Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň
26.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 8 videí) Mazda 3 s Wankelem, dvěma turby a pohonem zadních kol zní jako sen. Tahle ale přesně to má.
Mazda 3 MPS je známá jako auto s klasickým pístovým motorem vpředu napříč, který pohání přední kola. Tahle Mazda 3 MPS s obřím křídlem na zádi má ovšem dvourotorový Wankel se dvěma turbodmychadly, který posílá na zadní kola v závislosti na nastavení něco okolo šesti stovek koní. A je to opravdu pozoruhodný stroj.
Stojí za ním švýcarský MPS Rotary Team, který na stavbě vozu spolupracoval např. s motoráři HE-Arc Ingénierie nebo R. Dupasquier Motor Services. Na šasí se podílely firmy Défi Concept a Weber Formula Engineerieng. Práce začaly v roce 2010 a základem pro stavbu byl skelet karoserie předchozí generace Mazdy 3 MPS.
Ten byl vyztužen pomocí trubkového rámu, který zároveň funguje jako ochranná klec pilota v případě nehody. Mezi kabinu a přední kola se nastěhoval zmíněný dvourotorový Wankel. Šestistupňová sekvenční převodovka je umístěna u zadní hnané nápravy pro co nejlepší rozložení hmotnosti. Uvnitř najdeme jen jednu sedačku ostatní muselo ustoupit snížení hmotnosti, dále už je tu jen to nejnutnější pro maximálně rychlou jízdu.
Karoserie, třebaže vypadá jako Mazda 3 s bodykitem, není plechová, nýbrž z polyesteru a byla vyrobena na míru. Střecha je karbon-kevlarová. A samozřejmě, všechny vnější prvky karoserie jsou aerodynamicky funkční a různě nastavitelné, stejně jako je kompletně nastavitelný podvozek. O něm však konkrétní zprávy nemáme.
Motor je již dvourotorový Wankel se dvěma turbodmychadly, které násobí jeho skutečný objem a vůz tak soutěží, jako by měl 3,2 litru. Cílem bylo mít 500 - 600 koní a výkon hotového motoru je v závislosti na nastavení 580 - 630 koní; alespoň tak soudíme z různících se údajů, oficiální prezentace hovoří o 580 koních při 8 500 otáčkách za minutu a 500 Nm.
Stavba této divoké Mazdy trvala 27 měsíců, vůz byl hotov v roce 2013. Na rozdíl od většiny jiných Mazd 3 MPS s ní nelze jezdit po veřejných silnicích - je vůz postavený speciálně pro závody do vrchu, které nyní jezdí v rukou Yanna Hêcheho. Hlavním cílem týmu je účastnit se co nejvíce závodů evropského šampionátu závodů do vrchu. Konkrétní úspěchy neznáme, ale vzhledem k tomu, že se v žebříčku na webu FIA nepodařilo jméno Yanna Hêcheho objevit, asi nebudou hodné síně slávy. Ovšem, co není, může být - i bez pronikavých závodních úspěchů je to pozoruhodný stroj, podívejte se na něj při stavbě i v akci...
Stavba vozu trvala 27 měsíců, se sériovým strojem jej opravdu mnoho nespojuje
Tahle Mazda jezdí závody do vrchu. Nevítězí, k přehlédnutí přesto není
Ovšem, ne vždy jde všechno podle plánu
Jiné pohledy na nehodu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 6 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 8 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 9 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 11 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva