Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nissan přivezl do New Yorku všechny generace GT-R, tady jsou
25.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Už jedna generace Nissanu GT-R by stála za zmínku, ale v New Yorku jsou rovnou všechny. Včetně auta, které zajelo Nordschleife za 7:08.
Fanoušky „Godzilly”, tedy ne té filmové, nýbrž Nissanu GT-R, japonská automobilka jistě potěšila, když v New Yorku představila poslední facelift R35. Ten krom změn vizáže vydoloval dalších 22 koní z 3,8litrového, dvakrát přeplňovaného šestiválce pod kapotou. Je to jedno z největších lákadel stánku Nissanu pro ty, kteří mají rádi nová auta.
Pro příznivce GT-R to ale není ani zdaleka jediný a možná ani nejsilnější magnet. Nissan totiž přivezl všechny generace GT-R a vystavil je vedle sebe, od prvního Skylinu 2000GT-R z roku 1969 po ikonický Skyline R34 GT-R. A aby nikdo nezapomněl, jak rychle umí tohle auto jezdit, také tu stojí R35 GT-R Nismo modelového roku 2015 s šíleným křídlem na zádi - ten vůz, se kterým bylo dosaženo času 7:08,68 na Severní smyčce Nürburgringu.
Pokud nemáte možnost se do New Yorku sami podívat, celou tuto parádu vám můžeme ukázat obrazem. A nejvíc tady vážně řeknou fotky, tato auta nejsou novinkami. Nissan si samozřejmě dal práci s výběrem krásných kousků, takže auta vypadají jako nová. Že všechna budou skvěle jezdit, nepochybujte. Tady jsou, je to pastva pro oči.
Tak šel čas nissaních GT-R
1. Nissan Skyline 2000GT-R (1969)
V roce 1969 se objevil první Skyline s označením GT-R. Neměl ještě turba ani čtyřkolku, byl to klasický sporťák s atmosférickým šestiválcem vpředu a pohonem vzadu. Motor měl dva litry, tři dvojité karburátory Mikuni-Solex a úplně každý trik pro vyšší výkon, který byl v té době znám. Výsledkem bylo 160 koní v 7 tisících otáčkách a 176 Nm v 5 600 ot./min. Americké muscle cars té doby měly výkonu mnohem víc, ale také se nebály šesti- i sedmilitrových objemů a vážily mnohem více než 1 120 kg, které měl tento Skyline.
2. Nissan Skyline 2000GT-R (1973)
Druhá generace Skylinu GT-R vzešla ze čtvrté generace Skylinu jako modelu. Říkalo se jí „Kenmeri”, protože v reklamě byly dvě postavy, pojmenované Ken a Mary. Bylo to jedno z prvních japonských aut s kotoučovými brzdami na všech kolech a z GT-R je jednoznačně nejvzácnější - vzniklo jich prý jen 197, protože výroba musela být ukončena dříve kvůli emisním regulacím. Motor tu byl úplně stejný řadový dvoulitrový šestiválec, i se stejným výkonem, jen hmotnost narostla na 1 145 kg.
3. Nissan Skyline GT-R R32 (1989)
Šestnáct let nebyla v nabídce Skylinu verze GT-R, a když v roce 1989 přišla, byl to úplně jiný stroj. Řadová šestka tu je pořád, jen má dvě turba, 2,6 litru objemu a 280 koní a 353 Nm a pohání vůz o 1 430 kg váhy. Je to první inkarnace motoru RB26DETT a také je tu prvně použita elektronicky řízená čtyřkolka s šíleným označením ATTESA E-TS, které znamená „Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain with Electronic Torque Split”.
4. Nissan Skyline GT-R R33 (1995)
Další generace GT-R byla větší a s 1 540 kg o dost těžší, což u sporťáku nebývá výhoda. Motoru zůstalo 280 koní, točivý moment se zvedl na 367 Nm. Karoserie byla ale mnohem tužší, rozložení hmotnosti lepší a to ve spolupráci s lepší čtyřkolkou ATTESA E-TS PRO s elektronicky řízeným samosvorem vzadu znamenalo lepší čas na Ringu o 21 vteřin, 7:59 vs. 8:20 u R32. To kritikům zavřelo ústa.
5. Nissan Skyline GT-R M-spec Nür R34 (1999)
Poslední spárování motoru RB26DETT, tentokrát se znova zvýšeným točivým momentem na 392 Nm, se čtyřkolkou ATTESA E-TS byla generace R34, kterou proslavila filmová série Rychle a Zběsile. Je pevnější než R33 a má o 5 cm kratší rozvor, přesto je s hmotností 1 560 kg těžší. Má ale lepší aerodynamiku i přítlak. Vystavená verze, pro kterou platí číslo 392 Nm, je M-Spec Nür, jako Nürburgring. Vzniklo jich jen 250 a je to varianta upravená pro vytrvalostní závody - má měkčí odpružení než V-Spec II Nür, ze které vychází.
6. Nissan GT-R Nismo R35 (2015)
Stejně jako byl čas pod osm minut u R33 úchvatný, byl ohromující i výkon současného GT-R Nismo modelového roku 2015 - Ring objelo za 7:08,68. Mělo ohromné zadní křídlo a maskování, přes které na fotkách není vidět skoro nic. A přesně tak ho Nissan přivezl ukázat do New Yorku. Se 1 730 kg je nejtěžší, ale taky nejsilnější - má 608 koní a 652 Nm.
6. Nissan GT-R R35 (2017)
A konečně, nejnověji představený vůz, kterému jsme se věnovali ve vlastním článku. Barva Blaze Orange Metallic se opravdu povedla a designové změny celkem taky, takže příležitost si ho prohlédnout znova nevynecháme. Jeho váha zatím není známa, odhady hovoří o necelých 1,8 tuny; tahle Godzilla nikdy nebyla lehká. Parametry motoru už známe - 572 koní a 633 Nm - a na zrychlení na stovku si ještě počkejme, ale nečekejme vysoké číslo...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 2 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 13:37 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus