Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak jezdí nové Bugatti Chiron? První recenze konečně odhalují realitu
24.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bugatti Chiron už rok ohromuje svými technickými parametry, mimo továrnu jej ale dosud nikdo řídit nemohl. Teď už ano, co tedy umí předvést na silnici?
O novém Bugatti Chiron bylo sepsáno již bezpočet článků. Neexistuje tak prakticky jediný detail, který by mohl překvapit. Přesto řada z nich stojí za připomenutí. Kupříkladu karbonové šasi je spojeno s rámem motoru deseti titanovými šrouby. Zaručena je tím torzní tuhost odpovídající 50 000 Nm na jeden stupeň, což je stejná úroveň, jakou nabízejí závodní vozy. Tím ale pouze začínáme.
Samotný nový agregát vychází z pohonné jednotky předchozího Bugatti Veyron, zdědil šestnáct válců uspořádaných do „W“. Dvě řady čtyř válců ve svrchní části svírají úhel 90 stupňů, ty spodní jsou odkloněny v dalších 15 stupních. Dále zde máme čtveřici turbodmychadel, z nichž ovšem pouze dvě pracují konstantně, což má minimalizovat prodlevu. Zbývající pár se přidává do akce v závislosti na poloze plynového pedálu.
Chiron takto může produkovat 1 600 Nm točivého momentu v poměrně širokém pásmu dvou až šesti tisíc otáček. Přihodit pak můžete ještě 1 500 koní, jež modifikovaný dvouspojkový automat Ricard přenáší převážně na zadní kola. Ta přední se přidávají ke slovu v případě potřeby, tedy poměrně často. Vůz totiž zvládá stovku za cca 2,5 sekundy, dvoustovku za 6,5 sekundy a třístovku za 13,6 s.
Jaká je nejvyšší rychlost? Tu skutečnou momentálně nikdo ještě nezná, Bugatti svou novinku vezme na testovací dráhu Ehra-Lessien až v příštím roce. Aktuálně si tedy zákazníci musí vystačit s elektronicky omezenou hodnotou 420 km/h, které stejně jako dříve mohou dosáhnout pouze po zasunutí druhého klíčku. Běžně totiž mohou počítat „pouze“ s 380 km/h - i to je ovšem dalece za běžnými limity.
Jak jsme ovšem zmínili v úvodu, toto jsou fakta, která s mnoha dalšími fascinujícími fakty již delší dobu znáte. Co je tedy nového? Především recenze, na jejichž publikaci včera skončilo embargo a v zahraničí se jich vyrojilo hned několik. Co z nich dozvídáme?
Motor se projevuje spíše hučením, než kakofonií supersportů, což má spojitost i s tím, že turba zvládají vysát až 60 tisíc litrů vzduchu za minutu. I přes jejich koncepci 2+2 je přitom třeba po sešlápnutí plynového pedálu počítat s určitou prodlevou - vlastně i překvapivě velkou. Poté se ovšem přenesete do jiného světa, neboť žádný jiný vůz na světě prý neakceleruje s takovou drtivostí.
Naši zahraniční kolegové popisují seškvaření mozku a destrukci vnitřních orgánů, přičemž dle testovacích jezdců Bugatti lze s působivým zrychlováním počítat nejen do chvíle, kdy ručička narazí do omezovače ve zmiňovaných 420 km/h, ale i poté. Náklony karoserie jsou přitom minimální v jakémkoliv ze tří jízdních režimů EB (automaticky upravuje tuhost tlumičů), Highway a Handling.
Čekat lze tedy za všech okolností s neochvějnou jistotou, při zvolnění tempa ovšem Chiron překvapí ještě více. Zákazníkům je totiž přístupný stejně jako běžný Volkswagen Golf. A to není zmiňováno jako nedostatek. I přes nemalou šířku (2 metry) a nízkou výšku (1,2 m) se totiž ve voze budete cítit za všech okolností pohodlně, což je i dílo přepracované kabiny.
Do interiéru se nastěhoval především úzký středový tunel, který prostor uvnitř opticky rozšiřuje. Navíc je ozdoben metalickou linkou, která obklopuje řidiče a odděluje jej od spolujezdce. Sedadla nejsou potažena měkčenou kůží, což má spojitost - tak jako u jisté redukce odhlučnění - se snahou o udržení hmotnosti na uzdě. O ztrátu komfortu se ale rozhodně neobávejte.
Abychom tedy vše zrekapitulovali, můžeme uvést, že nový Chiron je drtivě rychlé auto, které je navíc daleko ovladatelnější než Veyron, za čímž stojí třeba i odlišné pneumatiky (ty předu jsou širší, vzadu pak užší než dříve, aby byla zaručeno neutrální chování). Ovládá se přitom stejně snadno jako Golf, navíc je vůči němu i komfortnější. Chiron tak dokonale naplňuje představuje naprosté většiny dnešních zákazníků o ideálním autě - „něco jako Golf” chce každý, někteří ale chtějí ještě něco k tomu. A Chiron toho nabízí spoustu, možná úplně nejvíc.
Můžeme tedy plně věřit tvrzení značky, podle které jde o „nejvýkonnější, nejrychlejší, nejluxusnější a nejexkluzivnější produkční supersport“. Je ovšem třeba počítat s tím, že Bugatti si svou snahu nechá patřičně zaplatit. Cena startuje na dvou milionech Eur (cca 54,04 mil. Kč) bez daně, na této částce ale jistě žádný zákazník neskončí.
Vyrobeno bude 500 exemplářů, na více než polovinu z nich ovšem automobilka již přijala závazné objednávky. Podle jejího šéfa Wolfganga Dürheimera by novinka již neměla být ztrátovým projektem jako Veyron, tomu je ale těžké věřit. Bugatti totiž může počítat s obratem přes 1 miliardu Eur (27,02 mld. Kč), což asi na vývoj, výrobu a všechno spojené s několikaletým prodejem jediného modelu stačit nebude. O to více je ale třeba ocenit fakt, že Chiron vůbec vznikl...
Bugatti Chiron se ukázalo i na nových fotkách. Někteří jej vyzkoušeli v této působivé, černo-oranžové barevné kombinaci...
...jiní třeba v klasičtější modro-modré. Na jednom se ale shodují všichni - je to drtivě rychlé, ale také snadno přístupné, ovladatelné a komfortní auto
Zdroje: Autocar, Auto Express, Motor Trend, Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Jediná Čechy ve velkém nechtěná bazarová škodovka se dá pořád koupit v krásném stavu, na západě o ni stojí
před 8 hodinami - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 10 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 11 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
dnes - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva