opel Kadett GSi byl i vcelku oblíbeným závodním strojem, pochopitelně po úpravách
Reklama na Opel Kadett GSi 16V z konce 80. let hovoří ve smyslu, že ostatní jen štěkají
Na mnohem novějším videu srovnává bývalý závodník Joachim Winkelhock osmiventilový Kadett GSi s Astrou OPC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 58 minutami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 2 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 3 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- vyber motorky 11.02. 07:41 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.