Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
James May popsal, jaké to je jet autem rychlostí přesahující 417 km/h
24.6.2019 | Petr Prokopec
Říká se mu sice Kapitán Šnek, v tomto případě ale své přezdívce nedostál a dokonce byl držitelem světového rychlostního rekordu. Ovšem jen na 20 minut.
Z Jamese Maye se nám začíná stávat kavárenský povaleč. Či spíše hospodský, neboť je to již poněkolikáté, co nás v květované košili zatáhne do svého zjevně oblíbeného podniku, kde ovšem neusedá u půllitru, ale spíše u sklenky vína. Rozhodně nám to nevadí, zvláště když jsou u toho zábavné historky „z mládí“. Tentokrát James zavzpomínal na dobu, kdy mu málokdo říkal jinak než Kapitán Šnek. Přesto se paradoxně právě on stal držitelem jednoho rychlostního rekordu.
May s týmem Bugatti zamířil 4. července 2010 na testovací dráhu Ehra-Lessien, kde usedl za volant Veyronu Super Sport. Hypersport z Molsheimu naladěný na 1 200 koní pak dle svých slov vytáhl na zhruba 407 km/h, což byl 15 nebo 20 minut milník, který měl být zapsán do Guinnessovy knihy rekordů. Poté ale automobilka oznámila svému testovacímu jezdci Pierru Henri Raphanelovi, že je zapotřebí dosáhnout tempa alespoň 417 km/h, načež měla deaktivovat omezovač a cíl se stal realitou.
Zrovna některá tato data si ovšem James poněkud spletl, což je pochopitelné, neboť od rekordního počinu zakrátko uplyne již devět let. Realita je taková, že omezovač běžně zasahující u verze Super Sport při tempu 415 km/h měl deaktivovaný i James. Ten totiž nakonec onoho dne dosáhl rychlosti 417,61 km/h. Poblíž přitom skutečně byl člověk z Guinnessovy knihy rekordů, který jeho jízdu hodlal zapsat. Nicméně poté doopravdy vyrazil na trať Raphanel a bylo z toho 431,072 km/h.
Jet s Bugatti Veyron SS tak extrémní rychlostí je podle Maye jednoduché, není to nic extra náročného. To dokazuje, jak brilantně postavený tento vůz je. Jakmile se na testovací dráze proženete zatáčkou, a to dle Maye rychlostí zhruba 200 km/h, máte k dispozici 8,7 kilometru dlouhou a několik jízdních pruhů širokou rovinku. Jednoduše tak stačí zašlápnout plyn, netrhat volantem a pak jen počkat, než ručička otáčkoměru protne trojčíslí se čtyřkou na začátku.
O poznání náročnější byla ale validace rekordu. Jakkoliv Raphanel dle pravidel absolvoval po jedné jízdě v každém směru, kdy dokonce při té druhé jel 434,211 km/h, problém byl nakonec dle zástupců Guinnessovy knihy rekordů v deaktivaci omezovače. Nejprve bylo proto 5. dubna 2013 oznámeno, že dojde k jeho vymazání, aby o pět dní později společnost vše změnila jen na přezkum. Deset dní po původní zrušení platnosti nakonec bylo oznámeno, že rekord opravdu platí, protože automobilka několik vozů bez omezovače prodala i zákazníkům. Teď už je to jedno, zápis Bugatti byl předloni překonán.


James May ve své zjevně oblíbené hospůdce zavzpomínal, jak jel s Bugatti Veyron SS skoro 418 km/h
Záběry z jeho jízdy se objevily v dobovém Top Gearu
Zdroje: Drive Tribe, [https://www.youtube.com/channel/UCjOl2AUblVmg2rA_cRgZkFgg Top Gear@Youtube]
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 10 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
před 9 hodinamiAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 10 hodinamiŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
dnesUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
dnesBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva