Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejrychlejší kombíky všech dob: 300 km/h je pro ně jen začátek
27.9.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Kombíky dnes atakují 250 km/h i s naftovým motorem. Jsou tu ale monstra, která umí ještě dále rapidně zrychlovat, i s lednicí v kufru.
Před pár týdny jsme společně vzpomínali na Volvo 850 T5-R, které umělo převézt kupu bagáže a ještě přitom zarazit svojí posádku pěkně do sedadla. Stačilo mu k tomu v roce 1994 docela skromných 240 koní. Jenomže v té době už také existovalo daleko rychlejší Audi RS2, taktéž vzešlé ze spolupráce s automobilkou Porsche. To spolu s pětiválcem a jeho 315 koňmi dokázalo upalovat bez úpravy mnohem rychleji, konkrétně až 262 km/h. Pokud jste měli to štěstí, naložili jste do něj čtyřčlennou rodinu s tchyní a bagáží a na okresce jste mohli ještě docela dobře stíhat Porsche 911.
Právě tyhle dvě legendy nás přivedly k myšlence, že bychom se mohli podívat, kam až se hranice rychlých kombíků od té doby posunuly. Na litry v zavazadelníku rozhodně nezanevřely, ale dostaly se do zcela jiné dimenze. Stejně jako se předhánějí výrobci hypersportů, kdo zajede nejrychlejší kolo na Severní smyčce Nürburgringu, soupeří spolu automobilky i se svými kombíky, což se za posledních dvacet let podepsalo na obrovském nárůstu dynamických parametrů a samozřejmě i na maximální rychlosti.
Dnes už ani není potřeba, aby výrobce dával každé kombiverzi, která jede 250 km/h a na stovku zrychluje pod sedm sekund, přídomek sportovní, protože na to stačí už i celkem „nesportovní“ naftový šestiválec, o silnějších benzinových verzích ani nemluvě. Moderní kombíky jsou v nejsilnějších variantách mnohem dynamičtější a nebýt omezovačů, rozjely by se vstříc třístovce, ne-li dál. Abychom pokud možno maximálně eliminovali hrátky s omezovačem, tak na metě 300 km/h náš přehled odstartujeme.
Těmhle brutálním kombíkům je vlastně jedno, co vezete, může to být pračka s ledničkou, celá rodina s nákupem nebo výbavou na hory. I s takovým nákladem ještě budou schopní pěkně akcelerovat dál. Dost možná se vám při zkoumání vybaví ještě další alternativy, ale snažili jsme se vám přinést osm těch nejzajímavějších kusů, které nám utkvěly v paměti. S těmito vozy nemusíte dělat žádné ústupky v prostornosti ani rychlosti, levné ani lehkonohé ale rozhodně nebudou. Pojďte se na ně společně podívat, protože 300 km/h u některých z nich není žádné měřítko. Tady je osm nejrychlejších.
8. Jaguar XFR-S Sportbrake (300 km/h)
Když jsme řekli tři sta, pak musíme začít Jaguarem XFR-S Sportbrake, jenž má z úmluvy německého trojlístku (Audi, BMW a Mercedes) jednu velkou srandu. Britské kombi se na omezovač zasahující při 300 km/h rozjede s pomocí pětilitrového osmiválce dopovaného kompresorem, který na jeho zadní kola přenáší 550 koní a 680 Nm. Za doprovodu působivého brumláku výfuků vás roztáhne na stokilometrovou rychlost během 4,6 sekundy a ještě při 250 km/h má chuť dále akcelerovat.
Nemusíme asi dodávat, že se při akční jízdě také pěkně napije, už kombinovaná spotřeba benzinu na papíře u něho dosahuje 12,7 l/100 km. Můžete si však užívat také praktické stránky věci, protože XFR-S v kombiverzi Sportbrake pojme se sklopenými zadními sedadly až 1 675 litrů, které nebude ve spolupráci s 380milimetrovými předními kotouči a výkonnou brzdovou soustavou problém ubrzdit ani při jejich využívání. Charakteristický modrý lak a dvacetipalcové ráfky vás spolu se zbytkem ovšem přijdou minimálně na tři miliony korun.
Jaguar XFR-S Sportbrake patří mezi nejrychlejší sériové kombíky, přitom je v našem přehledu na posledním místě
7. Audi RS6 Avant C7 (305 km/h)
Kombíky z Ingolstadtu, respektive od divize, která rozdává emblémy RS, nikdy nepatřily mezi pomalá auta. A na jejich vrcholu je v současné době model RS 6 Avant. U Audi ho popisují jako „výkonný sportovní vůz na každý den“, přestože k více jak 1,9 tuny vážícímu vozu s pohonem všech kol přídomek „sportovní“ moc nepatří. RS 6 s 1 680 litry maximálního objemu ovšem pomalé opravdu není, dle slov výrobce totiž dokáže dosprintovat na stokilometrovou rychlost pod čtyři vteřiny (3,9 s), což byla před několika lety výsada jen těch nejrychlejších supersportů. Dnes to jde i rychleji a příkladem budiž Mercedes E 63 AMG S 4Matic, který to umí za 3,7 sekundy - nekvalifikoval se sem jen kvůli omezovači.
Pod kapotou vozí tenhle pětimetrový bijec od Audi stejný agregát jako Bentley Continental, tedy čtyřlitrový osmiválec dopovaný dvojicí turbodmychadel, který vládne silou 560 koní. Oproti minulé generaci jde o downsizing, ale na oplátku je tu spotřeba startující na 9,8 l/100 km. Audi chytře nechává své zákazníky rozhodovat, zda si chtějí připlatit za posunutí omezovače, takže z 250 můžete jít na 280 km/h. Pokud ale patříte mezi extrémisty, paket Dynamic Plus vás pustí na 305 km/h. Objem zavazadelníku a cena jsou přitom skoro stejné jako u zmíněného Jaguaru, zde však můžete připlácet donekonečna. Uvidíme, co vymyslí budoucí RS 6 Plus.
Audi RS 6 Avant v generaci C7 využívá osmiválce s dvojicí turbodmychadel, předchozí desetiválec byl ještě o dvacet koní výkonnější, vůz však o 100 kg těžší
6. Alpina B5 Bi-Turbo Touring F11 (318 km/h)
Alpina podle svého vlastního názoru není tunerem, ale exkluzivní automobilkou z Buchloe vyrábějící výjimečná BMW i přímo na linkách mnichovské automobilky. Co se týče kombíků, dělá proklatě svižnou B3 Bi-Turbo Touring s maximálkou 302 km/h, avšak tu jsme z důvodů větší a rychlejší sestry B5 Touring v přehledu vynechali. Spolu s dvacetipalcovými charakteristickými koly a decentními proužky na bocích se umí tato reinkarnace pětkových kombíků rozjet navzdory 2 015 kilogramům až na solidních 318 km/h.
Na zadní kola přenáší sílu 540 koní její 4,4litrový V8 bi-turbo ve spolupráci s osmistupňovou automatickou převodovkou od ZF s upraveným softwarem. Stovku proletí tohle kombi za 4,3 sekundy a při nejklidnější jízdě je schopné jezdit do deseti litrů Naturalu 98. Pokud jste ale čekali supersportovní zážitky, připravte se raději na maximální pohodlí a nadhled v každé rychlosti korunovaný maximálním točivým momentem 730 Nm v rozmezí 2 800 až 5 000 otáček. Pokud je na vás základní cena 2 730 000 Kč vysoká, pak zbývá jen zkusit menší model B3 Touring za 1 786 000 Kč (který je na českém trhu nejlevnější vstupenkou ke skupině vozů, co umějí 300 km/h).
Alpina B5 Bi-Turbo dokáže díky 540 koním upalovat až 318 km/h, daleko více než na sport dbá na pohodlí a exkluzivitu danou nemasovou výrobou
5. MTM Audi RS6 R Avant C6 (344,2 km/h)
Nebýt úpravců, mohli bychom Alpinu s klidem prohlásit za nejrychlejší kombík současnosti. Jenomže nemůžeme. Tuneři se za maximální rychlostí derou zuby nehty a jako ozdobu pro své triumfy využívají právě verzí s „batohem“ na zádi. Typickým úkazem je MTM sídlící poblíž Ingolstadtu a jeho dílo RS6 R Avant, který se už několikrát prohnal po Nardu za účelem potvrzení oficiálních hodnot. S minulou generací C6 označenou RS 6 R se mu tam podařilo naměřit přes GPS 344,2 km/h, přičemž k dosažení této mety v roce 2008 posloužil pětilitrový desetiválec s dvojicí turbodmychadel vyhnaný na 730 koní.
V několika testech však tento přes dvě tuny vážící kolos s maximem točivého momentu 785 Nm vykazoval při brutálním tempu problémy s chlazením motoru. Přesto byl k zákazníkům celý kit na zvýšení výkonu nabízen včetně karbonových doplňků, speciálních brzd (s 405milimetrovými předními kotouči a šestipístky), upraveného chlazení, propustnějšího výfuku a přitvrzeného podvozku nabízen zákazníkům za 15 500 Eur (cca 425 tisíc korun). Od té doby sice vznikla ještě brutálnější verze Clubsport dosahující 362 km/h, avšak u té se jednalo pouze o sedan. Novější generace C7 s osmiválcem o výkonu 722 koní jede údajně už „jen“ 340 km/h.
MTM Audi RS6 R Avant z roku 2008 je dodnes jedním z nejrychlejších kombi. S novým osmiválcem zatím tak rychle nejelo
4. Brabus 850 6,0 Biturbo (350 km/h)
Tohle „pětidveřové superauto“ od extrémního úpravce Mercedesů skrývá kdesi v útrobách vzpomínky na E 63 AMG S (model T). Ze standardních hodnot 585 koní a 800 Nm servírovaných pětiapůllitrovým osmiválcem se dvěma turby, které dle vlastní zkušenosti nejsou sami o sobě vůbec k zahození, poskočili borci z Bottropu převrtáním objemu na šest litrů a použitým větších turbodmychadel dokonce na 850 koní a 1 450 Nm. Takovou sílu by však další části pohonného ústrojí zřejmě nevydržely, proto na kola proudí díky elektronické ochraně o 300 Nm méně.
Takovéto hodnoty stačí Brabusu 850 ke zrychlení na 100 km/h za 3,1 vteřiny a omezovač maximální rychlosti se přestěhoval z 250 km/h až ke 350kilometrové rychlosti. Musíte však přikoupit i lepší pneumatiky, který takový nářez vydrží. Kromě solidní porce výkonu navíc Brabus na tento Mercedes E namontoval také karbonové lízátko pod přední nárazník a falešný difuzor pod ten zadní. Součástí balíčku je sportovní výfuk včetně nových svodů a jiná kola ve velikostech do 20 palců. Katalog Brabusu ale nabízí již tradičně i různé druhy kůže, alcantaru a řadu dalších doplňků, které finální cenu v klidu vyženou na dvojnásobek ceny neupraveného kusu.
Brabus 850 6,0 Biturbo je rozhodně nejprostornější „dodávkou“ z této skupiny, neboť jeho kufr pojme 695 až 1 950 litrů
3. G-Power Hurricane RS Touring E61 (359 km/h)
Právě přilétá ohlušující hurikán, který každou sekundy naší planetě odsaje stovky litrů vzduchu a na čtyřech kolech je i s batohem na zádi schopen atakovat metu 360 km/h. Výtvor z roku 2011 s názvem G-Power Hurricane RS Touring staví na základech BMW M5 Touring s kódovým označením E61. Kariéra zpěvného atmosférického desetiválce s objemem pěti litrů je sice už labutí písní, avšak v této kreaci bude v našich srdcích zapsána nesmazatelně. Jistě se o to stará i cena, která v roce 2011 dosahovala šesti milionů korun, ale hlavně vás tohle monstrum dostane tím, jak brutálně akceleruje.
Populární tuner G-Power se rozhodl vyměnit původní písty za kovanou alternativu od Mahle, snížil kompresi a nainstaloval dvojici kompresorů ASA T1-316. Spolu s dalšími úpravami, které sestávaly také z jiného sání, chladicího a výfukového systému dostal s asistencí nové řídicí jednotky 750 koní (v rozmezí 7 500 až 8 000 otáček) a 750 Nm. Zrychlení z klidu na stovku za 4,35 sekundy sice dnes už na rekord nestačí, ale dvoustovka za 9,7 s, respektive třístovka za 26 sekund jen vypovídají o tom, že do nějakých 180 km/h není vůz jen kvůli pohonu zadních kol přenést všechen ten výkon na silnici efektivně. Rychleji než 360 km/h jela pouze verze jubilejní verze RRS s 830 koňmi, kterou však G-Power v Touringu neudělal.
G-Power Hurricane RS Touring stavěl na desetiválcové em-pětce. Novější osmiválcová biturba už tak šíleně nejezdí
2. MG ZT-T V8 (360,9 km/h)
Za nejrychlejší kombi světa je od roku 2003 považována sportovnější verze britského Roveru 75. Jediným problémem MG ZT-T, je že strádalo nedostatkem publicity. Více než deset let nazpět se totiž spolu se šestilitrovým osmiválcem Roush Supercharged V8 naladěným na výkon přes 800 koní prohnalo po solném jezeře v Boneville a to závratnou rychlostí 360,9 kilometrů v hodině. Vůz měl podle dostupných zdrojů pohon zadních kol a zrychloval doslova jako smyslů zbavený.
Namítnete, že se nejednalo o sériově vyráběný vůz a budete mít pravdu, my jsme vám tím pouze chtěli demonstrovat, že se dnes už zlikvidovaná automobilka zapsala do historie poměrně delikátním způsobem. Něco podobného se podařilo také zcela neznámému dragsteru Lowmad, který s karoserií připomínající kombi dokázal prohnat čtvrtmílí s výslednou rychlostí 348 km/h, což znamenalo, že jeho maximálka ležela ještě mnohem výš. To už jsou ale úplné úlety mimo běžný provoz, a tak přistupme raději k vyhlášení vítěze.
MG ZT-T s kompresorem dopovaným šestilitrem V8 Roush dokázal na solném jezeře při 55. výročí Bonneville Speed Week Nationals vyvinout rychlost 360 km/h
1. Hennessey CTS-V Wagon VR1200 (teoreticky přes 361 km/h)
Tento pozoruhodný kombík prohlásíme za vítěze spíše symbolicky, protože tak rychle (alespoň pod dohledem) ještě nejel, ale máme k tomu poměrně pádné důvody. Americký úpravce Hennessey si totiž na začátku letošního roku postavil Venom GT schopný upalovat až 435,31 km/h. O nic méně extrémní úpravu u něho podstoupil v rámci omezené série i model VR1200 Twin Turbo s výkonem 1 243 koní a maximálním točivým momentem 1 504 Nm, přičemž na zadních kolech mu bylo změřeno na válcové brzdě celých 1 081 koní. Pokud stále nevíte, o co se jedná, pak vězte, že o notně vyzbrojený Cadillac CTS-V. Kupé CTS-V s celohliníkovým sedmilitrovým osmiválcem z Corvette Z06 má kované hliníkové písty, podobným způsobem vyrobené ocelové ojnice a klikový hřídel.
Jiné jsou také vačky, karbonové sání i výkonnější vstřikovače včetně přepracovaného palivového systému schopného stíhat všech osm válců ládovaných dvojicí turbodmychadel. S pomocí této výbavy a šestistupňového manuálu se speciální spojkou bylo schopné na delší rovince Texasu nejen zrychlit na stovku za tři sekundy, ale také upalovat rychlostí 355 km/h. Odhady maximální rychlosti však hovoří o metě 242 mil v hodině, tedy 389,5 km/h. A právě tahle záležitost minimálně v jednom exempláři existuje i jako kombi. Jeho aktuální cenu neznáme, ale víme, že se prodalo se zárukou na tři roky omezenou nájezdem 58 tisíc kilometrů. Ano, tak tohle je zřejmě vítěz...
Hennessey Cadillac CTS-V Wagon VR1200 je extrémně upraveným vozem s motorem z Corvetty Z06, neoficiálně se jedná o nejrychlejší kombi planety
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před hodinou - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 2 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 4 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 5 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva