Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada 2106 V8 Coupe: moderní žigulík má styl i techniku
24.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(114 foto, 5 videí) Tahle Lada není tak úplně Lada, je to zcela unikátní stavba. Mimo jiné dokazuje, že říkat Ladě ruské BMW nemusí být mimo.
To, na co se díváte, není zapomenutý koncept dvoudveřové Lady řady 2100, který na rozdíl od některých dalších sovětských konceptů nebyl zničen, nýbrž odložen do garáže. Nikoliv, je to stroj, který vznikl v jedné ruské garáži prací několika mechaniků pro klienta, který chtěl mít lepší, modernější a hlavně dvoudveřovou Ladu 2106. Je to něco jako Lada Niva pro 21. století, obdobného výsledku ale bylo dosaženo docela jinou cestou.
Majitel vozu měl prý klasickou čtyřdveřovou verzi modelu 2016 kdysi jako mladík. Měla velká kola, tónovaná skla a měl ji rád. Jenže neměla moc dobré brzdy, a tak se stalo, že ji rozbil. Po letech se mu po ní zastesklo, takže si chtěl nechat vyrobit stejné, ale lepší auto. Postavit vůz kompletně od základu bylo příliš drahé, takže se objevil nápad vzít sériovou Ladu 2106 a ze čtyřdveřového auta vyrobit dvoudveřové, vyměnit zadní nápravu, motor - původně tu měl být přeplňovaný šestnáctiventil - a všechno vylepšit tak, aby to sneslo zátěž vyššího výkonu.
Jenže k mání nebyla žádná 2106, která by byla v dost dobrém stavu, aby zvládla takovou přestavbu; v podstatě by bylo stejně potřeba to auto postavit znova. Tak se objevila myšlenka vzít něco, co už základní ingredience má - je to kupé a má to nezávislé zavěšení zadních kol. Volba padla na dvoudveřové BMW řady 3 E30 z roku 1986, protože bylo rozměrově podobné. Slova o moderním žigulíku jsou tedy berte s nadsázkou, ale zase ne tolik - BMW 3 bylo v roce 1986 špičkovým autem své doby, Lada 2106 je o 10 let starší a ani v roce 1976 o sobě totéž tvrdit nemohla - jde vlastně o licenční Fiat 124, který má kořeny až v roce 1966.
Buď jak buď, v lednu 2012 byla trojka E30 v garáži, připravena k odstrojení. Myšlenka na čtyřválcový přeplňovaný motor letěla se stolu velmi rychle a jedním z prvních nákupů pro tento projekt byl osmiválec Toyota 1UZ-FE o čtyřech litrech objemu a síle 265 koní a 400 Nm. Montoval se např. do Lexusu SC400 v 90. letech. Velmi rychle začalo rozebírání BMW a černé díly, které vidíte na obrázcích rozpracovaného auta, pocházejí z Lady. Příměry bylo odhaleno, že se nebudou muset příliš upravovat.
Co se ale muselo opravit docela značně, byl skelet karoserie BMW, který měl podle plánu zůstat a měly na něj být dopasovány vnější díly karoserie Lady. BMW ale bylo uvnitř docela silně zasaženo rzí, jak ukazují další obrázky. Opravovaných míst bylo požehnaně, ale rez úplně zmizela. Pak dostal skelet antikorozní nástřik. Pak přišla na řadu přední náprava s novým odpružením.
Přední blatníky z Lady byly trochu prodlouženy, aby pasovaly na skelet BMW, podobně jako dveře. Zde byly na konstrukci dveří BMW navařeny vnější plechy z Lady, jednak z předních dveří a jednak, pro prodloužení, i z kousku zadních dveří. Zbytek vnějšího plechu zadních dveří se po patřičných úpravách nastěhoval před zadní kolo a zadní blatník potkal stejný osud. Zadní část Lady musela být rozšířena o 6 centimetrů, a upravena musela být také kapota a prostor pod A-sloupky, aby všechno správně pasovalo.
Motoru se také dostalo servisu, třebaže blok na fotkách pochází z jiné jednotky, a převodovka byla použita z Nissanu, údajně docela běžná kombinace. Bylo však potřeba vyrobit mezikus mezi motor a převodovku, aby šly připevnit k sobě. Silentbloky motoru jsou vlastní výroby, stejně jako onen mezikus. A konečně mohl být připevněn přední nárazník a vůz odeslán do lakovny, kde dostal bílý lak.
Pak začaly práce na doinstalování zbytku vnějších dílů, jako např. předních světel, která pocházejí z BMW, a přední masky, směrovek a zadních lamp z Lady - a zejména nápis Žiguli na zádi je krásným detailem. A mohly začít práce na brzdách: přední třmeny pocházejí z Mazdy RX-7 a kotouče z Audi. Vzadu se objevilo zavěšení z BMW řady 3 E36 Compact, protože pasuje snadno a má kotoučové brzdy. V kabině jsou nová sedadla a palubní deska byla původně v dárcovském BMW, jen dostala kompletní čalounění.
Také tu vidíme lepší audiosystém a zavazadelník dostal novou konstrukci vnitřní výplně, ve které vidíme dvě schránky na baterii a příslušenství typu lékárničky apod. Kde je rezervní kolo, netušíme, ale možná je nahrazeno lepicí sadou, umístěnou právě v jedné z bočních schránek. Samozřejmostí je potažení kobercem. Moc místa na zavazadla tu není, ale tohle auto nevzniká, aby bylo stěhovákem.
Kousek karoserie mezi kapotou a předním sklem je kvůli snadnosti výroby laminátový a také se musely upravit přední blatníky, protože nová kola o ně drhla. Vůz byl tedy v dubnu roku 2015 téměř hotový a še znovu do lakovny. Už mu ale chybělo jen málo a po návratu z lakovny, seřízení podvozku a registraci mohl vyrazit do světa.
Když si majitel hotové auto odvezl, mechaniky během čtvrt hodiny vyděsil zvonící telefon, protože měli obavu, že se něco pokazilo. To ale majitel volal, aby řekl, že na první benzince, kde zastavil, se kolem auta srotil zvědavý dav. A že uznale pokyvují hlavou i majitelé strojů typu Cadillacu Escalade.
Měli jsme tu nejmenší BMW s největším motorem BMW nebo nedávno třeba Lotus Exige V10. A nezřídka lidé staví auta, která vypadají lepší, než ve skutečnosti jsou. „Oblepit” ale BMW řady 3 E30 karoserií starého Žigulíka, tedy z lepšího auta dělat na pohled horší, a ještě mu dát japonský osmiválec je počin náročný, ale neotřelý - a dost možná jediný svého druhu na světě. Podívejte se na kompletní dokumentaci toho, jak během uplynulých třech let vznikal...





































































































Postavit tohle kupé nebylo ani zdaleka jednoduché
Zdroj: Drive2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321