Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor
25.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
McLaren v minulých týdnech představil svůj nový model 720S s motorem M840T. On i jeho předchůdce ale mají starší datum narození, než se zdá.
Patříte-li k fanouškům značky McLaren, jistě víte, že legendární model F1 měl atmosférický dvanáctiválec od BMW, který věhlasný Paul Rosche původně šlechtil pro BMW M8. Současné produkty ale mají vidlicové osmiválce s přeplňováním. Hádáte správně, že tyto motory spolu nijak nesouvisí. McLaren nicméně ani své nové V8 nevyvinul od začátku sám. A také nejsou až tak moderní, jak by se mohlo zdát.
Jejich základ leží v motoru Nissan VRH35L, dvakrát přeplňovaném vidlicovém osmiválci o objemu 3,5 litru. Byl to model z rodiny motorů VRH35, jejíž první zástupce se prvně objevil v roce 1989. VRH35L byla verze, kterou vyvinul Nissan společně s britskou firmou Tom Walkinshaw Racing, TWR, pro závodní R390 GT1 v roce 1997.
Motor vážil 170 kilogramů, na V8 opravdu málo, a díky dvěma turbodmychadlům IHI měl v závodní specifikaci zhruba 650 koní a přes 700 Nm. V silniční specifikaci, protože pro homologaci do třídy GT1 muselo vzniknout pár kousků daného auta se značkami a blinkry, prý dával motor něco přes 550 koní.
Oněch „pár kousků” byl ve skutečnosti jeden jediný exemplář silničního R390 GT1. Nissan ho nejprve nalakoval do červené barvy a ukázal světu. Pak ho zase schoval, přelakoval na modrou barvu, upravil karoserii a změnil VIN (!) a jako druhý vůz ho předvedl znova. Údajně to chvíli byla i oficiální rétorika automobilky, že R390 opravdu existuje ve dvou exemplářích. Ani s červenou, ani s modrou karoserií ale vůz nikdy nebyl prodán, zůstává dodnes v majetku Nissanu.
Značce se nicméně s VRH35L nepodařilo nikdy vyhrát v Le Mans. R390 GT1 jely třikrát, v letech 1997, 1998 a 1999, a pak se automobilka stáhla. Motor ale „do šuplíku” neputoval; zkraje vývoje MP4-12C si ho McLaren vybral jako základ pro svůj nový motor a od TWR koupil práva a plány na jeho výrobu. Spolu s firmou Ricardo pak motor přepracoval a dal mu jméno M838T.
Další vývoj je už docela dobře znám - nejprve trochu překvapivě perfektní v MP4-12C, ještě lepší později v P1, 650S, 675LT a 570S. Nejnověji i v 720S, tady už ale má objem čtyři litry a označení M840T a byť hloupě rudě svítí, je to znovu pozoruhodné dílo - v této variantě dává 720 koní, ještě mnohem víc, než kolik nabízel původní závodní VRH35L.
Jak tento přístup budete vnímat, necháme na vás. Škarohlídi jistě mohou říci, že McLaren používá zastaralou techniku, že šetřil na vývoji tam, kde je to vhodné ze všeho nejméně. Máme ale pocit, že je to jinak - „proč vymýšlet vymyšlené?” zdá se být vhodnější odpovědí. Spalovací motory ve svém principu fungují pořád stejně a pokud skvělý, 20 let starý motor postavíte s pomocí nejmodernější procedur a vylepšíte jej aktuálními dílčími součástmi a elektronikou, těžko z toho může vzejít něco špatného. Nakonec si představte, že by dnes BMW znovu postavilo atmosférický V12 pro původní McLaren F1. Přes 20 léty měl 627 koní, kolik by asi mohl dávat dnes...
Toto je zatím nejlepší obrázek nového motoru McLarenu M840T
Bude ale nejspíše vypadat velmi podobně jako předchozí M838T, jehož je evolucí
Oba moderní osmiválce stojí na základech Nissanu VRH35L, který poprvé závodil v roce 1997
Závodní Nissan R390 GT1 jezdil v Le Mans, ale nikdy nevyhrál
Silniční verze existuje v jediném kuse, i když se tvářila jako dva. Nejdřív byla červená, později modrá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 7 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před 11 minutami - Na nechtěný čtyřválcový Mercedes-AMG C63 dál praskají data o jeho neprodejnosti, vážně už ho nebere ani tvrdé jádro fandů
před 3 hodinami - VW skončil s obcházením vlastních dealerů. Od začátku mizerný plán selhal přesně na tom, na čem měl vzkvétat
před 4 hodinami - Nesmyslně 2,5tunové nové BMW M5 ve sprintech trapně zostudila 8 let stará em-pětka předchozí generace
před 6 hodinami - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.02. 12:59 - řidičBOB
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus