Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lancia 037 byla jediná zadokolka skupiny B, která drtila i čtyřkolky
21.9.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) V 80. letech vzniklo dělo s pohonem zadních kol, kterým Lancia trápila Audi Quattro i Peugeot 205 T16. Silniční verze byla famózní.
Smrt Lancie je smutnou zprávou pro všechny automobilové fandy hned z několika důvodů. Nejde snad o poslední produkty, které světu ukázala, ještě než se odebrala do věčných lovišť spolu se svým zakladatelem. Slza může ukápnout hlavně kvůli její bohaté historii v motoristickém sportu a vozům spojeným se závodní dráhou, kterých je dnes jako šafránu. Zejména v období od šedesátých do konce osmdesátých let dosahovala Lancia slávy, o které si řada vyhlášených výrobců mohla nechat jen zdát.
Zatímco šedesátky a začátek sedmdesátek se ještě nesly ve znamení závodní Fluvie HF, která zvítězila takřka všude, kde mohla, v sedmdesátých letech pokračovala nadvláda díky Stratosu HF, jenž opanoval šampionát WRC hned třikrát za sebou (v letech 1974-1976). O čtyři roky později ale Italové museli začít s návrhem nástupce, aby vyhověli nejnovějším předpisům FIA pro legendární „Group B“. A úkol to pro automobilku nebyl vůbec jednoduchý, vždyť navázat se ctí na mocný Stratos, to byl úkol hodný skutečných mistrů.
Své síly na novém projektu Lancia Rally spojil projektový manažer a inženýr Sergio Limone s „rodinným příslušníkem“ Abarthem, ruku k dílu při návrhu designu přidalo také studio Pininfarina a italští odborníci na podvozky ze společnosti Dallara. Technické požadavky kladené na novinku sestávaly z uprostřed uloženého motoru o objemu dvou litrů s turbodmychadlem, který disponoval minimálně dvoustovkou koní, dále z pohonu všech kol a to vše muselo být při nízké hmotnosti zaobaleno do skořápky s vynikající aerodynamikou.
Bohužel, vše nešlo tak snadno, jak si tvůrci malovali. Peněz na vývoj nových technických celků nezbývalo mnoho, a tak se plány trochu pozměnily. V roce 1982 se nakonec zrodila Lancia 037 s pohonem jen zadní nápravy a s dvoulitrem z Fiatu. Tne nedopovalo turbo, nýbrž kompresor Volumex od Abarthu, který měl své nevýhody, na druhou stranu ale netrpěl žádnou turbodírou. Ukázalo se, že nejenže nejde o slepý výstřel do vzduchu, ale rovnou dobře mířenou trefu do černého.
Lancia s touto výbavou ve vražedném souboji prorazila totiž o rok později (sice těsně, ale přece) dechberoucí Quattro od Audi, které mělo oproti ní na mnoha tratích nespornou výhodu v pohonu všech kol. Spolu s Markku Alénem, Attiliem Bettegou a našim oblíbencem Walterem Röhrlem za volantem tak Lancia získala poslední titul v dějinách WRC jen se zadním pohonem, ozdobený ziskem poháru konstruktérů. Do roku 1992 pak celkově posbírala 16 zlatých trofejí ve WRC.
Jak už dobře víte z článků o Renaultu 5 Turbo a pozdějšímu Peugeotu 205 T16, podmínkou k účasti na závodní dráze byla i nutnost postavit úvodní homologační sérii - v tomto případě sestávající minimálně z 200 kusů pro silniční použití. Nádherně červená Lancie 037 s přídomkem Stradale splnila tento úkol na výbornou a hned na turínském autosalonu v roce 1982 získala titul královny krásy („Queen of the Expo“). Podstatnější pro všechny fandy bylo, že se od proklatě rychlé závodní verze lišila jen v detailech.
Emotivní a velmi agresivní design dvoumístného vozu s dvěma dvojicemi kulatých světlometů na kolmo posazené masce připomínal model Beta Monte Carlo, se kterým 037 sdílela střední část karoserie. Právě ta byla vyrobena převážně z kevlaru zpevněného skelnými vlákny a skrývala ve svých útrobách rám z hliníkových trubek s ocelovými příhradami. Dramatické tvary a dvojice boulí na střeše poukazovaly spolu s velkými bočními vstupními otvory pro vzduch na účel, kterým byla výhradně divoká jízda. Své o tom věděla i přední laminátová kapota s centrálním nádechem vzduchu.
Necelé čtyři metry dlouhý a 1 170 kilogramů vážící vůz byl poháněn i v silničním provedení za sedadly uloženým, o devadesát stupňů pootočeným čtyřválcem za sedadly, jenž vycházel z jednotky pro Fiat Abarth 131. Z objemu 1 995 centimetrů krychlových dokázala podélně uložená jednotka obohacená mazáním se suchou skříní díky kompresoru Volumex (pracujícím s tlakem až 0,9 baru), velkému dvojitému karburátoru Weber, vstřikováním Magnetit Marelli AEI 200 A ve spolupráci se zapalovacími svíčkami Champion N2G poskytovat výkon 208 koní, které se při sedmi tisících otáčkách přenášely prostřednictvím hydraulické spojky a pětistupňové manuální převodovky ZF na zadní šestnáctipalcová kola Speedline.
Díky tomu byla silniční Lancia 037 schopná zrychlovat na stokilometrovou rychlost do sedmi sekund a rozjet se až na 225 km/h. Možná vám to nepřijde jako zázračná dynamika, ovšem když vezmeme v potaz, jak ultimativní vůz na neředěnou zábavu to byl, jak mechanicky pracoval, jaké zvuky při tom vydával a hlavně s jakou ochotou se zakusoval do zatáček, pak musíte změnit názor a stačit vám bude pohled na první video. V celkovém jízdním projevu byl údajně o dost přitažlivější bestií než supersport M1 od BMW s mnohem vyšším výkonem.
S přenosem síly pomáhal také samosvor od ZF a pneumatiky Pirelli P7 Corsa, opačné procesy měly na starosti vysokovýkonné brzdy Brembo. Vůz byl výtečně vyvážený, měl nízké těžiště a všechna kola byla zavěšena prostřednictvím dvojitých lichoběžníků. Skvělý plně seřiditelný podvozek, výkonný motor, ostré brzdy, to vše se sešlo v tomto unikátním voze, který svým majitelům umožňuje zažít za volantem opravdovou radost z nefalšované sportovní jízdy a přičichnout k zážitkům rallyových pilotů - byl to ultimativní jednoúčelová továrna na adrenalin. Těžko představitelné jsou pak výkony verze Rally, která vážila o 190 kilogramů méně a jejíž motor byl naladěn v posledním vydání až na 355 koní. Video s Walterem R. za volantem vám o tom poví více.
Dvoumístný spartánský interiér oddělený od motoru speciální akustickou a tepelně izolační přepážkou, postrádal jakékoliv zbytečné tlumící materiály a obsahoval pouze nezbytné ingredience - tedy dvojici anatomických sportovních sedadel, pedály a páky převodovky s řadicí pákou, plus budíky ukazující kromě rychlosti a otáček také tlak a teplotu oleje, teplotu chladicí kapaliny, tlak kompresoru a potenciometr na regulaci jasu podsvícení. Verze Stradale měla tříramenný volant Abarth a svítilnu, kterou si navigátor mohl posvítit na mapu. Ani ta však nepřišla o snadný přístup k motoru přes výklopný zadní díl karoserie, ani o rezervní kolo v přídi. Díky dvojici 35litrových nádrží jste nemuseli tankovat každých sto kilometrů.
Výjimečnost Lancie 037 si dnes uvědomuje jen málo lidí, protože ji v historii obklopuje ikonický Stratos i pozdější a opět úspěšná Delta S4 - oba však s pohonem 4x4. Těch pár jedinců ovšem ví, že dostat se k jednomu ze 207 až 220 vyrobených Stradale není vůbec snadné. Na méně než 2,5 milionu korun se totiž její cena dostane pouze u kusů bez stoprocentního stavu, daleko blíže k realitě jste u vozů za 5,5 až osm milionů. Bylo to vskutku mimořádné auto, po němž se nám vážně stýská. Jen se na něj podívejte...























Lancia 037 je v dnešní době velmi ceněným artiklem. Její silniční verze byla ultimativnějším autem než třeba BMW M1, což se spolu s nepatrným množstvím vyrobených kusů podepsalo na její ceně, která se dnes může blížit i k osmi milionům korun
Nádherně procítěný popis jednoho z majitelů
Závodní verze skupiny B v akci s Walterem Röhrlem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Rychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraZkrachovala další německá automobilová firma, výrobce úchvatného Mercedesu. Před úpadkem ji nezachránily ani čínské peníze
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva