Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla
28.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není to žert, ta komunistická Lada hledala pomoc u toho kapitalistického Porsche. A navzdory jeho schopnostem ji v jednom případě nebyla dost dobrá.
Když se řekne Lada a Porsche, člověku se něco vybaví. Většinou to budou na jedné straně zastarávající komunistické krabice a na druhé straně schopné sporťáky, které jsou také do velké míry symbolem společenského postavení. Jen málokdo však ví, že tyto automobilky na některých projektech spolupracovaly, a to už v dobách hlubokého komunismu.
Tahle spolupráce měla více projevů, ale nejlépe zdokumentované jsou dva, z nichž opět jen jeden později skutečně jezdil po silnicích. Začněme ale od začátku - prvním výsledkem spolupráce byl facelift Lady 2103, stroje vzniklého ještě díky licenci od Fiatu z 60. let. O deset let později ale byl čas na facelift a za tímhle účelem se v roce 1975 sešli ředitel Porsche Ernst Fuhrmann a ruský ministr automobilového průmyslu Viktor Poljakov.
Dohodli se tehdy na tříletém partnerství, při kterém mělo Porsche pomáhat navrhovat vozy Lada. A už v roce 1976 se na světě objevil první výsledek snahy Porsche trochu výrobky Lady pozvednout. Byl jím zmíněný facelift Žigulíku, který si můžete prohlédnout na obrázcích. Nelze tu zapřít základní design Lady, resp. původního Fiatu 124, protože Porsche zvenčí v podstatě jen odstranilo veškerý chrom včetně nárazníků a nahradilo ho plastem.
Facelift Lady 2013 z pera techniků a designérů Porsche
V kabině bylo změn trochu víc, nejvíc do očí uhodí nový volant, který je dost nápadně podobný tomu v dobových vozech Porsche, v podstatě tu je jen jiné logo. Také ale vidíme novou palubní desku. Změny Porsche provedlo rovněž na podvozku, který nabídl lepší ovladatelnost i komfort. Zlepšení tu asi nebyl takový problém, pokud byl základ patnáct let starý a Porsche... bylo už tehdy Porsche.
Lada nicméně na tento německý návrh nepřistoupila, což je pozoruhodné - sama se těžko mohla dobrat lepšího výsledku, alespoň po technické stránce. Lada se tak pustila do svého vlastního faceliftu 2103, modelu 2106, který byl nakonec tím, který se dostal do výroby. „Lada 2103 by Porsche” naopak sériovou produkci nikdy nepoznala a zůstává jen slepou větví vývoje.
Co nicméně ze spolupráce Západního Německa a Sovětského Svazu do výroby vstoupilo, byla Lada Samara. Ta se ukázala v roce 1984 a byl to první vůz SSSR, který se dal považovat za moderní, tehdejšími měřítky, samozřejmě. Hlavně proto, že měl motor vpředu napříč a pohon předních kol, proti čemuž můžou nadšení řidiči prskat, ale je tu nesporná výhoda levnější výroby, většího vnitřního prostoru a i řidičské nezáludnosti.
V případě Samary už probíhal v koordinaci s Porsche prakticky celý vývoj
První návrh opět pocházel od automobilky Porsche, která dodala skici už v roce 1977. O rok později vyjel první prototyp, který měl některé panely karoserie dokonce z hliníku, a další rok na to rozhodla sovětská vláda o vývoji nového vozu. Ten pochopitelně trval několik let, třebaže od roku 1980 byly podepsány dohody o spolupráci s Porsche a dalšími výrobci. V roce 1984 vyjela nová Samara, také zvaná 2108, na silnice.
Jak stojí i výše, nebyla tak úplně vyvinuta „umem sovětského lidu”. Lada pro ni nakoupila 20 licencí na různé části, včetně např. předního zavěšení McPherson, ale také takových drobností, jako jsou zámky dveří. Také tu byly „západní” kotoučové brzdy na předních kolech, které spolu s posilovačem pocházely od firmy Lucas, pneumatiky nebo hřebenové řízení od ZF.
Samara se vyráběla více než tři dekády, přežila i pád železné opony a přechod k tržnímu hospodářství, a to docela elegantně. Prvního většího faceliftu se jí dostalo až v polovině 90. let a s ním pak vydržela až do roku 2013, kdy byla její výroba ukončena. Důchod si ale rozhodně zasloužila, bylo to první sovětské auto (výše zmiňovaný vůz byl spíše Fiat), které se prodávalo skutečně masově. Ještě po jejím konci vznikly na stejném základě modely Kalina a Priora, které Rusové prodávají dodnes. A tak, pokud některý z nich náhodou máte, vlastníte tak trochu i Porsche. Tak trochu...
Kompletní fotogalerie
Tenhle facelift Žigulíku z od Porsche se nikdy nedostal do výroby
Druhý příklad spolupráce, VAZ 2108, známý spíš jako Lada Samara, už byl o poznání úspěšnější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 4 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 6 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 7 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 9 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva