Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením
25.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Psal se rok 2000 a automobilový svět okouzloval koncept Jaguaru F-Type. Měl být pravým nástupcem slavného E-Typu, jeho čas ale nikdy nepřišel.
Na přelomu milénia neprožíval britský Jaguar zrovna skvělé časy a přemýšlel nad tím, jak přilákat nové zákazníky a přitom se držet svých kořenů. S podobným přístupem vznikl v roce 1998 model XK180, ale hit se z něj nikdy nestal. O špatné auto rozhodně nešlo, ve výsledku ale okouzlovalo jen malou část z těch, kteří Jaguar dlouhodobě uctívali, i těch, kteří k němu neměli žádný vztah.
Na typické tvary modelů XK130 a E-Type z padesátých, šedesátých a sedmdesátých let minulého století se tak automobilka pokusila navázat konceptem s příznačným jménem - F-Type. Měl být nejkompaktnějším modelem Jaguaru po dlouhých čtyřiceti letech a zároveň konstrukčně velmi moderním vozem, jenž by mohl ke značce přitáhnout tolik potřebné nové zákazníky. F-Type byl předveden poprvé na detroitské North American International Auto Show v roce 2000 a ohlasy byly nadšené - skvěle vypadal a jeho technika byla plně na úrovni.
Design F-type má na svědomí Keith Helfet, který se již podepsal na modelech jako XK180 nebo výjimečném XJ220. F-Type byl na rozdíl od předchozího modelu XK180 zbrusu novým automobilem, který nebyl postaven na žádné používané podvozkové platformě Jaguaru a nemusel se tak držet předem daných proporcí a konstrukčních řešení. Pokud byste si chtěli délkově porovnat například současným model XKR a F-Type, pak dojdete k tomu, že „eFko” je kratší o téměř 65 cm. Šířka F-Type byla navíc zkrácena o rovných 10 cm oproti modelům XKR i XK180. Vskutku kompaktní sporťák.
F-Type byl ukázkou optimalizací a také toho jaký mohl Jaguar v dalším desetiletí být. Využity byly poznatky z oblasti aerodynamiky tak, aby vozidlo mělo ve velkých rychlostech vyšší přítlak díky zadnímu difuzoru. Z dalších „novinek“ v případě F-Type můžeme jmenovat tubusový design předních světel, který je občas nazýván „baroptic“ z důvodu designového podobenství s barovým regálem a zasunutými lahvemi. U zadní světel vozu samozřejmě byla využita LED technologie, která dodávala vozu potřebný punc modernosti.
Interiér F-Type mistrně snoubil tehdy značně zašlou slávu nejúžasnějšího Jaguaru všech dob, modelu E-Type a moderní materiály. Podobný přístup jsme mohli vidět již v případě modelu XK180, nebyl ale dotažen tak daleko. Na materiálech Jaguár nešetřil, a tak v interiéru narazíte sotvakdy na něco jiného než kůži a hliník, který byl využit také na všechny ovládací páčky a tlačítka. Sedadla F-Type jsou pravděpodobně polozávodní skořepiny bohatě čalouněné kůží, aby netlačily ani opravdu rozmazlené řidiče. Posezení v podobném takto jedinečném interiéru může vyvolávat opravdu skvělý pocit.
Agregátem tohoto automobilu byl benzinový motor 3,0 AJ-V6, který se objevit třeba i v Jaguaru S-Type a měl dvě výkonové varianty. Své kořeny má u Fordu a jeho Duratecu, což není ani za mák špatný základ. První varianta bez přeplňování se chlubila 176 kW (240 koní), druhá, „foukaná”, pak až 220 kW (300 koní) výkonu. F-Type měl mít k dispozici pohon zadních nebo všech kol a také volbu automatické či manuální převodovky. Stát nad tímto konceptem pozitivněji smýšlející sudičky, mohli jsme si namíchat velmi zábavné auto z několika základních ingrediencí, které zahrnovali zadní pohon, atmosférický motor a manuální převodovku.
Dnes již víme, že se F-Type do sériové výroby nedostal, místo něj nechala automobilka v nabídce ještě dlouhých šest let strádat již mnohokrát zmiňované XK180, které se s koncem svého životního cyklu na trhu vyloženě trápilo. Současný Jaguar je ve svém smýšlení docela jinde a bude nás Jaguar zásobovat komerčně více uplatnitelnými produkty.
Dnes jsme zavzpomínali na jeden z nejpovedenějších konceptů Jaguaru poslední dekády a můžeme jen litovat faktu, že takto koncipované auto již nemá šanci probojovat se do sériové výroby. Alespoň jako pěkná vzpomínka nás ale může hřát u srdce.









Koncept Jaguaru F-Type představený na NAIAS v Detroitu v roce 2000
Původní Jaguar XK130, kterému se spolu s klasickým E-Typem „eFko” nejvíce blížilo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnesElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 9 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 11 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
dnesK mání je skoro nejeté auto za 1,5 výplaty, bizarní verzi skoro vyhynulého modelu sušil důchodce v garáži
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnes
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 21:24 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins