Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Kde bral Kabaň inspiraci? Toto jsou všechna moderní auta s dvojitými světly
16.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Sázka na dvojitá přední světla se v dnešní době jeví jako ojedinělý výplod mysli poněkud šíleného designéra. Až tak výjimečný nápad to ale není.
Když Škoda loni vytáhla faceliftovanou Octavii, byl to šok. Už dávno se sice vědělo, že jasně nejprodávanější model české automobilky dostane v rámci modernizace dvojitá přední světla, jejich konkrétní řešení ale zaskočilo. Paradoxem z dnešního pohledu je, že ještě před jejich odhalením vznikla spousta ilustrací, které podobu nových světel nastiňovaly, jenže prakticky všechny vyjevovaly vůz v dost nehezké podobě. Nikdo tak nevěřil, že by Octavia 2017 mohla ve skutečnosti vypadat právě takto. Jenže ona tak nakonec opravdu vypadá.
Od té doby uplynula už spousta vody a kontroverzní facelift stále budí rozruch. Ať už se vám líbí nebo ne, patrně jste jej vzali jako fakt, nepřestali jste se o něj ale zajímat. Za jiných okolností nezajímavý test faceliftované Octavie se dočkal většího zájmu než recenze většiny novinek i samotné Škody, za jiných okolností ne až tak zajímavý odchod Jozefa Kabaně z pozice šéfdesignéra Škody vzbudil velký rozruch. Jestli to samo o sobě lze považovat za úspěch kontroverzní modernizace, ukáže čas, na její další souvislosti se ale můžeme podívat už dnes.
Shodou okolností jsme narazili na pár u nás prakticky neznámých aut posledních let, která též vsadila na dvojitá přední světla a napadla nás otázka: kolik takových aut vlastně je? A po chvíli pátrání nás samotné odpověď překvapila. I když se zaměříme pouze na vozy prodávané v tomto miléniu a budeme bazírovat na dvojici zcela oddělených světel na každé straně (tedy nic jako přídě moderních BMW), z nichž žádné není mlhovkou, najdeme opravdu hodně aut, která na „čtyři lampy” vsadila. Narazili jsme na více jak dvě desítky případů, z nichž některé reprezentují i celou řadu modelů, které někdy ani nebudete znát, jindy jste na ně dost možná zapomněli.
To druhé budiž důkazem, že samotná dvojitá světla nemusí znamenat nezapomenutelnou kontroverzi, jakkoli se to při často připomínaném pojetí Mercedesu E generace W212 tak nemusí zdát. Přesto najdeme jen minimum takových aut, o nichž by někdo řekl, že jsou líbivá či krásná, a tak logicky vyvstává otázka: jak vůbec někoho napadne něco takového udělat? Však sázka na dvojitá světla se zdá být značným rizikem...
Ten hlavní důvod je jeden a zmiňoval ho i sám Jozef Kabaň na prezentaci Octavie 2017 ve Vídni. Kdysi byla dvojitá přední světla něco jako norma a měla je prakticky všechna auta. Kabaň hovořil o Škodě 110 R, ale pokud se podíváme zpět zejména do 70. let minulého století, najdeme je prakticky na všem.
Ze škodovek to byla nejen 110 R - vyráběná shodou okolností přesně mezi léty 1970 a 1980 -, ale třeba i 110 LS či lepší verze pozdějších 120 (typ 742 před faceliftem zvaný L, typicky 120 GLS), měly je některé verze VW Golf I a II, měly je Fordy Escort, mělo je Lamborghini Espada. Dvojitá světla byla opravdu všude, nevyjeli bez nich ani Bodie a Doyle.
Na škodovkách svého času nebyla dvojitá světla ničím zvláštním
Zejména v sedmdesátých letech a začátkem těch osmdesátých byla dvojitá, typicky kulatá světla v automobilovém designu skoro normou
Jenže pak přišla 80. léta, dvojitá světla začala postupně ztrácet půdu pod nohama a v 90. letech už po nich neštěklo ani BMW. Jejich odchod ze scény byl tak ohromující jako jejich entré, z hledáčku designérů ale nikdy nezmizela zcela. Totiž, pokud jste umělec a chcete něco vymyslet, potřebujete inspiraci a když nepomůže žena ani láhev skotské, retro je sázkou na jistotu. Snad každého designéra tak občas napadne oprášit nějaký starý nápad a dvojitá světla z výše zmíněného důvodu nelze minout.
Přesně tak se i v tomto miléniu opakovaně vracela a níže následuje přehled všech významnějších aut s nimi, na která jsme si vzpomněli. Je jich vážně dost, přesto to nemusí být všechna. Pokud vás napadne nějaké další, doplňte nás v diskuzi a pokud ne, můžete zkusit najít v některé z moderních interpretací tohoto nápadu zdroj Kabaňovy inspirace. Lehký úkol to ale nebude - zdá se, že přímo něco takového jako on dosud nikdo... nezkusil, řekněme.
Tady je náš výčet. Nebudeme jednotlivé modely brát podle abecedy, ale tak, jak nám to či ono použití přijde významné či zapadající do souvislostí.
1. Spousta Mercedesů do konce minulé dekády
S málokterou jinou značkou si nějakou formu dvojitých světel spojíme automatičtěji než s Mercedesem. I když v jeho historii najdeme spoustu modelů, které o dvojitá světla ani nezavadily, nějaký náznak tohoto motivu se do jejich přídí „cpal” vždy. Paradoxně nejintenzivnější to bylo ještě docela nedávno, zejména v případě několika navazujících generací třídy E. U některých modelů jako C nebo CLK (viz níže) začala světla poněkud splývat až zase splynula prakticky úplně (S W220), ránou bez milosti pro ně ale bylo z dnešního pohledu poněkud kabaňovské nasazení u Éčka W212. To dvojitá světla zdiskreditovalo natolik, že je Mercedes při faceliftu zrušil a už se k nim od té doby nikdy nevrátil.
2. Volva z přelomu dekády
Také Volvo má slušnou historii dvojitých předních světel, takže když Örjan Sterner maloval někdy na sklonku minulé dekády vnější kabátek nových generací modelů šedesátkové řady, nenapadlo ho nic lepšího, než je tak trochu vrátit do hry. „Tak trochu” proto, že vnitřní světlo je tak malé, že skoro není vidět, stačilo to ale na to, aby se znelíbilo. Při faceliftu tak na přídě - nikoli nepodobně osudu výše zmíněného Mercedesu - putovala zpět konvenční světla.
3. Všechna Bentley vzniklá pod křídly koncernu VW
Bentley je konzervativní značka, takže se drží svých konzervativních hodnot a dvojitá přední světla mezi ně patří. Ačkoli v koncích dob své relativně samostatné existence už na ně trochu zanevřelo, po koupi značky koncernem Volkswagen se k nim vrátilo a nikdy je neopustilo. Má je i nejnovější Bentayga, pamatuje na ně ale také sedan Mulsanne či kupé a kabriolet Continental. A nikdo neprotestuje, pokud víme...
4. Dvě generace Lexusu GS/Toyoty Aristo
Lexus GS se vyrábí od roku 1991, kdy byl nudný, jako... cokoli od Toyoty. Do roku 2004 se ale prodávala jeho druhá generace, kterou Akihiro Nagaya opeřil dvojitým světly vpředu i vzadu. A zatímco vzadu to byl vážně špatný nápad, přídi to vlastně docela seklo - hra na japonský Mercedes byla o něco věrohodnější. Tohle auto se prodávalo i jako Toyota Aristo a když Yasuhide Hosoda maloval třetí generaci GS, dvojitá světla pro úspěch zachoval. Další, současná interpretace už je ale střižená zase o něco klasičtěji, i když si hraje na predátora.
5. Toyota Mark II Blit
To poslední slovo nejsou naše pocity z designu tohoto auta, ale jeho jméno. Je to japonská specialita vyráběná do roku 2007 a její dvojitá přední světla jsou jen třešinkou na dortu ohavnosti upečeného hlavně z podivných zadních partií tohoto svérázného kombíku.
6. Toyota Progrès
Jméno tohoto auta znamená pokrok a pokud by vzniklo někdy v roce 1975, asi by to byl slušný... progres. Jenže ono se vyrábělo do roku 2007 jako nástupce Corony. I s těmi světly. Jejda.
7. VW Lupo a Polo ze začátku minulé dekády
Ani moderní auta koncernu VW dvojitým autům neunikla a vůbec to nemusela být Bentley. Pokud jste při pohledu na Toyotu Blit měli tendenci vyhrknout: „Jozefe!?” mohli jste si to nechat až k tomuto bodu. Kabaňova posedlost dvojitými světly se projevila už na jednom z jeho raných děl a VW Lupo je má právě od něj. Polo čtvrté generace (9N) přišlo pár let po něm a přímo Kabaň pod ním podepsán není, je ale jasné, že tady už někdo jen zkopíroval dříve použitý a dobře přijatý recept Lupa. U Pola už tak dobře přijat nebyl a facelift dvojitá světla (opět) zlikvidoval.
8. Hyundai Coupe (Tiburon) RD2
Tohle auto se v letopočtu začínající dvojkou prodávalo jen chvíli, představuje ale něco tak ohavného, že jsme si to v tomto přehledu nemohli odpustit. Když Jozef Kabaň hovořil o inspiraci „starými sporťáky”, nemohli jsme se na spojitost s tímto paskvilem nezeptat. Vesele se na to netvářil...
9. Moderní Maybachy
Mercedes cosi jako Maybachy prodává i dnes, je to ale do značné míry jen „nálepkový inženýring”. Pravé moderní Maybachy jsou už pár let mrtvé a také jim byla vlastní dvojitá přední světla, třebaže ne bez výjimky. Design měly celkově trochu podivný a možná i proto se neprodávaly tak dobře, jak si mateřský koncern představoval.
10. Ford Mustang Mk5
Mustang měl ve své historii dvojitá světla několikrát, takže když ve své páté generaci vsadil na retro-design, musel je mít. Nevypadala bůhvíjak, bez vnitřních světel třeba ve verzi Boss 302 (poslední foto níže) auto snad i působilo lépe.
11. Současný Dodge Challenger
Podobný případ jako u Mustangu: retro-design = retro-světa. Tady ovšem námitek slyšet není.
12. Moderní Fiaty 500/L/X
Původní Fiat 500 sice dvojitá světla neměl, řešení blinkrů (a občasné použití přídavných dálkových) ale takový stav evokovalo. A tak je mají i nové pětistovky, ve všech verzích včetně těch bizarnějších. A také tady si stěžuje málokdo.
13. Hyundai Dynasty
Netušíme, jestli si tento stroj koupil někdo z rodiny Carringtonů, ale máme za to, že ne. Každopádně, i když vůz vypadá jak z časů perestrojky, vyráběl se až do roku 2005. I se svými fešáckými světly.
14. Současné Hyundai i10
Dobří holubi se vracejí a těm špatným... v tom také nikdo nezabrání. Pokud u Carringtonů zchudli, ale na styl Hyundai Dynasty si zvykli, je tu inovované Hyundai i10, které zčistajasna dostalo dvojitá světla. Jestli pro své vlastní dobro, posuďte sami...
15. Jaguary S-Type/X-Type
Jaguar má ve několik období své existence, na která by nejraději zapomněl. Ta, kdy v retro-stylu vyráběl modely S-Type a X-Type patří k nim, na dvojitá světla ale své tehdejší neúspěchy svalovat nemůže - zejména na X-Type vypadala dobře.
16. Současný Jeep Cherokee
Aktuální Cherokee má opravdu zvláštní světla a fakt, že je jich víc než dvě... asi ničemu nepomáhá.
17. Lotus Exige
Jedním z neobvyklých aut, které dlouho sázelo na dvojitá světla, byl Lotus Exige. Auto s původem tak trochu u Bugatti (neboť to je ve své podstatě stále Elise) zůstalo u dvojitých lamp od roku 2000 až do (zatím) poslední modernizace v roce 2012. Od té doby má trochu konvenčnější světla, možná i zbytečně...
18. Kie Opirus/Sephia/Schuma
Kia dnes platí za docela „cool” výrobce moderně vyhlížejících i technicky pojatých aut, přerod v něco takového byl ale docela raketový. Ještě v roce 2004 vyráběla automobilka modely jako Schuma, které byly emotivně asi tak zajímavé jako nápoj podobného jména. Všechna měla dvojitá světla po vzoru kdo ví čeho, protože Kia tou dobou prakticky žádnou historii neměla, každopádně jim to neslušelo. A to raději pomlčíme o tom, jak tato auta jezdila...
19. Nissan Juke
Stále prodávaný, stále nepochopený, stále kupovaný, tak nějak lze popsat Nissan Juke a jeho design. Podobně jako u Cherokee si v záplavě designového bizáru ani nevšimnete, že světel je tu víc než dvojice. Všeho je tu tak nějak moc...
20. Současný Renault Twingo
Podobné řešení jako kdysi u Lupa používá i dnešní Renault Twingo, který k tomu tak trochu tíhnul už v minulé generaci. Ani tady si asi nikdo nestěžoval, tedy, možná sám Renault. Když Hyundai faceliftovalo i10 (viz výše) velmi podobným způsobem.
21. Škody Yeti a Kodiaq
Jozef Kabaň se při faceliftu Octavie patrné neinspiroval svým vlastním dílem, ale bez těchto dvou škodovek by náš výčet nebyl úplný. Vlastně nevíme, jak moc velký podíl měl na modelu Yeti před faceliftem, na trh byl uveden relativně krátce po jeho příchodu, vzhledem k jeho dvousvětelné obsesi bychom se ale divili, kdyby do něj alespoň v tomto smyslu nezasáhl. Kodiaq je pak dokonale z jeho pera a právě na něm rozvinul myšlenku dvojitých světel pod křídly Škody poprvé naplno. Tehdy ještě k velkému obdivu publika...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva