Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ceny a prodeje aut v ČR v roce 1993. Unikátní pohled o čtvrtstoletí zpátky
23.7.2018 | Petr Miler
Pohled na český automobilový svět roku 1993 ukazuje, že i 90. léta jsou dnes dávnou historií. Ceny všeho krom škodovek byly dnešní optikou naprosto extrémní.
Loni jsme vám ukazovali ceník Mototechny z roku 1978. Byl v mnoha ohledech fascinující, když za absolutně nízké, ale relativně velmi vysoké ceny nabízel spoustu rozličných aut, včetně několika „západních” strojů a Tatry 613. Byl do značné míry součástí „hry na dostupnost”, kterou podporovala i tehdejší záplava českých katalogů zahraničních modelů.
Na papíře bylo k dispozici zkrátka vše, reálně bylo možné koupit za neúměrné ceny leda něco, co ostatní nechtěli - nezajímavé Škody nebo nechtěné vozy z ostatních zemí RVHP. Obtížně k dostání byla už spousta specifikací škodovek, prakticky jakákoli Lada, o Renaultech, Fiatech či Saabech ani nemluvě. A ona „šestsettřináctka” byla ryzí fikcí, pokud jste se sami aktivně nepodíleli na udržování komunistické iluze blahobytu - nikdo jiný než „papaláši” ji standardním způsobem získat ani nemohl.
Dnes se v rámci našich toulek českou automobilovou historií podíváme o 15 let později, do roku 1993. Zdá se to být docela nedávno, ale i sami jsme už do značné míry zapomněli, jak tehdejší český automobilový svět vypadal. Realita byla oproti roku 1978 docela jiná, z dnešního pohledu ale nebyla o nic méně fascinující.
Pro trh s automobily a českou ekonomiku vůbec to byl přelomový rok. Jednak došlo k rozdělení Československa na dvě samostatné země a jednak k dokončení klíčových ekonomických reforem. K 1. lednu definitivně padly komunistické nesmysly jako daň z obratu (odhlédněme nyní od toho, že takovou daň dnes používají třeba v USA, má odlišný smysl) a ukončily transformaci na daňový a celní systém do podoby, v jaké s drobnými obměnami funguje v zásadě dodnes.
To spolu s dalšími změnami a pozvolna se probouzející, podstatně otevřenější ekonomikou přitáhlo do České republiky další automobilky. Právě během roku 1993 už do ČR zamířily všechny významné značky, když „poslední na party” dorazila korejská Kia, která své oficiální působení zahájila až zkraje roku 1994. Koupit tak na rozdíl od roku 1978 šlo opravdu všechno, mělo to ale jeden háček, vlastně docela podstatný hák - zahraniční auta byla neskutečně drahá. A právě tehdejším cenám aut v českých luzích a hájích se dnes podíváme na zoubek.
V roce 1993 už se v České republice dala oficiálně koupit velmi zajímavá auta. Ovšem často za „velmi zajímavé” ceny
Při návratu do těchto časů je třeba připomenout, že Česko a Slovensko se sice od roku 1990 otevíraly světu, reálná výkonnost zdejší ekonomiky ale nebyla oproti té komunistické zase o tolik jiná. Životní úroveň tedy rostla jen pozvolna a pokud šlo po revoluci něco ze zahraničí koupit, bylo to prakticky stejně drahé, jako kdybyste se k tomu dostali za komunismu. A ceny aut tomu odpovídaly.
Níže naleznete rozsáhlý přehled cen vybraných modelů všech důležitých značek, které koncem roku 1993 na českém trhu oficiálně působily nebo alespoň oznámily své ceny pro tehdy už známé novinky modelového roku 1994. Můžete se podívat opravdu na všechno od Alfy Romeo přes BMW, Citroëny, Fordy, Mercedesy a Opely až po Peugeoty a Volkswageny. Nechybí ceníky japonských značek od Hondy po Toyotu a ani několik sportovních ikon jako Ferrari či Porsche. Koupit šlo vážně vše, ale za kolik...
Ceny, které uvidíte, jsou často vysoké i absolutně - najít jakékoli rozumné auto známé značky stojící pod 400 tisíc Kč je skoro nemožné a cokoli lepšího stojí miliony. Uvidíte nejen věc jako BMW 850 CSi za skoro 4 miliony, ale i výjimečné verze obyčejných aut stojící „raketu” - Ford Escort Cosworth za 1 264 900 Kč vážně nebyl levný špás, stejně jako třeba Honda Legend (stála přes 1,7 milionu Kč), Mazda RX-7 (podobně), Mitsubishi Pajero (okolo 1,3), šestiválcový Opel Omega (skoro 1,1), VW Corrado VR6 (též přes 1 milion) a spousta dalších.
V přehledech cen najdete stovky aut se spoustou pozoruhodných strojů (Subaru SVX, Porsche 928, Mitsubishi 3000 GT, Dodge/Chrysler Viper...) a mezi nimi dokonce i MTX Tatru V8 - s její výrobou se tehdy ještě pořád počítalo. Pokud by se vám v cenících nechtělo „přehrabovat”, v podobě galerie fotek doplněných o ceny jsme pro vás vybrali pár desítek zajímavých kousků.
Mezi auty v prodeji byla v roce 1993 i MTX Tatra V8. A pochopitelně také samotné samotné Tatry, těch se tehdy ještě prodávalo docela dost
Možná si řeknete, že tyto ceny kolikrát nejsou o tolik jiné než dnes, tak o co jde. Máte pravdu, ale jen dokud si neuvědomíte, jaká byla průměrná mzda v roce 1993 - činila 5 817 Kč a od té z konců komunistické éry nebyla zase tak daleko. Třeba BMW M3 v ceně 1 784 875 Kč bylo levnější než dnes, tato suma ale představovala skoro 307 průměrných platů, 25,5 roku běžných výdělků. Dnes je průměrná mzda více jak pětinásobná a Kč a současná M3 startuje na částce jen o málo vyšší. To rázem „jen” něco kolem 6 let práce. A ještě markantnější jsou rozdíly u obyčejných vozů - například nejlevnější Ford Escort tehdy přišel na 399 900 Kč, skoro 69 průměrných platů. Na dnešní ekvivalent budete vydělávat v průměru necelý rok, a to nemluvíme o tom, o kolik lepší auto dostanete, to už je věcí přirozeného vývoje.
Změna dostupnosti nových aut pro Čechy je za těch 23 let ohromující. Nebylo ale pravdou, že by tehdy neexistovaly levnější vozy - existovaly, jmenovaly se Škoda a právě z té doby dodnes v některých přežívá vnímání škodovky coby levné značky. Zatímco Escort tehdy začínal na 400 tisících, Favorit nestál ani 200. Nepochybně šlo o horší auto, ale dvakrát? Dostupné jinak tehdy byly Lady a pár exotů, jinak jsme levněji mohli koupit akorát výběhová „západní” supermini.
Prodejní výsledky tomu všemu odpovídaly. Češi byli tehdy vesměs chudí a nová auta podle toho (ne)kupovali. V roce 1993 se v ČR prodalo pouze 84 000 nových aut všech značek a zastoupení jednotlivých z nich je fascinující. Škodovek z toho bylo přes 63,5 tisíce, na ostatní zbylo jen něco přes 20 tisíc zákazníků. Lada byla tehdy česká trojka (počítáme-li pouze osobní auta a ne lehká užitková) a do top 10 se prodrala i Tavria. Přes 1 000 aut prodaly z „nových” značek jen VW, Opel, Seat, Ford, Mazda a Peugeot, za celý rok. Však se podívejte na kompletní tabulku.
Prodeje aut v České republice v roce 1993
(Kompletní pořadí značek sdružených v rámci SDA i stojících mimo něj)
Škoda měla za tohoto stavu podíl na trhu přes 75 %, což je další fascinující fakt - tento stav už se nikdy později neopakoval, jakkoli do šedi průměru Škoda nezamířila dodnes. Pochopitelně, tehdy domácí značce pomáhala i cla (15,2 % pro vozy z dnešní EU, 19 % pro Japonce, Američany a spol.), která ale postupně padala stejně jako DPH (tehdy 23 %), ceny zahraničních aut a také ochota Čechů preferovat škodovky. Naopak, životní úroveň stoupala, a tak si stále více lidí mohlo a také chtělo dovolit zahraniční vůz.
Vše tak v dalších letech postupně mířilo do dnešního stavu, který je vám jistě dobře známý - Škody už levné nejsou, auta obecně (alespoň ve srovnání s rokem 1993) ano. Prodává se jich asi třikrát tolik, a Škoda tak u nás absolutně prodá podobné množství aut jako tehdy. Relativně ale má její tržní podíl blíže k prostoru, který v roce 1993 ponechávala všem svým konkurentům dohromady...
Kompletní galerie českých cen vybraných vozů v roce 1993
Ceník vybraných specifikací modelů Alfa Romeo, Audi, BMW
Ceník vybraných specifikací modelů Caterham, Citroën, Daewoo
Ceník vybraných specifikací modelů Daihatsu, Ferrari, Fiat
Ceník vybraných specifikací modelů Ford, Honda, Hyundai
Ceník vybraných specifikací modelů Chrysler, Jaguar, Jeep
Ceník vybraných specifikací modelů Kia, Lada, Maserati
Ceník vybraných specifikací modelů Mazda, Mercedes, Mitsubishi
Ceník vybraných specifikací modelů MTX, Nissan, Opel
Ceník vybraných specifikací modelů Peugeot, Pontiac, Porsche
Ceník vybraných specifikací modelů Renault, Seat, Subaru
Ceník vybraných specifikací modelů Suzuki, Škoda, Tatra
Ceník vybraných specifikací modelů Toyota, Volkswagen, Volvo
Zdroje: SDA, ČSÚ, Archiv Autoforum
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 minutami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před hodinou - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 3 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 14:30 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB