Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci

Možná vám tenhle vůz v době hybridních technologií a snižování emisí ve výfukových plynech připadá tak trochu z jiné planety, pro milovníky klasických amerických vozů je to ale velká hvězda. My jsme se sním krátce projeli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci

8.12.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Možná vám tenhle vůz v době hybridních technologií a snižování emisí ve výfukových plynech připadá tak trochu z jiné planety, pro milovníky klasických amerických vozů je to ale velká hvězda. My jsme se sním krátce projeli.

Černě lakovaný Dodge Challenger ve špičkovém provedení SRT8, který jsme si zapůjčili přímo z centrály evropského zastoupení této americké značky, svojí rolí nijak nezklamal a už při převzetí nám bylo jasné, že budeme rozhodně nápadní. I v pražské pařížské ulici jsme budili u kolemjdoucích větší pozornost než poslední modely Ferrari či Porsche. Černá perla, jak jsme si tento dvoudveřový vůz přejmenovali, se zkrátka neztratila jak svým vzhledem, tak zvukem.


Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 1 - Challenger01Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 2 - Challenger04Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 3 - Challenger05Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 4 - Challenger08Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 5 - Challenger09Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 6 - Challenger11

Poslední model amerického kupé se Evropanovi může velikostně sice zdát trochu větší, pro znalce starých dobrých „amerik“ je to ale balzám pro oko. Jeho klasické tvary připomínají ikonické „Muscle Cars“ ze sedmdesátých let minulého století a SRT8 na ně přímo navazuje i svým charakterem. Podobný vůz totiž chyběl ve výrobním programu amerického výrobce celých 35 let.

Kromě efektního vzhledu se pod dlouhou přední kapotou ukrývá i královská motorizace v podobě vidlicového osmiválce se zdvihovým objemem 6,1 litru. Jeho největší výkon 420 koní je stejně úchvatný jako točivý moment o velikosti 569 N.m. ten pomáhá na zadní hnanou nápravu přenášet samočinná pětistupňové ústrojí. Jako jeho alternativu si může zákazník zvolit šestistupňovou ručně řazenou převodovku, která je převzata ze supersportu Dodge Viper SRT10. A když jsem už zmínil všem známou „zmiji“, jenž ve své době konkurovala třeba i vozům Ferrari, musím s politováním připomenout, že výroba tohoto modelu s desetiválcem o objemu 8,2 l skončila na začátku letošního léta.

Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 7 - Challenger06Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 8 - Challenger07Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 9 - Challenger02Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 10 - Challenger03Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 11 - Challenger24Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 12 - Challenger22

Ale zpátky k Challengeru SRT8. Pro evropské zákazníky provedl americký výrobce pár změn, které papírové předpoklady skoro dvoutunového kupé dovedou i na zatáčkovitých silničkách převést v silný zážitek z řízení. Tak předně byly posílena brzdová soustava. Za dvacetipalcovými litými koly na vás už ze zdálky vykukují komponenty renomované značky Brembo. Vpředu s odvětrávanými kotouči o rozměru 360x32 mm a čtyřpístkovými třmeny, vzadu najdeme kotoučové brzdy o průměru 350 mm. Také podvozek je proti svému americkému kolegovi dosti přitvrzen a tužší řízení vám dopřeje lepšího pocitu z řízení při nutnosti náhlé změny směru stejně jako zcela vypínatelné ESP při rozjezdu na zelenou.

V žádném případě ale deaktivovat tento systém nedoporučuji. Disciplína efektních rozjezdů (zrychlení z 0 na 100 km/h pod pět sekund) jde Challengeru SRT8 asi nejlépe i aktivovaným stabilizačním a protiprokluzovým systémem. V opačném případě po několika brutálních rozjezdech, jejichž doprovodným jevem je jekot zadních 255 milimetrů širokých pneumatik, vychýlení zádě a dýmového oblaku ze spálené gumy, musíte chtě nechtě navštívit pneuservis.

Pokud jsme chtěli od „černé perly“ sportovní jízdu na úrovni evropských sportovních vozů nijak se nebránila. Chtělo to jen pevnou ruku, srdce na správném místě a důvěru v podvozek i brzdy na něž se muselo jít raději s předstihem. Co však ztratíte s tímto vozem v zatáčkách kvůli jeho hmotnosti, stačíte dohnat na rovinkách. Motor 6,1 HEMI má totiž síly na rozdávání a převodovka se umí vašemu drsnějšímu zacházení také přizpůsobit.

Sečteno a podtrženo, v případě Dodge Challenger SRT8 se jedná o vůz, který svého majitele i jeho okolí ohromí svou velikostí, vzhledem, výkony, zvukem a stylem. Všechno ostatní je v tu chvíli nepodstatné, stejně jako spotřeba paliva (jezdili jsme za 18 a více). Pokud se tedy někdo z vás zamiloval, je možné se k tomuto vozu dostat zcela oficiální cestou přes zdejšího dovozce.

Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 13 - Challenger21Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 14 - Challenger19Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 15 - Challenger17Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 16 - Challenger15Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 17 - Challenger14Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci - 18 - Challenger23

Technické údaje

Motor

Zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 6 059 ccm
Největší výkon: 317 kW (325 k) při 8 000 ot./min
Největší točivý moment: 569 N.m při 4 800 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová samočinná převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 270 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 18,1 l
Mimo město: 14,7 l
Kombinovaná: 12,4 l
Objem palivové nádrže: 72 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 5 025 mm
Šířka: 1 925 mm
Výška: 1 450 mm
Rozvor náprav: 2 945 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 870 kg
Základní objem zavazadlového prostoru: 460 l

Cena

Cena testovaného modelu: 1 200 000 Kč

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.