Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Maserati Boomerang bylo jak z jiného světa, už jen ten volant
1.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Giugiarův stroj byl futuristický zvenčí i zevnitř. Na interiéru by ani nic tak zvláštního nebylo, až na volant s budíky ve středu. A byl tam i airbag.
Sedmdesátá léta minulého století byla v automobilovém designu ve znamení rovných přímek, ostrých hran a tvarů karoserií, které vypadaly prostě jako klíny. Vzpomeňme například na Ferrari Modulo, které svými tvary a zakrytými koly ohromilo ženevský autosalon v roce 1970.
Jen o rok později, konkrétně na turínském autosalonu jako model a pak ve funkční podobě v Ženevě v roce 1972, se ukázal stroj, který sice zvenčí vypadal o něco uvěřitelněji, na silnice se však stejně nedostal. Bylo to Maserati Boomerang. Jako bumerang však na exteriéru nevypadalo zhola nic, oblé tvary byste spočítali na prstech rukou. Ani disky kol neměly kromě obvodu s kruhy nic moc společného, jak je vidět na fotografiích, a všechna skla - a že jich bylo bohatě, i střecha byla prosklená - byla úplně rovná. Za designem nestojí nikdo jiný než Giorgetto Giugiaro.
Také interiér byl značně futuristický, Giugiaro stvořil zcela inovativní přístrojovou desku. Na rozdíl od zevnějšku se vůz uvnitř nepodobal ničemu, co tehdy jezdilo po silnicích. Dominoval zde kruhový ovládací panel, který nazvat pouhým volantem lze jen velmi stěží. Samozřejmě, obruč vně kruhu sloužila jako běžný volant, tedy k zatáčení, prostor uvnitř ale nebyl vyplněn kusem plastu s logem, nýbrž budíky a dokonce také ovládacími prvky, které se nehýbaly. Vidíme tu kromě otáčkoměru uprostřed také ukazatel stavu paliva, teploty oleje nebo přepínače směrovek a osvětlení. A pokud nás neklame zrak, Italové tak nějak zapomněli na tachometr.
Zbytek interiéru byl vpravdě minimalistický, ale až na zmíněný volant jako z jiného světa tu není nic zas tak netradičního. Tři pedály, manuální převodovka s obyčejnou řadicí pákou, rádio na středové konzoli, před spolujezdcem je přihrádka a dokonce i dveře se otevírají normálně, nikoliv nahoru či dozadu. A dokonce, třebaže je vůz jen něco přes jeden metr vysoký, to vypadá, že spolujezdec měl docela hodně prostoru. Vsoukat se za volant však jistě chtělo o něco více ohebnosti.
Důvod pro takovéto řešení volantu byl jednoduchý, ale na 70. léta docela překvapivý - pasivní bezpečnost. Střed volantu údajně měl původně obsahovat airbag, jak to je obvyklé v dnešní době, ale z neznámých důvodů se sem nakonec nastěhovaly budíky. Sloupek řízení také byl navržen tak, aby v případě nehody nepochroumal řidičův hrudník, ale zůstal na svém místě. Je velmi zajímavé, že se někdo u experimentálního automobilu zabýval něčím takovým.
Jediný funkční prototyp byl technicky spřízněn s Maserati Bora, což znamenalo i použití stejného motoru. Tím byl osmiválec o objemu 4,7 litru, který měl dva ventily na válec a dával 306 koní - a také o sobě světu dával dostatečně dobře vědět, jak ukazuje video z přehlídky níže. Jeho síla samozřejmě proudila na zadní kola. Měla ale s vozem co dělat - třebaže jeho klínovitý tvar naznačuje, že s odporem vzduchu problém nebyl, zas tak slavné to podle samotného Giugiara nebylo: "Když hledáte nové cesty, vystavujete se riziku, že občas zahnete špatně. Posun k čím dál grafičtějším tvarům zde zašel moc daleko, Boomerang je tvarově krásný, ale z pohledu aerodynamiky je to přesně naopak," uvedl designér.
Maserati Boomerang obráželo evropské autosalony, až po tom v Barceloně v roce 1974 bylo prodáno do soukromých rukou, a to na značkách. V roce 1990 se objevilo na přehlídce elegance, kde seděl v porotě sám Giugiaro. Vůz tehdy podepsal fixem na záď a údajně tam jeho podpis stále byl v roce 2005, kdy v aukci u Christie's změnil majitele za 781 250 Eur (tehdy téměř 22,8 milionu korun). Tehdy vůz údajně také měl posvěcení německé TÜV, že v tomto státě může na silnice, pokud dostane oranžové žárovky do směrovek.
Dnes stojí v Museu Casa Enzo Ferrari v Itálii. Boomerang designově ovlivnil spoustu dalších Giugiarových výtvorů. Sériová výroba nikdy nebyla v plánu, můžeme však přemýšlet a snít, co by bylo, kdyby...
Maserati Boomerang svým vzhledem ohromí ještě dnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 7 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva