Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Neznámé prototypy Bertone: prodány za desítky milionů korun
28.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Nejde o žádné tajemné vozy, u nás jsou ale s ohledem na dobu vzniku známé málokomu. Bertone je musel prodat, tak si je konečně představme
Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2011 nebyl jen místem, kde zazářily nové unikátní sportovní vozy (Ferrari Superamerica 45, Aston Martin Vantage V12 od Zagata) či koncept (BMW 328 Hommage), konala se tu také velká aukce automobilových klasiků. Mezi skvosty v podobě Talbotu-Lago T150-C SS, Ferrari 500 Testa Rossa, Ford GT40 roadster či Bugatti Type 57SC Atalante, kterým se ještě budeme věnovat v samostatném článku, zaujaly své místo i jedny z nejobdivovanějších prototypů, které Bertone vytvořil.
Bohužel nebyly na tomto místě jen vystaveny pro potěchu svého okolí, Slavná Bertoneho firma má finanční potíže a musí se zbavovat svého majetku. Proto využila letošního Concorsa, aby své rodinné stříbro nabídla k prodeji. Je to trochu smutný osud, ale všechno zlé je pro něco dobré. My si právě díky této situaci můžeme všechny koncepty prohlédnout jak nikdy dříve a prozkoumat i jejich výjimečnosti. Tak pojďme do toho.
Lancia Stratos HF Zero
Jako první šla „na porážku” Lancia Stratos HF Zero představená v roce 1970 na autosalonu v Turíně. Svým designem v podobě klínu a výškou pouhých 83 cm představovala úplnou revoluci v automobilovém designu a zahájila novou éru, jejímiž produkty pak bylo např. Lamborghini Countach. Základem prototypu byl podvozek a motor (benzínový V4 1,6 l, 115 k) Lancie Fulvia HF. Samotné Zero, jak se mu pak přezdívalo, se výroby nedočkalo, ale vyvinula se z něj jedna z nejslavnějších Lancií historie, model Stratos.
Při aukci se její cena vyšplhala na 761 000 Eur (cca 18,75 milionu Kč).
Lancia Sibilo
Další prodávanou Lancii bylo kupé Sibilo. Postavené na podvozku seriového Stratosu, dokonce s jeho motorem uprostřed, na veřejnost uvedeno v roce 1978 jako Bertoneho představa aut budoucnosti. Nejoriginálnější je asi volant s pevným středem a ovládacími prvky. Řekl bych, že tvůrci filmu Total Recall měli po spatření Sibila jasno, takhle nějak to s auty musí skončit.
Prodáno za 95 200 Eur (cca 2,5 milionu Kč).
Lamborghini Bravo
Po Lanciích byly nabídnuty prototypy stavěné pro Lamborghini. Jako první přišlo na řadu Bravo z roku 1974. Bylo postaveno na technickém základu kupé Urraco, které také mělo nahradit. Kompletně funkční dvoumístný prototyp poháněl třílitrový osmiválec o výkonu 300 k a protože byl připravován pro sériovou výrobu, najezdil desítky tisíc kilometrů. Nakonec skončil v Bertoneho muzeu, přesto nezůstal zapomenut. Leccos z jeho designu se pak objevilo na již vzpomenutém Countachi.
Prodáno za 588 300 Eur (cca 14,5 milionu Kč).
Lamborghini Athon
V roce 1980 Bertone Bravo oživil a na podvozku modelu Silhouette postavil jeho otevřenou verzi nazvanou Athon. Jeho hlavním lákadlem byl futuristický interiér plný elektronických udělátek. Také on měl pod kapotou osmiválec, tentokráte o výkonu 260 k.
Konečná cena 347 200 Eur (cca 8,5 milionu Kč).
Lambogrhini Marzal
Třetím z „býčích” prototypů byl Marzal z roku 1967. Ten měl coby plnohodnotně čtyřmístné místo doplnit dvoumístnou Miuru a 2+2 kupé 400GT. Dostalo se mu velké cti účinkovat jako „pace car” při velké ceně Monaka. Pak ale také zamířil do muzea, nezůstal ale zapomenut. Inspiraci si z něj vzala později sériově vyráběná Espada.
Prodáno za vrcholných 1 510 000 Eur (cca 37 milionů Kč).
Chevrolet Testudo
Posledním z prodaných Bertoneho prototypů byl Chevrolet Testudo. Pod na tu dobu opět revoluční karoserií se ukrýval podvozek z Chevroletu Corvair, od kterého Testudo zdědilo i vzadu umístěný, vzduchem chlazený čtyřválcový boxer.
Prodáno za 336 000 Eur (cca 8,25 milionu Kč).
Jak vidno, Bertone se po dlouhá léta spolupodílel na vytváření trendů v automobilovém designu. I u nás zanechal nesmazatelnou stopu, byl autorem designu Škody Favorit. Ani dnes sice nezůstává stranou, ale jeho pozice je čím dál tím složitější. Automobilky dnes provozují vlastní designová centra a o služby nezávislých karosářů už nejeví zájem.
Doufejme, že mu peníze získané na aukci umožní přežít a přijít s dalšími skvosty, které budou opět znamenat revoluci ve vzhledu vyráběných aut.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva