Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne
13.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ettore Bugatti postavil v roce 1938 letadlo s cílem překonat rychlostní rekord. Pak ho musel schovat před nacisty. Teď jeho práci dokončí jiní.
Když se řekne Bugatti, většina lidí si vybaví zejména automobily tohoto jména, ať už to je novodobý Veyron, budoucí Chiron, někdejší Type 57SC Atlantic nebo třeba EB110, který je milníkem mezi tím vším. Ettore Bugatti byl nicméně nadaný člověk aktivní i v jiných oblastech a v roce 1938 vyvinul ještě jeden závodní stroj - letadlo s názvem 100P. Mělo se účastnit závodu Deutsch de la Meurthe v roce 1939 s jediným cílem - zvítězit.
Konstrukce tohoto stroje je dost ojedinělá. Nemá totiž jen jednu vrtuli, nýbrž dvě, obě dvě na nose letadla a každá se točí jiným směrem. Každá také má svůj vlastní motor, Type 50, řadový osmiválec o pěti litrech objemu. Celkem dávají oba motory 900 koní a hřídeli vedenými kolem kokpitu pohánějí vrtule; jsou totiž umístěny vzadu, až za pilotem.
Motory nejsou za sebou rovně, jak ukazují i obrázky, nýbrž jsou trochu vyosené. Mají bezodporový systém chlazení, horký vzduch je vypouštěn na zadních stranách křídel. A všechny klapky a dokonce i podvozek jsou ovládány automaticky, jakýmsi analogovým počítačem. Tohle letadlo bylo v roce 1938 úplně ve všem tak napřed, jak jen být mohlo.
Letadlo bylo vyvinuto jako závodní stroj, takže muselo být rychlé. Cílem bylo mimo jiné překonání rychlostního rekordu, který měl tehdy hodnotu okolo 700 km/h; 100P mělo letět ještě o 100 km/h rychleji. Tomu je podřízena konstrukce i tvar jak křídel, tak i ocasu, a stroj má pro co nejlepší aerodynamiku zatahovací podvozek. Jeho konstrukce je z největší části dřevěná. Ettore Bugatti na něm pracoval spolu s Louisem de Mongem, šéfkonstruktérem automobilů Bugatti.
Bugatti 100P nicméně nikdy nevzlétlo. Bugatti s de Mongem ho nestihli dokončit před uzávěrkou přihlášek v září roku 1939 a pak ho museli schovat před invazí nacistů do Francie. Po celou válku a dalších 25 let letadlo hnilo v hangáru a až poté bylo zrenovováno, jenže stále není letuschopné. Napřed bylo v Národním muzeu amerických vzdušných sil a donedávna stálo v muzeu EAA AirVenture ve Wisconsinu.
Údajně není způsob, jak tohle originální letadlo dostat do vzduchu jeho vlastní silou. Existuje ale tým lidí, kteří nové podle původních Bugattiho plánů. Nový stroj je podle je podle popisu na Kickstarteru tak blízko originálu, že se dokonce dají zaměnit i některé díly. Stroj ještě není hotov, ještě nelétá, ale už umí stojí a sám jezdit po runwayi a na tenhle pohyb se můžeme podívat na videu níže. Přejme zdar, je to rozhodně zajímavý projekt, pocta člověku, který posunul vpřed vývoj automobilů. A také letadel, jak vidno...














Bugatti 100P je skutečně úchvatný kus techniky
Zdroj: Gizmodo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 3 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nejčtenější články
Šéf výrobce elektromobilů říká, že budoucností jsou auta s dojezdem 290 km. Zjevně nepochopil vůbec nic
13.2.2025Mercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
13.2.2025Že by VW konečně pochopil, kdo a co ho živí? Hned třem modelům nadělil zajímavý nový spalovací motor
13.2.2025Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
13.2.2025Technik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
13.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva