Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů

(+ videa) Šest dekád starý vůz dovezl Fangia ke dvěma vítězstvím, navíc jako první monopost Mercedesu používal atmosférický motor.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů

15.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Šest dekád starý vůz dovezl Fangia ke dvěma vítězstvím, navíc jako první monopost Mercedesu používal atmosférický motor.

Až dosud jsme se v souvislosti s letošním Festivalem rychlosti v Goodwoodu zmiňovali především moderní stroje jako Škodu Octavia RS, Jaguar Project 7, Bentley Continental GT3 nebo naposledy třeba Sin R1. Nyní nám ovšem dovolte jeden návrat do minulosti. Součástí celé show byla totiž také aukce síně Bonhams, ve které se objevil závodní Mercedes-Benz W196. Tedy vůz, se kterým Juan Manuel Fangio a Stirling Moss v roce 1954 získali ve 12 závodech 9 vítězství, 9 nejrychlejších kol a 8 pole position.

Rekordy se ovšem právě v souvislosti s tímto vozem přepisovaly i v Goodwoodu. Za monopost, který jako první v historii stříbrných šípů hostil pod kapotou atmosférický motor (2,5litrový osmiválec o výkonu 261 koní), bylo totiž anonymním kupcem zaplaceno 19 601 500 GBP. V přepočtu se tedy jedná o neskutečných 588 045 000 Kč, což je nejvyšší částka zaplacená na aukcích za jakýkoli z modelů třícípé hvězdy.

Za tuto sumu přitom nový majitel získal vůz, který Fangio popisoval jako „trochu náročný na řízení, s náhlou tendencí k přetáčivým smykům“. A to navzdory v té době pokročilé technice, jež počítala s prostorovým šasí, nezávislým zavěšením ve všech rozích, nebo designu Rudolfa Uhlenhauta (známého především modelem Uhlenhaut Coupé, založeným na bázi Mercedesu 300SLR, jež pokořil v 50. letech rychlostní rekord 290 km/h na veřejných dálnicích)

Novému vlastníkovi tak nezbývá než závidět. Právě s jeho exemplářem se totiž Fangiovi povedlo v roce 1954 vyhrát Velkou cenu Německa a Velkou cenu Švýcarska, přičemž v prvním podniku získal jednu ze zmiňovaných pole position, zatímco v té druhé nejrychlejší kolo. Zajímavé přitom je, že ani v jednom závodu ovšem nepoužíval startovní číslo 12, které vůz nosí nyní. V Německu to totiž byla osmnáctka, zatímco ve Švýcarsku čtyřka...


Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 1 - Mercedes-Benz W196 Fangio 01Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 2 - Mercedes-Benz W196 Fangio 02Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 3 - Mercedes-Benz W196 Fangio 03Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 4 - Mercedes-Benz W196 Fangio 04Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 5 - Mercedes-Benz W196 Fangio 05Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 6 - Mercedes-Benz W196 Fangio 06Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 7 - Mercedes-Benz W196 Fangio 07Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 8 - Mercedes-Benz W196 Fangio 08Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 9 - Mercedes-Benz W196 Fangio 09Mercedes W196: Fangiův závoďák z roku 1954, se prodal za rekordních 588 milionů - 10 - Mercedes-Benz W196 Fangio 10
Ačkoliv Juan Manuel Fangio s tímto konkrétním Mercedesem W196 skutečně závodil, monopost nosí jiné startovní číslo, než jaké pětinásobný mistr světa při Velké ceně Německa a Švýcarska užíval

Zdroj: Carscoops

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.