Chevrolet Corvette CERV II: Vette s pohonem 4x4 měla ovládnout Le Mans

Ne všechny Corvette v historii měly motor vpředu a pohon zadních kol. Některé byly i čtyřkolky a chtěly závodit v Le Mans, jako například CERV II.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Chevrolet Corvette CERV II: Vette s pohonem 4x4 měla ovládnout Le Mans

23.3.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Chevrolet Corvette CERV II: Vette s pohonem 4x4 měla ovládnout Le Mans

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ne všechny Corvette v historii měly motor vpředu a pohon zadních kol. Některé byly i čtyřkolky a chtěly závodit v Le Mans, jako například CERV II.

Autoři plamenných slov o „odlišnostech od tradic” na adresu zadních světel nové Corvette C7 musí při pohledu na Corvette CERV II omdlít - tento prototyp má jeden uprostřed umístěný motor, dvě převodovky a pohon všech kol. Jak asi tušíte, nevznikl zrovna včera, letos se ale světu připomenout chce - k vidění bude v pennsylvánském Carlisle na každoroční výstavě Corvettes at Carlisle.

Zkratka CERV znamená Chevrolet Engineering Research Vehicle, označuje tedy prototypy určené pro výzkum. Stroj označený jako CERV II byl dokončen v roce 1964, šéfinženýr Zora Arkus-Duntov chtěl postavit nejrychlejší auto na světě, za kterýmžto účelem vyhodil veškeré konvence z okna. Chevy s tímto vozem pak chtěl závodit v Le Mans, na což však nakonec nedošlo.

CERV II je technikou velmi pozoruhodný. Osmiválec small block o objemu 377 kubických palců, tedy 6 178 ccm, byl umístěn uprostřed. Pro tuto zástavbu byl možná inspirací Ford GT40, zbytek však už byly vlastní nápady. Vůz byl osazen dvěma dvoustupňovými automatickými převodovkami, po jedné pro každou nápravu, a bylo možno měnit poměr výkonu posílaného na nápravy. CERV II tedy bylo čtyřkolka a systém pohonu není nepodobný řešení, se kterým přišlo Ferrari pro model FF.

Motor měl původně mít dva karburátory Weber, nakonec však dostal vstřikování Hilborn. S kompresním poměrem 10,8:1 dosahoval výkonu 500 koní a čas zrychlení na stovku se pohyboval od 2,8 do 3 sekund. Maximální rychlost dosahovala 322 km/h, některé testy ale ukázaly hodnotu až 338 km/h.

Na nic takového asi Chevrolet ani nepomýšlel, ale kdyby se v práci na CERV II pokračovalo, dnešní Corvette nemusela vypadat o mnoho jinak, než Audi R8. V letošním srpnu se tento kousek historie Chevy předvede na již zmíněné show Corvettes at Carlisle, takže pokud byste jej chtěli spatřit na vlastní oči...


Chevrolet Corvette CERV II: Vette s pohonem 4x4 měla ovládnout Le Mans - 1 - 1964 cerv ii 01Chevrolet Corvette CERV II: Vette s pohonem 4x4 měla ovládnout Le Mans - 2 - 1964 cerv ii 02Chevrolet Corvette CERV II: Vette s pohonem 4x4 měla ovládnout Le Mans - 3 - 1964 cerv ii 03Chevrolet Corvette CERV II: Vette s pohonem 4x4 měla ovládnout Le Mans - 4 - 1964 cerv ii 04Chevrolet Corvette CERV II: Vette s pohonem 4x4 měla ovládnout Le Mans - 5 - 1964 cerv ii 05
Tento kousek historie Chevy Corvette, prototyp CERV II, uvidí návštěvníci srpnové výstavy Corvettes at Carlisle

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.