Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak se staví Bugatti Chiron? Detaily jsou ohromující jako auto samo
7.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někteří se diví, proč Bugatti nezačalo s dodávkami Chironu, když jej poprvé představilo už loni v březnu. Teď se pochlubilo detaily, které leccos vysvětlí.
Výrobní proces Bugatti Veyron nám ukázala řada dokumentů, které odhalovaly i ty nejmenší detaily, kupříkladu titanové šrouby pojící kabinu s pomocným rámem motoru. Nový Chiron je teprve na počátku své životní dráhy, a tak továrnu v Molsheimu prozatím žádný štáb nenavštívil a momentálně ani není jisté, kdy, komu a zda vůbec automobilka potřebné povolení udělí.
Vadit nám to ovšem až tak moc nemusí, samo Bugatti do světa pustilo sadu fotek a pozoruhodných informací, které odvádějí stejnou práci jako dřívější dokumenty. Nic nám tedy nebrání v tom, abychom se alespoň ve své hlavě přenesli do firemního ústředí, kde se momentálně pracuje na první várce 12 exemplářů. Ty budou zákazníkům předány během prvního čtvrtletí.
Celkově plánuje Bugatti pro letošek vyrobit zhruba 70 kusů, což nezavání zrovna horečnatým tempem mechaniků. Vše má ale své opodstatnění, ke složení jednoho vozu je třeba dvaceti zaměstnanců, kteří na supersportu pracují po zhruba šest měsíců. Každý Chiron je přitom zcela unikátní - jeden kus zabere více času, jiný méně.
Všeobecně ovšem platí, že mezi schválením konfigurace a dodáním vozu uplyne zhruba devět měsíců. K tomu je ovšem ještě přihodit dobu, po kterou se zákazník zabývá jednotlivými detaily, jejichž charakter i ceny jsou dechberoucí samy o sobě. Navíc jen pro karoserii lze volit z 23 barev svrchního laku a osmi karbonových variant. Pro interiér je k dispozici 31 odstínů, ve finále ale vše stejně závisí na vaší fantazii.
Zvolit tedy ve výsledku můžete prakticky jakýkoliv odstín, jaký vás napadne, jeho namíchání ovšem může onu čekací lhůtu ještě prodloužit. Bugatti nenechává dveře otevřené dokořán jen u karoserie, vybírat můžete také mezi švy (standardně 30 odstínů), koberečky (18 variant) a bezpečnostními pásy (11 základních barev). Možnosti jsou tedy opravdu nekonečné.
Dále tu máme personalizaci, v jejímž rámci můžete kupříkladu spodek zadního křídla či hlavové opěrky sedadel nebo středovou konzoli opatřit svým logem, iniciály či opět čímkoliv, co vás napadne. Bugatti ostatně i proto stvořilo zákaznický program Le Maison Pur Sang, kde se vám specialisté značky budou klidně věnovat i několik týdnů, dokud nedojde ke konečné specifikaci vozu.
Jakmile jsou tyto „drobnosti“ u konce, je zákazníkovi přidělen slot v produkčním procesu a veškeré individuální součásti jsou zadány do výroby. Měsíc předtím, než přijdou, je karoserie poprvé sesazena s karbonovým monokokem a šasí, aby bylo zaručeno, že vše bude perfektně lícovat. Každá součást je následně očíslována a poslána do lakovny, kde stráví zhruba tři týdny.
Veškeré nanášení barvy probíhá ručně, přičemž karbonové výlisky vyžadují šest vrstev, ostatní pak dokonce osm vrstev. Následně jsou veškeré komponenty opískovány, vyleštěny a konečně připraveny na samotnou montáž. Ta probíhá v tzv. Ateliéru, kde byl dříve dáván dohromady také Veyron. Bugatti ale muselo celý prostor přepracovat, neboť výroba novinky je náročnější.
Prostor má zcela novou podlahu, která byla vyvinuta tak, aby zabránila hromadění elektrostatického náboje přitahujícího prach, který by pak znečistil jednotlivé komponenty. V hale nenajdete žádné roboty, proces montáže probíhá na 12 individuálních stanovištích, kde dochází k jednotlivému navěšování komponentů.
Montáž na každém z nich zabere třem zaměstnancům zhruba týden, nicméně na rozdíl od mainstreamových výrobních linek mechanici nezůstávají po celou dobu na jednom místě. A právě proto musí být schopni zvládnout jednotlivé kroky v celém procesu. V prvé fázi přitom dochází k usazení motoru, jehož výrobu má separátně na starosti Volkswagen mimo Molsheim.
Pohonná jednotka váží 628 kg, tedy stejně jako u předchozího Bugatti Veyron, a to navzdory vyššímu výkonu. Automobilka totiž na výrobu použila odlehčené materiály, které nechybí ani při spojení monokoku a zadní části s motorem. Na tento krok je třeba 14 titanových šroubů, z nichž každý váží pouhých 34 gramů. Podobných jich Chiron v sobě má celkově 1 800.
Jakmile dojde k instalaci kol, vůz se přesune k „čerpacímu“ stanovišti, kde dojde k plnění veškerých kapalin od motorového a převodovkového oleje přes chladiva až po brzdnou kapalinu. Následně je 16válcová pohonná jednotka poprvé nastartována. Dynamometr byl oproti předchozímu patřičně modifikován, aby nově zvládl výkon 1 500 koní a točivý moment 1 600 Nm.
Stále ještě nejsme ve finální fázi výroby, až po oživení motoru jsou instalovány veškeré panely exteriéru vyrobené z odlehčených karbonových vláken. Tato část procesu zabírá tři dny. Poté Chiron projde sprchnou, která má ověřit vodotěsnost, než je namontován interiér. Následuje finální testovací jízda po ranveji, kde se vůz rozjede na více než 250 km/h.
Během testu je Bugatti kompletně zabaleno do průhledné plastické fólie, jejíž nalepení a následné odstranění vyžaduje jeden den. Aby bylo navíc zaručeno maximální ochrany, jsou originální kola a kapotáž podvozku nahrazeny univerzálními testovacími komponenty. Následuje konečná kosmetická revize a optimalizace individuálních částí, jenž může zabrat dokonce i týdny.
Pokud Chiron projde těmito náročnými koncovými testy kvality, může se zákazník poprvé usadit do vozu a vyzkoušet si jej. Je-li spokojen, dochází konečně k tomu, na co se čeká minimálně devět měsíců - tedy k samotnému předání vozu, jehož scénář si taktéž můžete specifikovat. Proběhnout totiž může v továrně či kdekoliv na světě. Tady už se fantazii meze nekladou vůbec...
Výroba nového Bugatti Chiron je více než záročná, od odsouhlasení finálních specifikací až po předání vozu zákazníkovi zabere zhruba devět měsíců
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejčtenější články
- Elektrický Fiat 500 je takové fiasko, že se z něj šéf Stellantisu bude muset zpovídat italskému parlamentu
5.10.2024 - Nový šéf Rolls-Roycu zrušil oddanost elektrickému pohonu, hybridní modely odpískal úplně. „Nejedou jako vánek,” říká
5.10.2024 - Nový vrcholný McLaren W1 kompletně odhalil únik, designově je to jeden velký chaos a bída
6.10.2024 - Lidé začali elektrickým Korejcům ve velkém ukazovat záda, tato ošklivka teď v Evropě padá o 73 procent
6.10.2024 - Už i Toyota zrušila svou otevřenou podporu LGBTQ a DEI, konečně začala vnímat realitu
6.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva