Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenec se zkusil dostat ke sporťáku za cenu Octavie opravou totálky. Jde to?
19.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Moderní sporťák není levná věc, ani když jde o relativně dostupný Lotus Evora. Tento muž se pustil do opravy totálky. Rozpočet? 600 tisíc Kč.
Možná už i vás napadlo koupit bouraný vůz a opravit si ho s vidinou, že to bude levnější cesta, jak se dostat k autu, které by vám při vašich finančních možnostech bylo jinak zapovězeno. Králem takové práce je milovník Ferrari z Francie, který šest let opravoval Ferrari Testarossa a o kterém jsme psali zhruba před rokem. Dnešní příběh je podobný, jen motivace asi byla krapet jiná. Francouz to dělal z lásky k autu, dnešní hlavní hrdina to prostě chtěl zkusit.
Předmětem příběhu je bouraný Lotus Evora - bouraný podobně, jako ona Testarossa. Šlo o totální škodu, a tak byl úplně každý panel karoserie poškozený, včetně střechy a čelního a zadního okna. Náraz mířil na příď, takže hliníkové výztuhy v přední části byly také ohnuté. Auto šlo přes střechu a „cestou” bylo poškozeno i zavěšení kol. Pojišťovna jej odepsala jako totálku, Chrise z amerického Oregonu ho ale viděl jako stroj hodný renovace.
Výběr Evory nebyl náhodný, protože má hliníkové šasi a laminátové panely a práce na těchto materiálech je podle autora poměrně snadná. Lotus byl tedy zakoupen na jaře tohoto roku jako „použitelné zbytky” za 13 200 tisíc dolarů, tedy dnešním kurzem asi 342 tisíc korun.
Celkové náklady na uvedení této Evory do použitelného stavu měly být asi 23 tisíc dolarů, tedy 595 tisíc korun. Jinými slovy - tolik, za kolik lze koupit nové normální auto, lepší Octavii. Nová Evora přišla či přijde na 1,7 až 2,3 milionu korun, ceny ojetých kusů v Evropě začínají zhruba na milionu korun, takže takovýto podnik dává i ekonomický smysl. Otázkou bylo, jestli se to v daném rozpočtu podaří.
Projekt byl opravdu náročný a vystřelené přední i hlavové airbagy byly nejmenším problémem. Kromě vnějšího pláště byl poškozen i rám, který jej drží pohromadě a který je součástí šasi. Vůz stál dlouhou dobu venku a do různých částí interiéru se dostala plíseň. Chris tedy začal demontáží úplně všeho, aby se dostal na hliníkový základ vozu.
Ohnuté přední části podélných nosníků uřízl a nahradil ocelovými profily, které si sám vyrobil a které přišrouboval ke zbytku původních nosníků. Spoustu dalších potřebných dílů koupil přímo od Lotusu, něco pořídil z druhovýroby, další části, např. některé panely karoserie či laminátové díly, ve vlastní, poměrně slušně velké dílně opravil. Samozřejmostí byl i nový lak, který si také provedl sám.
Ve výsledku tak ušetřil ohromné peníze za práci servisu, což je v podobném případě nezbytnost. Vlastní píle je základem ekonomického úspěchu podobných akcí, pokud tedy nemáte „lepší věci na práci” a za čas autu věnovaný si nevyděláte na práci servisu. Chrisovi - a jeho pomocníkům, protože úplně sám pochopitelně všechno nedělal - tohle všechno trvalo asi pět měsíců a v listopadu letošního roku už se svou Evorou jezdil.
Oprava se do původně plánovaného rozpočtu vešla, jinak by ani nebyla dokončena. Bavíme se ale skutečně o vydaných penězích za díly, materiál či energie. Chris na tomto autě strávil opravdu hodně času, byl to ale jeho volný čas - kromě toho, že tvoří videa jako ta níže, má normální zaměstnání na plný úvazek. Toto ale pochopitelně nebyla první podobně velká oprava, které se účastnil, to chce zkušenosti. V každém případě, zvládnout renovaci jakéhokoliv auta za pět měsíců je úctyhodné.
Protože je Chris aktivní na Youtube, veškerou svou práci natáčel a zveřejňoval na svém kanálu „B is for Build”. Oživení téhle Evory si tak můžete do detailu prohlédnout na 48 videích níže, která mají od 10 do 40 minut délky. Pokud na to nemáte čas, může posloužit náš fotoprůřez či časosběrné video, které přikládáme níže. Obojí pochopitelně bere opravu „hopem”, ohromný objem práce je ale dobře vidět i tak.
Pochopitelně, můžete to brát jako inspiraci, pro leckoho bude podobná cesta tou jedinou, jak se s obyčejným platem dostat k autu za miliony. A nebo můžete jen obdivovat, že se někdo do něčeho takového pustí. Už kvůli autu, které uniklo smrti, si to autor této svérázné renovace zaslouží...
Dokumentace opravy Lotusu Evora od vraku po zánovně vyhlížející vůz
Máte-li dost schopností, volného času a trpělivosti, i skutečný sporťák si můžete dát dohromady s finančními náklady odpovíjícími docela obyčejnému autu
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před hodinou - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 2 hodinami - Zaměstnanci musí přijmout nižší platy a vyhrnout si rukávy, říká personální šéf VW. Fajn, tak teď ještě zase začít dělat žádaná auta
před 4 hodinami - Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 5 hodinami - Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva