Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Maybach končí, sen o německé konkurenci Rolls-Royce se rozplynul
26.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Trápení je u konce. Šéf koncernu Daimler rozhodl, že další snaha o vzkříšení značky Maybach nemá smysl. Pojďme se krátce ohlédnout za její historií.
Je to smutný konec smutného příběhu. Firma Wilhelma Maybacha, dřívějšího technického ředitele Daimleru, vznikla roku 1909 jako výrobce především leteckých motorů. Známou se stala hlavně díky dodávkám agregátů pro vzducholodě Zeppelin, později ale využila svého know how i pro výrobu aut. Řadu vskutku luxusních vozů vyrobila Maybach-Motorenbau GmbH mezi oběma světovými válkami, ta druhá ale její aktivity na poli vývoje a výroby výjimečných aut narušila natolik, že se k nim ani po jejím skončení nevrátila.
Soustředila se opět hlavně na produkci motorů všeho druhu, až ji roku 1960 převzal koncern, z něhož původně vzešla, Daimler. Historie společnosti je od té doby plná všemožných škatulat, přejmenování, spojování a rozdělování v rámci mateřského koncernu, tím podstatným pro náš automobilový příběh je ale fakt, že Maybach coby značka zůstal v rukou Daimleru, který její možné znovuzrození naznačil již v roce 1997. To se na tokijském autosalonu představil koncept Mercedes-Benz Maybach postavený na bázi tehdejší třídy S, který naznačoval možný pokus Daimleru pustit se do křížku s tradičními britskými výrobci vůbec nejluxusnějších aut světa.
Maybach 42 okouzloval meziválečnou smetánku
Pár let ale o Maybachu nebylo příliš slyšet a situace se změnila až o několik roků později. V mezičase se totiž odehrál prodej tehdy spojených firem Rolls-Royce a Bentley, na jejichž převzetí měl Daimler spadeno. Byl ale přeplacen konkurenčním Volkswagenem a i když ten měl zájem pouze o značku s létajícím B ve znaku, ani Rolls-Royce pod křídly Daimleru neskončil. Ve vcelku spletitém příběhu, jenž by vydal na jiný článek, si totiž značku a logo „Rollsu” pojistilo BMW dodávající tehdy oběma britským automobilkám motory. To po složitých jednáních nakonec našlo s Volkswagenem řešení, jak si aktivity obou firem rozdělit a Rolls-Royce dodnes spravuje samo. Daimler tehdy ostrouhal a rozhodl se pro řešení, které se z dnešního pohledu jeví jako velmi nešťastné: vytvořit britskému duu staronovou konkurenci.
V roce 2002 tak vyrukoval s modely Maybach 57 a 62. Šlo v podstatě o jedno auto postavené na bázi třetí generace Mercedesu třídy S lišící se svými rozměry. Číslovka v názvu udává přibližnou délku v decimetrech, když menší model měřil 5 728 mm a delší 6 165 mm. O jejich pohon se postaral dvanáctiválcový zážehový agregát přeplňovaný dvěma turbodmychadly podávající výkon až 405 kW (551 koní). Více o těchto vozech se můžete dočíst v článku pojednávajícím o edicích Zeppelin 57 a 62 z roku 2009.
Novodobý Maybach, zde v provedení 57 S Edition 125
I přes nespornou kvalitu, exkluzivitu, obdiv části publika (zejména pak německého) a výjimečné služby spojené s vlastnictvím těchto aut se Maybachu nikdy zdaleka nepodařilo dosáhnout úspěchu na trhu, který by ospravedlnil jeho další existenci. Zatímco se britské značky v rukou německých konkurentů těšily neobyčejnému zdraví, Maybach padal ke dnu. Nikdy neprodal více než pár set aut za rok a jeho 200 prodaných vozů v roce 2010 jakožto poslední veřejně známé číslo je jen smutným obrazem jeho tržního potenciálu. Pro srovnání - Rolls Royce loni prodal na 2 700 a Bentley dokonce 5 100 vozů. Letos pak tyto značky vykázaly za devět měsíců letošního roku vyrůst o 41 resp. 31 procent.
To jsou pozice natolik odlišné, že by je Maybach mohl jen těžko v dohledné době změnit, rozhodně pak ne s vozy, které má nyní k dispozici - prodává stále dva zmíněné modely představené již v roce 2002 a to je na Brity okouzlujícími novinkami jako je Bentley Mulsanne nebo Rolls-Royce Ghost prostě málo. Proto stálo před Dailmerem rozhodnutí: pustit se do vývoje nových modelů, nebo s Maybachem skončit?
Fascinující interiér novodobého Zeppelinu
Původně zástupci firmy hovořili o tom, že tento rébus vyřeší do 1. července tohoto roku, nakonec se tak ale nestalo. Mohla za to zřejmě i dále probíhající jednání s majiteli automobilky Aston Martin, s níž Daimler chtěl spolupracovat na vývoji nových vozů, čímž by na jednu stranu snížil své náklady na vývoj a přitom výsledný produkt více odlišit od toho, co dnes nabízí jeho třída S. K podobné dohodě ale nakonec nedošlo a nad jakýmkoli alternativním řešením Daimler nakonec vedení německé firmy zlomilo hůl.
Vyplývá to z rozhovoru nejvyššího šéfa koncernu Dietera Zetscheho, který v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung uvedl: „Vedli jsme rozsáhlou interní diskuzi o tom, která z cest by nám zajistila větší úspěch v luxusním segmentu a došli jsme k jasnému závěru, že šance značky Mercedes jsou mnohem větší než v případě Maybachu. Proto nemá smysl vyvíjet nástupce současných modelů.”
Podle dalších dostupných informací bude Dailmer vyrábět současné Maybachy až do roku 2013, kdy se nad nimi definitivně zavře voda. V nabídce automobilky by je měly nahradit nové deriváty třídy S, které si ovšem budou nadále říkat Mercedes. Mělo by se jednat zejména o model S600 Pullman, což bude představovat další návrat slavného jména. Z Maybachu se tak zjevně nestane ani „podznačka” Mercedesu, jak se dříve spekulovalo. Nestane se z něj nic, zkrátka zmizí do propadliště dějin, kde to z let 1941 až 1996 velmi dobře zná.
Maybach nezachránily ani přestavby od Xenatecu
Končí tak jeden německý sen, v jehož scénáři stálo cosi o hrdě skvícím se Maybachu a u dna se potácející britské klasice. Stal se ale pravý opak a brzy budeme moci jen vzpomínat, co že to byl otevřený Maybach 62 S Landaulet, nejrychlejší obrněný vůz světa Maybach Guard nebo upravený Maybach 57 S Coupe alias Cruisiero, jehož výrobce, firma Xenatec, mimochodem nedávno vyhlásil bankrot.
Jestli se ještě někdy s novými Maybachy setkáme na silnicích je nyní otázkou pro věštce. S ohledem na poslední události ale předpokládáme, že dříve než za dalších padesát let se o její druhé znovuzrození nikdo nepokusí...
Galerie vybraných modelů značky Maybach
Typy 42 a DS Zeppelin okouzlovaly meziválečnou smetánku
Maybach 62, zde v provedení S značící více Special než Sport
Novodobé Maybachy v provedení Zeppelin se snažily zaujmout ještě větším než velkým luxusem
Studie Maybachu 62 S Landaulet byla tak trochu šílená
Unikátní Exelero se snažilo pozvednout image značky
Maybachy prošly pro rok 2011 menším faceliftem, vydržet s ním budou muset až do smrti...
Maybach Edition 125 je letošní narozeninovou labutí písní
Maybach 57 S Coupe alias Cruisiero nevznikl přímo u Mercedesu, byl ale jedním z mála Maybachů, který v poslední době dokázal zaujmout
Zdroj: Frankfurter Allgemeine Zeitung
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva