Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne
13.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ettore Bugatti postavil v roce 1938 letadlo s cílem překonat rychlostní rekord. Pak ho musel schovat před nacisty. Teď jeho práci dokončí jiní.
Když se řekne Bugatti, většina lidí si vybaví zejména automobily tohoto jména, ať už to je novodobý Veyron, budoucí Chiron, někdejší Type 57SC Atlantic nebo třeba EB110, který je milníkem mezi tím vším. Ettore Bugatti byl nicméně nadaný člověk aktivní i v jiných oblastech a v roce 1938 vyvinul ještě jeden závodní stroj - letadlo s názvem 100P. Mělo se účastnit závodu Deutsch de la Meurthe v roce 1939 s jediným cílem - zvítězit.
Konstrukce tohoto stroje je dost ojedinělá. Nemá totiž jen jednu vrtuli, nýbrž dvě, obě dvě na nose letadla a každá se točí jiným směrem. Každá také má svůj vlastní motor, Type 50, řadový osmiválec o pěti litrech objemu. Celkem dávají oba motory 900 koní a hřídeli vedenými kolem kokpitu pohánějí vrtule; jsou totiž umístěny vzadu, až za pilotem.
Motory nejsou za sebou rovně, jak ukazují i obrázky, nýbrž jsou trochu vyosené. Mají bezodporový systém chlazení, horký vzduch je vypouštěn na zadních stranách křídel. A všechny klapky a dokonce i podvozek jsou ovládány automaticky, jakýmsi analogovým počítačem. Tohle letadlo bylo v roce 1938 úplně ve všem tak napřed, jak jen být mohlo.
Letadlo bylo vyvinuto jako závodní stroj, takže muselo být rychlé. Cílem bylo mimo jiné překonání rychlostního rekordu, který měl tehdy hodnotu okolo 700 km/h; 100P mělo letět ještě o 100 km/h rychleji. Tomu je podřízena konstrukce i tvar jak křídel, tak i ocasu, a stroj má pro co nejlepší aerodynamiku zatahovací podvozek. Jeho konstrukce je z největší části dřevěná. Ettore Bugatti na něm pracoval spolu s Louisem de Mongem, šéfkonstruktérem automobilů Bugatti.
Bugatti 100P nicméně nikdy nevzlétlo. Bugatti s de Mongem ho nestihli dokončit před uzávěrkou přihlášek v září roku 1939 a pak ho museli schovat před invazí nacistů do Francie. Po celou válku a dalších 25 let letadlo hnilo v hangáru a až poté bylo zrenovováno, jenže stále není letuschopné. Napřed bylo v Národním muzeu amerických vzdušných sil a donedávna stálo v muzeu EAA AirVenture ve Wisconsinu.
Údajně není způsob, jak tohle originální letadlo dostat do vzduchu jeho vlastní silou. Existuje ale tým lidí, kteří nové podle původních Bugattiho plánů. Nový stroj je podle je podle popisu na Kickstarteru tak blízko originálu, že se dokonce dají zaměnit i některé díly. Stroj ještě není hotov, ještě nelétá, ale už umí stojí a sám jezdit po runwayi a na tenhle pohyb se můžeme podívat na videu níže. Přejme zdar, je to rozhodně zajímavý projekt, pocta člověku, který posunul vpřed vývoj automobilů. A také letadel, jak vidno...
Bugatti 100P je skutečně úchvatný kus techniky
Zdroj: Gizmodo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva