Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
McLaren F1 GTR Longtail 1997: dlouhý ocas je dnes k mání za 100 milionů
25.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nehodlám vás zatáhnout do tajů populárních plastických operacích, nýbrž rovnou k nejexkluzivnější verzi McLarenu F1. Longtailů vzniklo jen deset kusů.
Britský McLaren F1 přepsal dějiny automobilů, když v devadesátých letech stanovil rychlostní rekord mezi nejrychlejšími produkčními vozy planety. S omezovačem otáček tehdy dosáhl zhmotněný projekt Gordona Murraye, Rona Dennise a Petera Stevense na oválu v Nardu rychlosti 371,8 km/h, bez něho pak dokonce 386,4 km/h (některé zdroje hovoří o hodnotě 391 km/h). Ještě hodně dlouho poté se pak čekalo na přemožitele, kterým se stalo až Bugatti Veyron.
Jenomže McLaren vyráběný od roku 1993 drží dodnes díky svému brutálnímu dvanáctiválci od BMW (s objemem 6,1 litru a výkonem 636 koní) žezlo mezi nejrychlejšími automobily s atmosférickým motorem. Taktéž se jednalo o zcela první produkční vůz vyrobený s masivním použitím karbonu. Kromě silniční verze F1, které se vyrobilo podle dostupných údajů celkem 106, však vznikla také ještě řada dalších a nutno říct, že neméně slavných verzí. Movití zákazníci totiž potřebovali závodit a McLaren se jim snažil vyjít vstříc - začal stavět své závodní deriváty a dal si na nich zatraceně záležet.
Výsledkem byly verze GTR, které v roce 1995 opanovali čtyřiadvacetihodinovku na Le Mans. Tehdy se na prvních pět míst propracovaly hned čtyři McLareny. Na počest tohoto vítězství vyrobila malosériová automobilka ručně dalších pět kusů ještě lehčího a výkonnějšího vozu než F1 a dala mu přídomek LM (právě podle Le Mans). Dodnes je právě tenhle vůz jedním z nejžádanějších sběratelských artiklů mezi ikonickými vozy. F1 LM však nebylo tím posledním, co McLaren v této éře stvořil. Poslední iterací se stalo F1 Longtail. Jak vznikl tenhle hyperdrahý skvost?
Spolu s proměnou šampionátu BPR Global GT Series v šampionát FIA GT, ke které došlo v roce 1997, došlo k tomu, že se vozy premiérové třídy GT1 musely změnit dle nových regulí. Homologační speciály už Porsche (legendární model GT1) se už osvědčily v závěrečných závodech sezóny 1996, zatímco nováček Mercedes s vozem CLK-GTR ještě testoval. U McLarenu však nesměli vyčkávat a aby zůstaly jejich závodní vozy konkurenceschopné, muselo dojít na rozsáhlé úpravy.
A Britové začali u karosérie s cílem dosáhnout lepšího aerodynamického přítlaku. Výsledkem byly nejen optimalizované otvory pro proudění vzduchu kolem vozu a do motoru, ale také čistě účelové prodloužené převisy karoserie (odtud název Longtail). Delší příď, ještě o dost delší záď a mohutný spoiler splňovaly z hlediska přítlaku svůj účel. Kromě nich se na nové verzi GTR objevily širší podběhy kol pro instalaci širších pneumatik s větším gripem. Světlá výška byla snížena o 60 milimetrů vpředu a 80 vzadu. Nově vznikající vůz nadále využíval monokok s uhlíkových vláken tak, jako v dnešní době třeba McLaren MP4-12C nebo exkluzivní topmodel McLaren P1.
Pod kapotou se objevila přepracovaná jednotka S70, tedy V12 s objemem šesti litrů, který byl snížen redukcí zdvihu. Ve snaze prodloužit životnost dostala atmosférická jednotka restriktor, který omezil výkon na 600 britských koní (608 našich). Standardní manuální převodovka byla nahrazena sekvenčním ústrojím X-trac se stejným počtem převodů. Longtailů v roce 1997 nakonec vzniklo celkem deset, zároveň žádné z předchozích GTR údajně nebylo dle požadavků pro tento rok přestavováno. McLaren ale musel kvůli homologaci postavit pár produkčních kusů s karosérií GTR pro rok 1997, přičemž takové vozy nakonec k zákazníkům dorazily jen tři. Jmenovaly se F1 GT.
Na rovince Mulsanne při čtyřiadvacetihodinovce Le Mans dosáhlo GTR Longtail rychlosti 317 kilometrů v hodině , což bylo ale ve finále pomalejší než Porsche 911 GT1 Evo (326 km/h), Nissan R390 GT1 (319 km/h) nebo TWR Porsche Joest LMP (320 km/h). Jenomže ani jeden z těchto vozů do dnešních dnů nedrží svojí cenu tak vysoko, jako právě McLaren.
Minulý týden se totiž jedno GTR Longtail prodalo v Arizoně za neuvěřitelných 5,28 milionů amerických dolarů (zhruba 107 milionů Kč). Ano, tohle je dost vysoká částka i pro absolutní boháče. Na druhou stranu se jednalo o kus s číslem šasi 021R, který zvítězil v šampionátu FIA GT v závodech v Německu a ve Finsku, což z něj udělalo jeden z nejúspěšnějších GTR všech dob a automobilka ho dokonce měla nějakou dobu v síni slávy. Dobrá koupě, když uvážíme, že předprodejní odhady hovořily až o sedmimilionové metě (přes 140 milionů Kč). Lepší s ním snad nejezdit...
Vezměte si, že jde o jeden z celkových 106 kusů F1, zároveň jeden z osmadvaceti GTR závodní specifikace a také pouze jeden z deseti vyrobených Longtailů. Jenomže za 5,28 milionů dolarů už pořídíte třeba dvě až tři Bugatti Veyron, pět exemplářů nového McLarenu P1 nebo plný startovní rošt modelů 12C Can-Am. Nebo vám za tuhle sumu automobilka dost možná udělá i něco přesně na míru - třeba šílenou kreaci X1...
Prodaný legendární McLaren GTR Longtail je prý v takovém stavu, jako kdyby vyjel z továrny. Nemůžeme se však zbavit dojmu, že za tohle si koupíte parádní dům a k tomu sbírku veškerých vašich aut snů. A ještě vám docela dost zbyde
Testy při příležitosti srazu na Nurburgringu
Testování Longtailu od volantu
Obhlídka na aukci, kde byl vydražen za 3,3 milionu dolarů
Zdroje: McLaren, Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 2 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva