Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bugatti Veyron EB 18.4: utrápená historie od konceptu z roku 1999 po současnost
8.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+videa) Éra Veyronu pomalu končí, a tak si připomeňme, jak se stal tím nejrychlejším. A že mu to trvalo.
Legenda pomalu, ale naprosto nezadržitelně odchází. Nyní už méně než padesát kusů ještě vyjede ke svým majitelům a pak už nastane období zdlouhavého čekání na nový model. Bugatti Veyron se právě teď spouští do svého posledního roku na trhu a automobilka na jeho počest vystaví původní koncept EB 18.4 na autosalonu Retromobile v Paříži. Právě u tohoto kusu musí naše toulky minulostí až k nejrychlejšího vozu planety zákonitě začít.
Pro ty, kteří o prvním koneptu Veyronu neslyšeli, musíme připomenout, že na popud Ferdinanda Karla Ferdinand Piëcha, rakouského inženýra a obchodního magnáta, vnuka Ferdinanda Porsche. Ten u svého dědečka započal úspěšnou kariéru u Porsche a jeho cesta vedla přes Audi až na pozici předsedy představenstva, výkonného ředitele a nakonec předsedy dozorčí rady celého mohutného koncernu Volkswagen. Jednou z jeho tužeb bylo vyrábět vůz, ze kterého by neměl kvůli své přecitlivělosti z klimatizace neustále rýmu, a tak jeho služebníci - inženýři postavili VW Phaeton s bezprůvannou klimatizací. Již dříve se ale v jeho hlavě zrodila myšlenka, že by koncern Volkswagen měl jako první postavit produkční automobil, jehož maximální rychlost přesáhne magickou hranici 400 km/h.
Nic se nenabízelo více, než postavit takový vůz pod značkou Bugatti, kterou VW v roce 1998 získal pod svou správu. Jasným naznačením výsledku Ferdinandova snu byl první koncept Veyronu s přídomkem 18.4 z roku 1999, jenž vystavoval Volkswagen v Tokiu. Předzvěst moderní éry nejrychlejších automobilů s poznávací značkou a vstupenkou na běžné silnice slibovala úchvatné výkony a brutální akceleraci ve všech myslitelných režimech, očekávání byla tehdy absolutně nejvyšší. Jméno Veyron mu bylo dáno na počest vyhlášeného inženýra, testovacího jezdce a závodníka Bugatti - Pierra Veyrona, který spolu s Jean-Pierrem Wimillem vyhrál v roce 1939 čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Spojení EB pak symbolizovalo iniciály zakladatele značky Ettore Bugattiho.
Výjimečný 18válcový přímovstřikový motor s uspořádáním válců do Y z předchozích konceptů EB118 od Giugiara byl složený ze tři řadových šestiválců (pootočených vzájemně o 60 stupňů) a dával z objemu 6,255 litru výkon 555 koní (při 6 800 otáčkách) a disponoval točivým momentem 650 Nm (při 4 000 otáčkách). Spolu s pohonem všech kol šlo o něco velmi zvláštn´ho (odtud název 18.4) a přitažlivého, design tentokrát zůstal v režii VW. Nikdo ale tehdy zřejmě nepředpokládal, že by vývoj sériové podoby mohl být tak časově náročný a finančně tak nákladný, nikdo si nepředstavoval, že bude schopen další Veyron spatřit až o šest let později. V roce 2001 tedy dostal projekt zelenou a v té době také začaly bezesné noci jeho tvůrců.
První pojízdný prototyp vyjel na silnice v roce 2003. Problémy však činilo chlazení motoru, brzdy, problém byl i se vztlakem na přední nápravě a s neadekvátními pneumatikami. Výčet by vydal na samostatnou publikaci. Do zbraně museli být dokonce kvůli aerodynamice povoláni i odborníci z leteckého průmyslu. Muselo se k tomu všemu hledět na to, aby vůz mohl poskytovat šílené výkony a při tom být schopný chovat se i při vyhlídkové jízdě městem. Zahájení sériové výroby tedy muselo být pro vyřešení technických oříšků postupně odkládáno pět let na rok 2005, kdy se fandové konečně dočkali. Až na příbuzný design byla ale technika vozu naprosto jiná, použité technologie byly posunuty k hranici tehdy nemyslitelných limitů.
Od původního konceptu se novinka s označením 16.4 vyznačovala sice o dva válce skromnějším motorem, zároveň však také vyšším objemem a navíc čtveřicí turbodmychadel. Motor W16 byl složen z dvou osmiválcových jednotek V8 s celkovým počtem 64 ventilů. Z objemu 8 litrů nakonec dosahovalo výkonu 1 001 koní (nominální hodnota však leží ještě o 19 koní výše) a točivého momentu 1 250 Nm (od 2 200 do 5 500 otáček), který přenášel na silnici pohon všech kol s mazinápravovou spojkou Haldex a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Ricardo, jež uměla přeřadit za 0,15 sekundy.
Převodovka tedy nepocházela od spolupracující firmy Borg-Warner, jaká dostala na starosti šestikvaltové DSG v mainstreamových modelů VW. Z klidu na stokilometrovou rychlost uměl už první Veyron za 2,46 sekundy, 240 km/h za 9,8 sekundy a třístovku pak za pouhých 16,7 sekundy. Čtvrtmíli je schopen deklasovat za 10,2 sekundy. Jen na spotřebu se raději neptat.
Pro bezpečný pozemní let rychlostí až 408,47 km/h (změřenou německými inspektory v roce 2005) vznikly také speciální pneumatiky Michelin PAX s technologií run-flat. Pro potřebné uchlazení motoru, oleje, diferenciálu a převodovky dostal vůz celkem 10 chladičů. V běžném režimu dosahoval vůz s pohotovostní hmotností 1 888 kilogramů rychlosti 343 km/h. Pro aktivaci režimu maximální rychlosti, kdy se vůz snížil o 9 centimetrů a zadní aktivní spoiler zaujal správnou pozici, bylo třeba zastavit a pod sedadlem řidiče otočit v magické díře klíčkem od vozu.
Kompozitové brzdy z karbonu a silikonu údajně umějí vyvinout při maximální deceleraci přetížení až 1,3 g. Do extrému dohnaná je limitovaná edice Super Sport z roku 2010, jež s výkonem 1 200 koní posunula laťku dynamiky ještě výše. Její změrená maximální rychlost dosahuje až na 431,072 km/h, což pro Bugatti opět znamená světové prvenství mezi produkčními vozy, které vydrží zřejmě minimálně do příchodu Koenigseggu One:1 s předpokládanou maximálkou 450 km/h.
Za celou dobu produkce vzniklo nespočet dalších limitovaných a speciálních verzí včetně těch, co nabízely možnost jízdy bez střechy nad hlavou. Traduje se, že na každém prodaného Veyronu koncern Volkswagen tratí v přepočtu zhruba 120 milionů, navzdory tomu, že snad žádný kus nestál méně než 30 milionů. Super Sport v době uvedení vycházel na více než 50. Že by tedy trápení konečně ustalo? Podívejte se na videa prototypu a pokusu, při níž Super Sport dosáhl svého maxima.
Osmnáctiválec konceptu z roku 1999
Dosažení maximální rychlosti verze Super Sport
Fotogalerie konceptu Bugatti Veyron 18.4 z roku 1999
Od konceptu ještě k sériové výrobě trvalo přes 5 let
Fotogalerie Bugatti Veyron 16.4 z roku 2005
Příprava úvodní verze Veyronu nadělala Volkswagen nejvíce vrásek na čele, Ferdinandův cíl však splnila
Bugatti Veyron Super Sport
Super Sport je současným držitelem titulu nejrychlejšího produkčního vozu planety
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva