Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Katalog aut Tuzexu z doby těsně před revolucí: Vyvolení mohli mít skoro všechno
17.11.2020 | Robert Malík
Jaká auta u nás byla za komunismu dostupná, pamatujeme dobře - jen ta východní, a to ještě ne vždy. V Tuzexu platila úplně jiná pravidla, a to i rok před Sametovou revolucí.
Když si dnes chcete pořídit nové auto, stačí si nějaké vybrat a za našetřené či půjčené peníze si ho koupit. Zvlášť letos to může mít svá úskalí - v případě některých modelů jsou potíže s výrobou, jiné se se staly obtížně dostupnými kvůli novým pravidlům EU a s výběrem přímo v autosalonu se musíte trefit do období, kdy nejsou uzavřené z nařízení vlády, ale pořád je to docela snadný proces.
V dobách před Sametovou revolucí, jejíž výročí dnes slavíme, to bylo trochu jinak. Něco jako dealerství jedné automobilky byla utopie, auta všech u nás dostupných značek se prodávala v národním podniku Mototechna. A ani zdaleka nešlo pořídit všechno, jak je tomu dnes - v cenících se sice našlo kde co, běžně a relativně snadno dostupné byly pouze vozy východního bloku a to také ne vždy. Třeba zkraje osmdesátých let klesl dovoz tehdy žádaných Lad do Československa na minimum a s tím pochopitelně i jejich prodej. Poptávka po nich bujela dál a nabídka ji nikdy až do revoluce zcela nevykryla.
Jediným místem krom Mototechny, kde se nová auta dala koupit, byl Tuzex. Obchod původně zamýšlený jako výspa nabídky československých firem (Tuzemský export) se rychle stal především místem, kde bylo možné pořídit „západní” zboží a auta této provenience šlo od roku 1981 koupit právě jen tam. Neplatily tam ovšem běžné peníze, ale tzv. Tuzexové koruny (TK), lidově bony. A k těm se standardně šlo dostat jen výměnou západních valut, které normální člověk pracující v tehdejší ČSSR neměl kde získat.
Oficiální kurs byl 1 TK = 1 Kčs, neboť za ony valuty jste dostali (beztak nereálný) ekvivalent v Kčs přepočtený na TK. To dělalo zboží v Tuzexu na oko dostupné, neboť ceny v TK byly relativně nízké. Jenže bony vám za 1 Kčs nikdo neprodal. Neoficiální kurs na černém trhu byl zhruba 6 Kčs za 1 TK, což ceny „západního” zboží posouvalo do docela jiných sfér.
Právě s tímto kurzem je třeba počítat při probírání se katalogem aut Tuzexu z roku 1988. Na oko je to krásný svět, ve kterém bylo možné koupit cokoli - nejlepší Škody, třeba Rapid 136 za 17 465 TK nebo 136 GL za 15 795 TK. V katalogu je i tehdy nový Favorit, zatím bez ceny, a pochopitelně i Lady. Třeba model 2107 za 21 600 TK. Zajímavější je ale nabídka západních aut, standardně Opelu Kadett za 39 000 TK, Fiatu Uno za 26 000 TK či Peugeotu 205 za 36 600 TK. Vidíme tu i Renault 21 či Peugeot 309, mimo katalog pak víme o cenách Fiatu Tipo, Fordu Escort, Simcy 1308 nebo Peugeotu 309.
Co je pozoruhodné, mimo standardní nabídku hovoří katalog o možnosti individuálního dovozu aut BMW, Mercedesu, Volkswagenu či Volva a uvádí bez konkrétních cen pár případů. Konec 80. let už nebyla zdaleka tvrdá normalizace, éra komunismu se chýlila ke konci. Přesto bylo „něco” mít jakékoli auto ze západu, natož pak BMW nebo Mercedes, umělci či sportovci schopní vydělat si v „kapitalistickém světě” je ale zjevně mohli koupit bez nějakých zvláštních známostí.
Níže najdete nejen kompletní katalog Tuzexu, ale také najdete skladbu aut v Československu té doby (auta z nabídky Tuzexu vážně nedominovala...) a pro srovnání i ceník Mototechny z přelomu let 1988 a 1989. Ani tam, jak víme, třeba takový Favorit nebylo snadné pořídit.
Připomeňte si tyto časy sami pomocí dobových materiálů, v prvé řadě ukazují, jak moc se náš svět od té doby změnil. Přes mnohé, jistě i oprávněné výhrady k současnému stavu věcí musíme být rádi za to, kde jsme a jak velký kus cesty jsme od té doby ušli.
Nejrozšířenější osobní automobily v ČSSR ke konci roku 1988
Grafika Autoforum.cz, Data: ČSÚ
Ceník nových aut v Mototechně a Tuzexu v letech 1988 a 1989
Grafika Autoforum.cz, Data: dobové materiály Mototechna n.p. a Tuzex
Prodeje nových aut Mototechnou za rok 1989
Grafika Autoforum.cz, Data: dobové materiály Mototechna n.p. a Tuzex
Katalog aut Tuzexu z roku 1988
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch