Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes

Automobilky běžně mají testovací tratě, na nichž auta vyvíjí a prověřují, obvykle ale stojí dále od míst, kde se jejich auta vyrábějí. Jen Italy napadlo vměstnat obojí do jedné a té samé budovy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes

7.4.2019 | Petr Miler

Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky běžně mají testovací tratě, na nichž auta vyvíjí a prověřují, obvykle ale stojí dále od míst, kde se jejich auta vyrábějí. Jen Italy napadlo vměstnat obojí do jedné a té samé budovy.

Období mezi oběma světovým válkami bylo pro Fiat velmi úspěšné. Na počátku 20. let měl na italském trhu podíl 80 procent a expandoval. Součástí růstu byla i nová továrna, postavená v turínské čtvrti Lingotto. Říkalo se jí prostě továrna Lingotto a byla inovativní v mnoha smyslech. Jedním z nich bylo první použití železobetonu pro budovu tohoto typu a této velikosti - na délku má asi půl kilometru. A dalším byl fakt, že na její střeše byla postavena testovací trať.

Umístění trati na takovém místě pochopitelně šetří prostor, zvláště když stavíte ve městě. Nebyl to tedy dodatečný nápad, budova byla takto projektována od začátku. Byla stavěna s tím, že v ní auta budou vyráběna efektivně a inovativně. V přízemí do ní vstoupily surové materiály a jednotlivé součástky a ty se postupně propracovávaly téměř 1,5 milionem metrů čtverečních plochy továrny, po jednotlivých patrech nahoru. Na každém z pěti pater byla jiná část výrobního procesu a úplně nahoře vyjel hotový Fiat.

Jeho cesta vedla přímo na testovací dráhu, kde se auto odzkoušelo, jestli všechna nižší patra odvedla svou práci uspokojivě. Pokud bylo vše v pořádku, sjelo se střechy po jedné ze spirálovitých ramp, principielně ne nepodobné nadzemním či podzemním garážím. Na každé straně budovy byla jedna taková rampa. Podobný systém výroby byl ve své době unikátní a nevíme o žádné jiné továrně aut, která by měla testovací trať na střeše.

A nejen, že člověk mohl jezdit po střeše, trať měla i dvě klopené zatáčky na svých koncích, takže se tady dalo jezdit i docela rychle. Lingotto si i díky této trati rychle získalo poměrně značnou slávu, což ukazuje mimo jiné i scéna z původního filmu Italian Job z roku 1969, kde vozy Mini na útěku před policií jedou kousek právě po téhle trati. Pokud znáte jen jeho moderní interpretaci, pusťte si tuto scénu níže.

Továrna plnila svou funkci dlouho, žádná ale neslouží nekonečně. Lingotto vydrželo v aktivní službě přes půl století a poslední auto sjelo z výrobní linky - a projelo se po trati v jejím původním účelu - v roce 1982. A bez zajímavostí není, že to byla Lancia Delta. Fiat totiž měl už tehdy novou továrnu, využívající modernější postupy, ale rozhodně nebyla tak zajímavá, jako půl kilometru dlouhý dům s testovací tratí na střeše. Lingotto tak zůstalo opuštěné.

Ne na dlouho. Jen pár let po ukončení výroby aut se z něj stalo společenské a obchodní centrum a tomuto účelu slouží dodnes. I trať na střeše je ale stále funkční, ne však už k testování aut nebo k závodění. Je dostupná i široké veřejnosti, příčné prahy a další zábrany ji ale pro ježdění autem zrovna vhodnou nečiní, pořádají se tu spíše různé večírky a podobné události.

Více jak sto let starý dům - výstavba začala v roce 1916, ještě za války - tak stále funguje. Pokud tedy letos v létě pojedete okolo Turína, můžete se na tomto místě zastavit. A pokud tam pojedete Fiatem či Lancií vyrobenými někdy mezi roky 1923 a 1982, je dost pravděpodobné, že vaše auto své první kilometry najelo právě na střeše továrny Lingotto. Pokud ne, prohlédněte si aspoň fotografie níže, jsou stále působivé...


Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 1 - fiat lingotto tovarna trat historicke 01Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 2 - fiat lingotto tovarna trat historicke 02Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 3 - fiat lingotto tovarna trat historicke 03Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 4 - fiat lingotto tovarna trat historicke 04Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 5 - fiat lingotto tovarna trat historicke 05Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 6 - fiat lingotto tovarna trat historicke 06Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 7 - fiat lingotto tovarna trat historicke 07Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 8 - fiat lingotto tovarna trat historicke 08Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 9 - fiat lingotto tovarna trat historicke 09Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 10 - fiat lingotto tovarna trat historicke 10Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 11 - fiat lingotto tovarna trat historicke 11Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 12 - fiat lingotto tovarna trat historicke 12Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 13 - fiat lingotto tovarna trat historicke 13
Takhle vypadala továrna Lingotto kdysi

Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 14 - fiat lingotto tovarna trat 01Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 15 - fiat lingotto tovarna trat 02Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 16 - fiat lingotto tovarna trat 03Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 17 - fiat lingotto tovarna trat 04Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 18 - fiat lingotto tovarna trat 05Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 19 - fiat lingotto tovarna trat 06Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 20 - fiat lingotto tovarna trat 07Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 21 - fiat lingotto tovarna trat 08Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 22 - fiat lingotto tovarna trat 09Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 23 - fiat lingotto tovarna trat 10Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 24 - fiat lingotto tovarna trat 11Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 25 - fiat lingotto tovarna trat 12Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 26 - fiat lingotto tovarna trat 13Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 27 - fiat lingotto tovarna trat 14Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 28 - fiat lingotto tovarna trat 15Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 29 - fiat lingotto tovarna trat 16Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 30 - fiat lingotto tovarna trat 17Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 31 - fiat lingotto tovarna trat 18Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 32 - fiat lingotto tovarna trat 19Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 33 - fiat lingotto tovarna trat 20Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 34 - fiat lingotto tovarna trat 21Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 35 - fiat lingotto tovarna trat 22Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 36 - fiat lingotto tovarna trat 23Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 37 - fiat lingotto tovarna trat 24Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 38 - fiat lingotto tovarna trat 25Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 39 - fiat lingotto tovarna trat 26Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 40 - fiat lingotto tovarna trat 27Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 41 - fiat lingotto tovarna trat 28Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 42 - fiat lingotto tovarna trat 29Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 43 - fiat lingotto tovarna trat 30Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 44 - fiat lingotto tovarna trat 31Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 45 - fiat lingotto tovarna trat 32Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 46 - fiat lingotto tovarna trat 33Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 47 - fiat lingotto tovarna trat 34Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 48 - fiat lingotto tovarna trat 35Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 49 - fiat lingotto tovarna trat 36Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 50 - fiat lingotto tovarna trat 37Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes - 51 - fiat lingotto tovarna trat 38
Dodnes stojí, je z ní společenské a nákupní centrum

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.