Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Elon Musk naboural nepojištěný McLaren F1, další rána osudu ho zasáhla o 9 let později
29.1.2020 | Petr Miler
Ne každý ví, že si Elon Musk koupil svého času nejrychlejší auto světa, ještě méně je pak známo, že s ním těžce boural bez pojistky. Co se ale právě s jeho autem dělo pak?
Elon Musk je dnes světoznámou osobností a lidé si jej primárně spojují s tím, že je spoluzakladatelem, dodnes největším akcionářem a šéfem automobilky Tesla. Tváří se jako velký proponent udržitelné mobility, tento postoj jsme mu ale nikdy úplně nevěřili. Auta měl vždy rád bez ohledu na způsob pohonu a máme pocit, že na tom elektrickém jej lákají primárně jiné věci než fakt, že se o podobné emise nepřímo postará ve 20 kilometrů vzdálené uhelné elektrárně.
Díky jeho nadšenému přístupu k autům Tesly vypadají tak, jak vypadají a na rozdíl od většiny jiných elektromobilů vyvolávají alespoň nějakou touhu je vlastnit. Fascinaci výkonem a rychlostí musí mít v krvi už proto, že si kdysi jako jeden z pramála lidí na celém světě koupil McLaren F1 a po nějakou dobu jej používal pro denní ježdění. Během jediného roku s ním tak ujel skoro 18 tisíc km a učinil z něj jeden z nejintenzivněji používaných exemplářů vůbec. Pak s ním ale bez pojištění těžce boural.
Tato historie je více nebo méně známá, když jsme ale o víkendu psali o exempláři téhož vozu, který dnes používá Lewis Hamilton, napadlo nás, jestli náhodou nejde o bývalé Muskovo auto. Do USA se totiž oficiálně dostalo jen 7 kusů a pokud s ním Hamilton jezdí po Kalifornii, je docela slušná šance, že jde o bývalý vůz Elona Muska. Jak se ale ukázalo, není tomu tak - Hamilton jezdí s vozem s pořadovým číslem 44, Musk měl číslo 67. Co se tedy po nehodě stalo s ním?
Než se dostaneme k odpovědi, připomeňme, že oněch sedm aut se dostalo do USA docela pochybným způsobem, na americké poměry rozhodně. McLaren nikdy neprotáhl F1 americkou certifikací a v době jeho vzniku neexistovala „Gatesova výjimka”, takže dostat jej na americké silnice bylo standardní legální cestou nemožné. V USA ale žije dost lidí s českými kořeny a jeden z nich snad musel mít něco do činění s firmou Ameritech, která díky kontaktům majitele a pár drzým nápadům auta pro provoz v USA homologovala.
Ameritech se dokázal registrovat u amerických úřadů jako výrobce aut, i když nikdy nic nevyrobil a McLareny F1 upravil tak, aby odpovídaly americkým regulacím. Pak je vybavil vlastními VIN jako by byly vyrobeny v roce 1995 (i když šlo také o vozy z let 96 a 97 - tehdy ale už platila moc přísná pravidla) a tradá, mohly do prodeje. Vozy byly dost radikálně pozměněny, aby se toto mohlo stát, například musely mít zakrytá dvě ze tří sedadel jakýmsi kobercem, protože takto řešení třímístné auto by v USA nikdy před pravidly neobstálo. Dostalo také jiná světla, upravené nárazníky řadu dalších modifikací, které dnes na žádném z amerických F1 v provozu nevídáme. Na většině z nich totiž dost možná ani nikdy nebyly.
Vtip je v tom, že jen Ameritech ví, kolik aut takto skutečně pozměnil. Legenda praví, že reálně upravil jedno a nafotil vše tak, aby to vypadalo, jako by jich pozměnil sedm. A šlo to snadno, neboť všechna byla stříbrná. Proto také není možné rozpoznat jeden „americký” McLaren F1 od druhého na pohled - byl to záměr, vychytralá pseudohomologace Ameritechu od začátku počítala i s tím.
Dnes už je to každému jedno a snad i americké úřady jsou rády, že u nich pár posvátných McLarenů jezdí. Otázkou bylo, zda jich kvůli Muskově nehodě není dnes už jen šest, ale není tomu tak - číslo 67 Elona M. žije dodnes, ale ani po jeho téměř totálním zničení vozu nemělo lehký život.
Musk koupil auto jako ojeté v roce 1999 a nakonec si ho nechal až do roku 2007, i když nehoda se mu přihodila v roce 2000. Byl to tedy on, kdo jej nechal u McLarenu vrátit zpět do perfektního stavu a vlastnil ho i několik roků poté, co vstoupil do Tesly. Prodal ho za neznámou sumu v době, kdy kalifornská automobilka potřebovala peníze a jistě i Muskovi se hodilo zpeněžit ceněný britský stroj, a tak jej přepustil třetímu majiteli.
Ten si jej chvíli užíval, v roce 2009 ale auto zachvátil požár kvůli problému s katalyzátorem. Bylo to už podruhé, co mělo tohle auto namále a jen se štěstím mu zůstalo původní karbonové šasí. Podruhé během několika let tedy zamířilo do Wokingu na kompletní přestavbu, kde na něm pracovali déle než rok. V roce 2010 se vrátilo zpět ke svému majiteli a zůstává v jeho vlastnictví až do dnešních dnů.
Snímky níže pochází z roku 2017, kdy majitel přivezl „číslo 67” na setkání majitelů McLarenů F1 ve Francii při oslavách čtvrtstoletí od prvního představení. Od té doby nebylo spatřeno, majitel jej ale prý zatím neplánuje prodat. Dá se očekávat, že až svůj postoj změní, půjde o jeden z nejcennějších McLarenů F1 vůbec. Dva velké incidenty jeho hodnotu zdánlivě snižují, ale už fakt, že jej dlouho vlastnil a vlastnoručně naboural Elon Musk, požene jeho hodnotu velmi vysoko. Nakonec, Rowan Atkinson alias Mr. Bean svůj exemplář také dvakrát naboural, navíc byl tím nejvíce ojetým na světě, přesto se nakonec prodal dráže než jiné.
Elon Musk převzal svůj McLaren F1 v roce 1999 v doprovodu své tehdejší snoubenky, nechal si jej dlouhých 8 let
Šéf Tesly F1 používal jako vůz na denní ježdění, jedna z cest byla ale autu téměř osudná
Nakonec jej opravil, prodal, novému majiteli pak téměř shořel. Vlastní jej dodnes, takto ho ukázal v roce 2017 ve Francii
Zdroje: Sami Aaltonen@kuvat, misc.video@Youtube, PandoDaily@Youtube
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch