Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak se mění rychlost aut v čase? Toto je 99 nejrychlejších kol z Ringu dle Sport Auta
15.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejlepší časy z nejnáročnějšího okruhu světa zveřejňují i výrobci aut, věřit jim ale někdy nelze ani nos mezi očima. Němci to zkouší i bez nich, už dekády.
Možná razíte názor, že časy ze Severní smyčky Nürburgringu nejsou pro běžného řidiče podstatnou informací. Souhlasit s vámi ale nebudeme. To, že nějaké auto funguje na tomto okruhu, není nutně jen měřítkem jeho sportovních kvalit, které skutečně mohou být většině řidičů ukradené. Je to měřítkem jeho technických kvalit jako takových, které jsou podstatné pro každého řidiče bez výjimky.
Jde o obraz připravenosti auta zvládnout náročné manévry, ustát opakovaná ostrá brzdění, nechat se řidičem perfektně ovládnout či odolávat vysoké zátěži. Někteří se smějí, když vidí automobilky na Ringu testovat těžká SUV, komfortní limuzíny nebo obyčejné kompakty, nám na tom ale nic směšného nepřipadá. Nikde není psáno, že vůz schopný s nadhledem odolat nástrahám více jak 20kilometrové změti zatáček je nevhodný pro běžné ježdění.
Kdysi jsme tam vytáhli třeba i Škodu Rapid 1,2 TSI, která tento okruh zvládala s velkým nadhledem, přitom je to naprosto obyčejné, komfortně naladěné auto schopné se svým podvozkem a světlou výškou jezdit klidně i po poli. Fakt, že k tomu dokáže fungovat také na nejnáročnějším okruhu světa nutně neznamená omezení pro jeho schopnosti zvládat každodenní jízdu - znamená to jen fakt, že jde o lepší auto než podobně naladěné vozy, které Nordschleife tak snadno nezvládají.
Přesto jsou časy z Ringu pochopitelně nejzajímavější u aut, která jsou stavěna primárně pro ostré ježdění, třebaže ne nutně okruhové. Proto se také automobilky snaží o co nejlepší výsledky, kterými se pak chlubí ve svých reklamních materiálech, jenže... někdy se snaží až moc. Však jsme nedávno žili kauzou Lamborghini, které si prý připsalo absolutní rekord Severní smyčky mezi produkčními auty, jenže dodnes vlastně nevíme, jestli je skutečný. A pokud ano, víme, že rozhodně nebyl dosažen s autem ve stavu, ve kterém s ním odjedete od dealera - už chybějící výbava poukazovala na nestandardní odlehčení.
Lamborghini přitom není první, kdo se k takovým praktikám uchýlil. Srovnávat auta podle časů automobilek je tedy ošemetné a nejen proto - i když budou auta skutečně taková, jaká jsou nabízena k prodeji komukoli „z ulice”, pokaždé je řídí někdo jiným. A i když tyto časy zajíždějí piloti velmi schopní a zkušení, zrovna na Ringu může i malý rozdíl v řidičských kvalitách snadno udělat mnohasekundové rozdíly.
Naštěstí se nemusíme dívat jen po časech automobilek a také nemusíme srovnávat pouze dnešní vozy. Německý magazín Sport Auto auta na Ringu testuje už dekády a čerstvě zveřejnil souhrn 99 časů na kolo Severní smyčky pro 99 automobilů nových i dvacet let starých. Drtivou většinu z těchto časů stanovil Horst von Saurma, do roku 2013 šéfredaktor onoho magazínu. Že je to schopný řidič mistr, dosvědčí mimo jiné to, že v roce 2004 stanovil rekord produkčních aut na Nordschleife s časem 7:32 v Porsche Carrera GT.
Za zmínku také stojí to, jak jsou tato kola zajížděna. Vždy jde o výsledek dvou objetých kol, v prvním se jezdec s autem seznamuje, ve druhém již jede na ostro. V podstatě to tak ukazuje nejen to, jak jsou auta rychlá, ale také jak přívětivá jsou k řidiči.
Kromě času Carrery GT v tabulce najdete BMW M3 CSL i její moderní ekvivalent M4 GTS, je tu i Chevrolet Corvette C5, Porsche 911 (997) GT3 RS 4,0 a Gumpert Apollo Sport. Zkrátka, obrovský výběr všeho od sporťáků až po ostré kompakty za poslední zhruba dvě dekády, a většina řízená člověkem, který z nich umí dostat vše.
Časy 99 aut na Nordschleife přehledně





Detailně popisovat každé auto nebudeme, to bychom tu byli do pozítří. Seznam samozřejmě neobsahuje všechny supersporty na světě, chybí třeba McLaren 675LT, který by mohl být na trati jako Nordschleife velmi zajímavý, anebo samozřejmě McLaren P1 či Jaguar XJ220, když už jsme v Británii. A chybí tu i několik časů zajetých samotným Sport Autem, to když se na nich podílela automobilka - v takové chvíli to nebyl zcela nezávislý výsledek, proto tu chybí třeba čas Volkswagenu Golf Clubsport S, s nímž jinak von Saurmům nástupce zajel téměř stejný čas, jako je ten oficiální rekordní.
Oněch 99 aut se vešlo do dvou minut a ukazují také to, o kolik rychlejší jsou dnešní vozy jsou i oproti těm ne až tak starým. Například Ford Focus RS stáhl během dvou generací z původního času skoro 1 minutu, což je vážně obrovské zrychlení a rázem se tak rovná sporťákům let nedávno minulých. Bohužel neznáme časy na setiny vteřiny přesně, musíme si vystačit s celými vteřinami, a tak jsou leckde tři, čtyři auta na jedné sdílené příčce. I tak je tenhle přehled velmi zajímavý, zejména díváte-li se po ojetém sporťáku. Mimochodem, ona Carrera GT je stále, po 13 letech, v první desítce...
Mercedes-AMG GT R je králem Ringu dle Sport Auto
Rekord Carrery GT je stále v první desítce
Legendární M3 CSL je hluboko pod osmi minutami
Značku Wiesmann nebude znát každý, málokdo, ovšem její model GT MF5 se na Ringu neztratí
Ford Focus RS první generace se v roce 2004 nedostal pod 9 minut. Ten současný atakuje osmiminutovou metu
Zdroj: Sport Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 45 minutamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 2 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 3 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 5 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB