Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Gumpert Apollo: Úspěšná mise
3.11.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Supersportovní automobil Apollo takřka neznámé německé firmy Gumpert se umí postavit i těm nejrychlejším sériově vyráběným vozům planety.
Nízký dvoumístný automobil s nadpozemskými výkony a libozvučným jménem Apollo se vydal do boje s největšími esy první ligy, kteří spolu soupeří ve zrychlení a dosažené nejvyšší rychlosti. Zde jednoznačně supersport z německého Altenburgu hraje první housle vedle takových hvězd, jako je Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT, Pagani Zonda či Ultima GTR.
Ale zpátky na začátek. Kde se vlastně nová značka tak najednou vzala? Za vším stojí především její ředitel Roland Gumpert, který uplynulých třicet let pracoval pro Audi Sport. Jeho zkušenosti do značné míry přispěli k založení vlastního podniku i vývoje nového vozu, jehož výroba začala loni na podzim. Vozu Gumpert Apollo se v prvním roce vyrobilo na třicet kusů, přičemž v současnosti zvládne malá továrna vyrobit až na šedesát výjimečných automobilů ročně.
Základní myšlenkou při vývoji nové supersportovní ikony bylo vyrobit závodní automobil do běžného provozu, tedy s co největší dynamikou v kombinaci s maximální jízdní stabilitou a bezpečností. Vzhled dvoumístného automobilu byl tedy plně podřízen aerodynamice, jediným originálním prvkem jsou pouze nahoru výklopné dveře. Ty zajišťují vcelku pohodlný přístup do kokpitu a je třeba říci, že toto řešení mělo v historii pouze několik málo vozů, vlastně je Mercedes 300SL (1954), Mercedes C111 (1969) a Delorean DMC 12 (1981).
Uvnitř vozu na vás čekají dvě skořepinová sedadla, do kterých vaše tělo přesně zapadne a dál se nehne ani o milimetr. Pocit spjatosti s vozem pak umocní čtyřbodové pásy, malý sportovní volant a poměrně velká páka šestistupňové sekvenční převodovky. Co je ještě zajímavé je, že vy si sedadlo nenastavujete. Nastavují se pedály. Nezapomnělo se ani na lehký komfort v podobě audiosoustavy, klimatizace a kamery pro výhled vzad. To však neznamená, že by si Gumpert Apollo i uvnitř hrál za každou cenu na ostrý závodní speciál. Můžete si totiž vybrat z více než 1000 druhů barev na kožené potahy a mít vůz zcela podle vašeho přání a výběru. A pokud se nebojíte přidat si o pár set eur více, můžete stahovat i střechu - ovšem pokud vám nevadí že ztratíte několik těch koní.
V každém případě je jich pořád hodně abyste strčily do kapsy spoustu současných supersportovních automobilů. Po nasoukání do kokpitu a nastartování osmiválce 4,2 l (od Audi) za zády, který na volnoběh pouze bručí a mručí si připadáte jako jezdec DTM a jestli seberete dosti odvahy můžete zažít doslova nadpozemské zrychlení. Při správném stisku pravého pedálu si připadáte, že se díky motoru přeplňovaným turbodmychadlem a vy spolu s ním řítíte přímo pekelnou rychlostí. Přišlápnutím o pravého pedálu o něco více ztrácíte zvuk auta mimo dosah a to znervózní i ty nejstatečnější ze statečných. Zavřete oči a představte si že přistáváte s Messerschmittem ME z6z. Přesně takový zvuk uslyšíte při této rychlosti a při ní se určitě na jednu či dvě vteřiny dostane váš žaludek do hodně špatné nálady.
Kdo zato může? Především upravený osmiválec od Audi, který je původem od staršího typu modelu S8 a dává díky dvěma turbodmychadlům KKK největší výkon 641 koní a obrovitý točivý moment 810 N.m. Těch úžasných 641 koní na zadní nápravě po celou dobu ovládáte za asistence šestistupňové sekvenční převodovky. Není potom s podivem, že i méně zkušený jezdec dosáhne lehce s celkem 1,1 tuny těžkým vozem stokilometrové rychlosti za méně než tři vteřiny. Věřme pak i údajům výrobce o nejvyšší rychlosti 360 km/h. Ještě, že se pouhým pohledem dá stejně věřit i podvozku a závodním brzdám.
Historie i současnost zároveň dokazují, že pojmenovat auta po řeckých bozích vždy dopadlo zklamáním. Apollo - jméno po řeckém bohu slunce boří tuto pověst svým designem, vybavením, barevným sladěním a svým neopakovatelným charizma. Gumpert Apollo také není a nebude sice tak vysoce ceněn v porovnání k Bugatti Veyronu nebo McLarenu F1, ikonovým stylem Carrery GT nebo znaku Ferrari. Naproti tomu je cenově velmi dostupný v porovnaní k výše uvedeným konkurentům. Těch dvěstě tisíc eur je za nabízené jízdní výkony a exkluzivitu zcela odpovídající peníz.
Technické údaje:
Motor: Před zadní nápravou podélně uložený zážehový vidlicový osmiválec s dojitým přeplňováním. Zdvihový objem 4163 cm3. Největší výkon 650 koní při 6800 1/min. specifický výkon 156 k/l. Největší točivý moment 810 N.m při 5000 1/min. Šestistupňová sekvenční převodovka. Stálý pohon všech kol.
Karoserie: Dvoudveřový dvoumístný supersportovní automobil. Objem palivové nádrže 120 l.
Rozměry a hmotnosti: Délka 4460 mm, šířka 1998 mm, výška 1105 mm. Rozvor náprav 2700 mm. Pohotovostní hmotnost 1150 kg.
Jízdní výkony: Nejvyšší rychlost 360 km/h (v závislosti na aerodynamice). Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3 s. Zrychlení z 0 na 200 km/h za 8,9 s.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 4 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 3 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 4 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 5 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 6 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 14:54 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 13:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus