Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejlepší momenty Top Gearu Jeremyho Clarksona: tečka za jednou érou
25.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(videa) Zatím nejslavnější éra Top Gearu končí. Co tomu předcházelo a na co budeme rádi vzpomínat?
Přečtěte si také: Šéf BBC vzal na Clarksona stejný metr jako na uklízečku. Je to prostě hloupé.
Jak již ví snad celý svět, očekávané se stalo skutečností. Televize BBC dnes vyřkla verdikt nad Jeremy Clarksonem, který de facto znamená konec pořadu Top Gear v podobě, v jaké jej známe. Je přitom nutné dodat, že Britové záležitost známou jako „steak-gate“ vyřešili docela šalamounsky. Stále populárnější moderátor totiž formálně nebyl propuštěn, místo toho mu pouze nebyl prodloužen kontrakt, který končí s posledním letošním březnem. Výsledek je ale stejný. Nám tedy nezbývá nic jiného, než si zrekapitulovat, co se během posledních tří týdnů odehrálo a díky čemu si show získala takovou popularitu.
„Steak-gate“ v detailech
Jak se dnes potvrdilo, celá kauza rozhodně nebyla jen dílem marketingového oddělení. Ředitel pobočky BBC Scotland Ken MacQuarrie totiž během vyšetřování zjistil, že incident se skutečně odehrál 4. března 2015 v hotelu Simonstone Hall v hrabství North Yorkshire. O jeho nahlášení vedení televize se postaral sám Clarkson o pět dní později, přičemž den na to byl BBC okamžitě suspendován.
Během incidentu došlo k napadení jednoho z producentů pořadu Top Gear Oisina Tymona na nádvoří hotelu. Fyzický útok trval zhruba 30 sekund a skončil jen díky zásahu nejmenovaného svědka. Potyčka skončila natrženým a opuchlým rtem Tymona, předtím na něj ovšem Clarkson ještě zhruba 20 minut řval vskutku nevybíravě a hlavně nadmíru hlasitě, což bylo slyšet dokonce v pokojích hotelu.
Kromě toho slavný moderátor vyhrožoval Tymonovi ztrátou práce u BBC, přičemž důvodem toho všeho byl fakt, že producent nezajistil Clarksonovi teplou večeři. Incident se totiž odehrál po desáté hodině večerní, tedy ve chvíli, kdy již byla hotelová kuchyně uzavřena a k dispozici byly pouze jídlo studené. „Jezza“ nakonec sice svůj steak dostal od ředitele hotelu, nyní si však musí položit otázku, za jakou cenu.
Tohle jsou tři hlavní aktéři celé kauzy: rozzlobený Clarkson, podle něj nedostatečně pečlivý Tymon a... steak
Vraťme se ale zpátky k samotné potyčce, po jejímž skončení Tymon odjel do nejbližší nemocnice na ošetření. Následně se stáhl z očí veřejnosti a nechal za sebe komunikovat pouze právníka. Clarkson se přitom snažil za svá jednání omluvit skrze textové zprávy, e-maily i osobně, než vše nahlásil vedení televize BBC. V té chvíli začala dnes už dobře známá čtrnáctidenní noční můra.
Jak se nyní ukazuje, BBC muselo veškerou záležitost prošetřit, neboť Tymon by jinak šel celý incident nahlásit na policii. Ta se ostatně případem nyní začala zabývat a po televizní stanici požaduje výsledky veškerého interního šetření, pročež možná s Clarksonem ještě bude zahájeno další řízení. Britové jsou totiž na téma pracovní šikany nadmíru choulostiví.
Jakékoliv závěry jsou ale v tuto chvíli jen spekulací, neboť okrsek v North Yorkshire se teprve celé záležitosti chopil. Přejít tak můžeme k verdiktu Tonyho Halla, šéfa televize BBC, který sice byl po celou dobu Clarksonovým fanouškem, ale nyní uvedl, že slavný moderátor „překročil hranici“, a proto „neexistovala jiná možnost”, než ukončení spolupráce s ním.
Clarkson balancoval na hraně mnohokrát, podle šéfa BBC ji ale překročil až v hotelu, při domáhání se večeře
Za Clarksona, i proti němu
Sám Tymon v oficiálním prohlášení tento verdikt uvítal, přičemž zdůraznil, že celé záležitosti velmi lituje, neboť na pořadu pracoval deset let a po celou tu dobu byl s Clarksonem v přátelském vztahu. Jeho právník Paul Daniels pak jen dodal, že Tymon si nadále nepřeje nic jiného než pokračovat ve své práci pro BBC a dále již žádná prohlášení na veřejnosti neučiní.
Tymon přitom není jediným, kdo rozhodnutí televize kvitujr. Na sociálních sítích se již objevila celá řada komentářů, které sympatizují s Clarksonovým koncem v pořadu Top Gear. Někteří si vůbec neberou servítky a naznačují, že moderátor „dostal, co si zasloužil“. Jiní mu pak sice fandí, ale dodávají, že „prostě nemůžete chodit okolo a mlátit své spolupracovníky“.
Kromě toho se ovšem houfuje početný tábor těch, kteří naopak Tymonovi přejí jen to nejhorší a naznačují, že jedna rána byla pouhý začátek. A to přesto, že pokud odhlédneme od veškerých emocí a sympatií vůči Clarksonovi, je producent pořadu prakticky nevinnou obětí Jeremyho vrtochů.
Není pochyb o tom, že tato trojice je jedinečná a z jistého úhlu pohledu nenahraditelná...
Ač ovšem BBC má za sebou rozetnutí jednoho Gordického uzlu, nyní přichází na řadu ten další, možná ještě náročnější. Zbývá totiž vyřešit, co bude dále s pořadem Top Gear. Lord Hall sice již pověřil Kim Shillinglaw, aby zjistila, jakým směrem se budoucnost může vyvíjet, bez Clarksona ale pořad už určitě nebude takový, jako dosud.
Stejně jako se přitom zvedla podpora za Clarksonovo zachování, tak naopak nyní brojí bojkot proti všem případným sériím. Pokles sledovanosti je přitom tím posledním, co si BBC může přát, neboť podle odhadů měl Top Gear na základě příjmů z reklam, oblečení, dárkových předmětů a živých show do firemní kasy přispívat sumou až 50 milionů liber (cca 1,86 mld. Kč) ročně.
...jedinečné momenty ale může show nabídnout i bez ní
Zrodí se další hvězda?
Samozřejmě můžeme zmínit, že Top Gear se začal vysílat již v roce 1977, tedy dávno před příchodem Clarksona. Ovšem teprve on svým břitkým humorem i kontroverzemi pomohl pořadu na absolutní vrchol. Pokud tedy BBC přijde s nástupcem, pak ten se bude muset opravdu snažit, zvláště když po boku nebude mít ani Richarda Hammonda a Jamese Maye.
A kdo by tedy mohl být další hvězdou Top Gearu? Oficiálně prozatím nic není jisté, britské sázkové kanceláře ale vidí největšího favorita v rozhlasovém moderátorovi Chrisi Evansovi. Ten je sice znám svým nadšením pro exkluzivní automobily, již několikrát ovšem naznačil, že o daný post nemá zájem. Dnes ráno to ve svém pořadu označil za „absolutní nesmysl”. Bookmakeři přesto sázejí hlavně na něj.
Chris Evans je dobrý moderátor a automobilový fanda
Dále je prý v hledáčku BBC modelka Jodie Kidd, která sice uvedla, že dané místo by klidně vzala, neboť koneckonců řídí lépe než Jeremy. Svá slova ale později vzala zpátky, tedy ta o angažmá. Jinak ale možná skutečně bude vládnout volantem lépe než Clarkson, neboť kdysi byla držitelkou nejrychlejšího kola v cenově dostupném voze a často usedá do kokpitu závodního Maserati.
Zmiňován je také Piers Morgan, který dokonce již na svém účtu na Twitteru uvedl, že danou pozici dostal. Podle všeho by prý měl za nějaké tři týdny začít s natáčením nové sezóny, což by byl opravdový kvapík, zvláště kdy verdikt ohledně Clarksona padnul již dnes. Je ovšem možné, že BBC měla v celé věci jasno již před pár týdny a celé vyšetřování bylo jen formálním aktem.
Jodie Kidd má evidentně auta ráda
Celou záležitost tedy rozhodně nepouštíme ze zřetele a jakékoliv další novince se budeme věnovat. A nikoliv pouze v rámci pořadu Top Gear, zajímat nás bude i budoucnost samotného Clarksona. Ten sice momentálně mlčí a spekuluje se o tom, že vyrazí na krátkou dovolenou, po návratu ale můžeme čekat velké věci.
Piers Morgan kdysi dostal od Clarksona pěstí. Teď by jej kvůli podobné události mohl nahradit
12 nejlepších momentů Top Gearu za Clarksonovy éry
Důvody tohoto zájmu jsme naznačili již výše, daleko lépe než samotná slova je ovšem vystihnou níže přiložená videa. Pravda, Clarkson sice není hvězdou každého z nich, prakticky pokaždé se ovšem podílel na jejich vzniku. Navíc až donedávna spadal Top Gear produkčně pod jeho společnost, kterou spoluvlastnil. Pak ji koupila právě BBC. Ta zřejmě nyní svou dojnou krávu neprodá, je však otázkou, zda ta bude dávat stejné množství „mléka“ jako doposud.
Richard Hammond za volantem Formule 1
Hned první video se musí obejít bez Clarksona. Místo toho budeme sledovat Hammonda, jak osedlá monopost Renault R25 a prožene se po něm po legendárním okruhu Silverstone.
Bugatti Veyron versus McLaren F1
Také druhý příspěvek se musí obejít bez „Jezzy“. Místo něj jsou hvězdami bývalý a současný nejrychlejší automobil světa. Tato dvojice se potkala v Abú Dhabí, přičemž za volant Bugatti usedl Hammond, zatímco McLaren kočíroval Stig.
Nejmenší auto světa v kancelářích BBC
Konečně tu máme Clarksona a jeho břitký humor. Slavný moderátor se v nejmenším automobilu světa Peel P50 vydal přímo do ústředí BBC, kde jeho příjezd rozhodně nezůstal bez povšimnutí.
Bugatti Veyron Super Sport v rychlostech přes 400 km/h
Tentokráte je za hvězdu „kapitán Šnek“ neboli James May, který vyrazil otestovat novou verzi Bugatti Veyron. Na krátko byl přitom držitelem rychlostního rekordu, než jej ovšem překonal testovací jezdec značky.
Porsche Challenge aneb Jaké Porsche koupit za 1 500 liber
Které Porsche za 1 500 liber (56 000 Kč) je nejlepší? To se rozhodla zjistit celá moderátorská trojice, která se kvůli tomu vydala z Londýna do Brightonu. Dojely tam ovšem všechny vozy? To zjistíte na přiloženém videu.
Ferrari Enzo v rukou Jeremyho Clarksona
Když už se „Jezza“ posadí za volant, pak to rozhodně stojí za to. Zvláště, když je u toho jedno z nejlepších Ferrari posledních let. To, jež Clarkson otestoval, přitom patří bubeníkovi kapely Pink Floyd Nicku Masonovi.
Caparo T1 v rukou Jeremyho Clarksona
Enzo je věc jedna, Caparo T1 věc druhá. Jeremy v jeho kokpitu schoval své kadeře do závodní helmy, aby si ověřil, jaký je ve skutečnosti dvojnásobný poměr výkonu a hmotnosti ve srovnání s Bugatti Veyron. Mimo to pak zjistíte, jak si za jeho volantem vedl Stig.
Alfa Romeo 8C v rukou Jeremyho Clarksona
Opět Clarkson a opět italský supersport. Tentokráte však není řeč o Ferrari, ale o Alfě Romeo 8C. Ta je podle slavného moderátora nejkrásnějším vozem všech dob, což je ocenění nadmíru trefné.
Pagani Zonda R v rukou Jeremyho Clarksona
Do třetice všeho italského tu máme okruhové Pagani Zonda R, které je natolik hlučné, že Clarksonův komentář často není srozumitelný. Při pohledu na jeho gesta ale vlastně ani nemusíme litovat, že všemu nerozumíme, postačí jeho go, go, go.
Rallyecross s Mikkou Häkkinenem
Jeremyho necháme na chvíli odpočívat a místo toho se podíváme, jak vypadá autoškola v podání mistra světa Formule 1 Mikky Häkkinena. Ten se snažil vyškolit Jamese Maye, který následně nastoupil do skutečného závodu.
Test Spyker C8
O Belgičanech Clarkson svého času uvedl, že umí dělat maximálně wafle. V případě Holandska má ale trochu jiný názor, neboť právě odsud pochází Spyker C8. I za jeho volant se následně posadí Stig a řádně jej prožene po aerodromu v Dunsfoldu.
Ken Block v Subaru
Poslední dnešní příspěvek patří Kenu Blockovi, který opravdu pořádně rozhýbal žaludek Jamese Maye. V té době ještě sedlal vozy značky Subaru, než v posledních letech přešel k Fordu. Pokaždé jsou u toho spektakulární drifty, což není výjimka ani v tomto případě.
Tím se pro dnešek loučíme, přičemž jen dodáme, že během uplynulých 22 sezón nebyly s pořadem Top Gear spojeny pouze veselé momenty, ale také značné kontroverze. Na ty se ovšem zadíváme v některém z dalších článků.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch