Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejúchvatnější motor historie F1: BRM H16 byl boxer s 16 válci
27.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Dva 1,5litrové osmiválce daly dohromady tři litry, 16 válců a 395 koní. V roce 1966 supersilný motor, bohužel zoufale nespolehlivý.
Motory typu boxer, tedy ploché s protiběžnými písty, jsou vcelku známé, zejména příznivcům značek Porsche či Subaru. A fanoušci Formule 1 jistě vědí, že také v tomto sportu se v minulosti používaly, například s dvanácti válci. V Británii ale vznikl boxer ještě větší - šestnáctiválcový. Na takové množství válců měl docela malý objem, byl to jen třílitr.
V roce 1966 povolovala pravidla F1 buď 1,5litrové přeplňované motory, nebo atmosférické třílitry. Tým British Racing Motors mohla postavit vidlicový dvanáctiválec, rozhodla se však pro velmi zajímavý, ale také velmi složitý šestnáctiválcový boxer konstruktérů Tonyho Rudda a Geoffa Johnsona. To byl motor, označený jako BRM P75 nebo také H16.
Byly to v podstatě dva 1,5litrové osmiválcové boxery, položené na sobě. Každý měl svou vlastní klikovou hřídel, konstruktéři je spojili ozubenými koly. Tyto osmiválcové boxery byly původně vidlicovými motory, konstruktéři je ale upravili. Výsledný šestnáctiválec byl velmi silný - dával 395 koní při 10 250 otáčkách za minutu - ale s 250 kg hmotnosti byl příliš těžký a také zoufale nespolehlivý. Tým si vysloužil přezdívku British Racing Misery (trápení).
První verze šestnáctiválce měla 32 ventilů, tedy dva na válec. Tyto motory jezdily v šasí Lotus 43, které vzniklo v podstatě jen pro tento účel. Existovala také 4,2litrová verze šestnáctiválce, která měla původně závodit v šasi Lotus 42, ale nikdy k tomu nedošlo, protože tato kombinace byla z různých důvodů nevhodná. Tato verze vznikla jako kombinace osmiválců o objemu 2,1 litru, které se také používaly, a to dokonce i týmy BRM a Lotus - v prvním roce nových pravidel totiž údajně bylo málo konkurenceschopných třílitrových motorů. Do Lotusu 42 se nakonec montovaly klasické vidlicové osmiválce od Fordu.
Lotus 43 s třílitrovou H16 zvítězil pouze v jediném závodě světového poháru na okruhu ve Watkins Glen, řídil Jim Clark. Vyhrál přesto, že přímo na startu začaly z motoru vytékat kapaliny, jak vidíme i na jedné z fotografií; dvouhodinový závodní zápřah však motor vydržel a dovezl Jima Clarka k jeho druhému vítězství americké velké ceny.
Pro rok 1967 se změnily hlavy válců na čtyřventilové, ventilů tedy bylo celkem 64. Tato varianta sice měla dokonce 420 koní, byla však ještě složitější a ještě méně spolehlivá. Nikdy nezávodila; BRM se rozhodlo do Lotusů 43 montovat vidlicové dvanáctiválce, které do té doby prodávalo soukromým týmům a které byly v závodech docela úspěšné.
Perspektivu tehdy zajímavého nápadu zhatila právě jeho složitost, ze které pramenila nespolehlivost. Nahradily ho vidlicové dvanáctiválce, které jsou sice stále šlechtou mezi motory, ale oproti dvěma osmiválcovým boxerům položeným na sobě jsou zoufale obyčejné. BRM H16 bude už zřejmě jednou pro vždy tím nejúchvatnějším, který kdy Formule 1 poznala...








Šestnáctiválec BRM P75 byl silný, ale nespolehlivý. Na posledním snímku je vůz Jima Clarka na startu závodu ve Watkins Glen, jediného, který tento motor vyhrál
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před hodinouPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 2 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 4 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 5 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 14:41 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB