Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejlépe zrychlující auto v ohromujících číslech: kolik bere při maximální akceleraci?
5.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Stojí zlomek toho, co Bugatti Veyron, akcelerací v nízkých rychlostech jej ale dokáže překonat. A měřit se s ním může i v případě dalších parametrů.
I když se ta nejschopnější z dnešních sériově vyráběných aut běžně pohybují s výkonem za hranicí 500 koní, plných 851 jich spolu s 1 045 Nm nemá jen tak něco. Dodge Challenger SRT Demon je tak nutně ohromným tahákem jak pro fanoušky, tak i pro ty, kteří si ho s cenou okolo 2 milionů Kč skutečně můžou dovolit.
Číslo zrychlení z nuly na 60 mph (97 km/h) za 2,3 vteřiny a fakt, že při takhle brutálním startu zvedne přední kola z asfaltu, ovšem říkají jen část příběhu. Toto obrovské stádo musíte nakrmit vzduchem a palivem, musíte ho nějak uchladit a dostat na silnici. Právě o čísla dokumentující tento „proces” se nyní podělil výrobce a nemůžeme si je nechat pro sebe. Jsou totiž vpravdě ohromující.
Jsou to pozoruhodné střípky informací, pomocí kterých si můžete srovnat Demon třeba s s Bugatti Chiron, které se nedávno pochlubilo podobnými čísly. Toto srovnání se může zdát přitažené za vlasy, Demon je ale v tuto chvíli jediným sériově vyráběným automobilem, který má 1500koňový Chiron při akceleraci na stovku překonat. A jak sami uvidíte, v některých ohledech k němu má blízko i oněmi ohromujícími čísly. Dost bylo řečí, tady je náš výběr deseti nejzajímavějších, která Dodge zveřejnil.
4 900 litrů vzduchu během jednoho sprintu
Když máte 840 koní, musíte je nakrmit nejen palivem, ale také vzduchem. Během jednoho čtvrtmílového sprintu spolyká osmiválec Demonu přes neskutečných 4 900 litrů vzduchu.
258 kW unikajícího tepla
Ve chvíli, kdy motor dává maximální výkon, vypouští chladicí systém do atmosféry 258 kW tepla. Tolik energie by přivedlo litr vody k varu za cca 1,2 vteřiny.
11 tun v motoru
V momentě maximálního výkonu motoru hustí kompresor vzduch do spalovacích komor tak moc, že v každém válci je tlak odpovídající hmotnosti 11 tun.
1 134 kg přesunutých na zadní osu
Přenosy hmotnosti jsou u aut samozřejmostí, nebývají ovšem takhle velké - při startu se na zadní kola přesune z předních 1,1 tuny, přesně 1 134 kg hmotnosti. Je to ohromné číslo a pochopitelně souvisí s faktem, že se přední kola při rozjezdu odlepí od země. V každém případě tento přesun hmotnosti velmi pomáhá trakci.
1,8 g při startu
Takhle velké přetížení negenerují ani špičková silniční auta v zatáčkách a leckdy ani při brzdění, Demon ho však zvládne při rozjezdu. Je to o něco víc než polovina hodnoty přetížení, které působí na kosmonauty při startu raketoplánu - to už je blízko...
15 136 Nm na kolech
Takhle ohromný točivý moment proudí na zadní kola na první převodový stupeň. Ne, nechybí nám tam desetinná čárka. Proto tak velké přetížení při rozjezdu. Pneumatiky Nitto NT05R se speciální směsí mají třikrát větší koeficient tření než sériové gumy Challengeru SRT Hellcat.
1 bar plnícího tlaku
Kompresor Demonu má objem 2,7 litru, podstatně více oproti kompresoru Hellcatu, který má „jen” 2,38 litru. Má také o 2,8 delší lopatky turbín, a tak je jeho plnící tlak je téměř přesně 1 bar, o 0,2 baru více, než nabídne kompresor Hellcatu.
O 10 °C chladnější nasávaný vzduch
Systém SRT Power Chiller, který využívá klimatizaci auta ke zchlazení stlačeného vzduchu před vpuštěním do spalovacích komor, zvládne tento vzduch ochladit zhruba o 10 stupňů Celsia. Jen tenhle systém údajně přidává asi 15 koní.
5,15 litru benzinu za minutu
Více než 5 litrů paliva za minutu dokáže palivové čerpadlo podat a vstřikovače vstříknout do válců, a to pod maximálním tlakem 7 barů. To je o 27 % více než 5,5 baru u palivového systému Hellcatu a pochopitelně, je to k užitku - pří maximální akceleraci.
400 ms je méně než 200
Převodovka Demonu umí řadit za 200 milisekund a dělá to v jízdním režimu Track. Pro Demon je ale podstatnější režim Drag, tedy pro sprinty, a v tom pracuje převodovka v módu nazvaném „AMAX”, kdy řadí za 400 milisekund. Podstatný rozdíl tu je, že omezení točivého momentu při přeřazení může být menší, než kdyby řadila rychleji, a tak je ve výsledku auto rychlejší i s pomalejším řazením.































































































































Kompletní oficiální fotogalerie Challengeru SRT Demon, zveřejněná při představení v dubnu 2017
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 10 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Dosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
před 3 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 4 hodinamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 6 hodinamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 7 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 19:29 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis