Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bohatí sběratelé se poperou o nejlepší kus dodnes nejrychlejšího auta světa bez turba
20.7.2019 | Petr Miler
Vzniklo jich jen 106, pouze 64 může na silnice, pouhé 2 z nich jsou v tzv. LM specifikaci a jediný k tomu má sadu pro lepší přítlak. Pokud existuje Svatý grál sběratelů mezi moderními auty, máte ho před sebou.
Svět poznal za poslední dekády řadu výjimečných aut, žádné z nich se ale svou jedinečností nemůže rovnat McLarenu F1. Nejde tu ani o to, že byl tak rychlý, že Ferdinand Piëch musel utopit miliardy ve vývoji Bugatti Veyron, aby jej rychlostně překonal, jde tu spíše o přístup k jeho konstrukci. Bez přehánění geniální konstruktér Formulí 1 Gordon Murray svého času nějak přesvědčil své kolegy z McLarenu, aby následovali jeho extrémní puntíčkářství a stvořil auto promyšlené v tolika detailech, že to dodnes bere dech.
Navzdory tomu, že mělo jít o vůz velmi omezené produkce, která byla nakonec ještě omezenější, bylo na autě skoro všechno vyrobeno na míru. Murray osobně řešil každý detail a kdysi jsme vzpomínali, že obyčejný nemohl být ani měnič CD. Na to, jak pomalu týral dodavatele, nedávno vzpomínal i někdejší šéf prodejů. Do F1 si Murray vyžádal třeba také specifické reproduktory s co nejlehčími magnety. Lidé z Kenwoodu za ním pravidelně chodili s prototypy, on si je několikrát položil na váhu a řekl jen: „Příliš těžké.” A šli zase pryč. A chodili do té doby, dokud nebylo uspořeno pár gramů hmotnosti.
Až s odstupem času se svět dozvěděl, co všeho za vývojem McLarenu F1 stálo a do jisté míry i proto se až nyní stává tak ceněným sběratelským artiklem. Jeho ceny se pohybují ve stovkách milionů Kč, i když ještě před 20 léty by vám na některý z dostupných exemplářů stačily jednotky. Kolik bude stačit na ten, který vám ukážeme dnes, si netroufáme odhadovat, je ale velmi pravděpodobné, že jím bude pokořen aukční rekord. Do prodeje totiž míří kus, který sami lidé z McLarenu považují za ten úplně nejlepší.
Jde o exemplář s šasí č. 18., který vznikl jako jeden z „běžných” F1, postupem času se ale dočkal péče jako žádný jiný. Býval tmavě modrý s černým interiérem, druhý majitel z něj ale nechal vytesat pravé umělecké dílo. Karoserii změnil na šedou, interiér na béžový, především mu ale nadělil LM specifikaci při zachování silniční homologace a všech komfortních prvků.
Mistrovský dvanáctiválec z rukou jednoho z nejlepších motorářů všech dob se tak dočkal úpravy, po níž točí o 1 000 otáček více a dokáže na kola poslat až 680 koní. Dostal dále navíc dva chladiče, dodatečný chladič převodovky a upravené výfuky. Něco takového mají pouhé dva silniční exempláře F1 na celém světě, tento navíc dostal rozsáhlý aerodynamický kit, s nímž má generovat více přítlaku než závodní GTR. A také závodní pružiny a tlumiče s nejměkčím nastavením, aby auto dále bylo použitelné v běžném provozu.
I kdyby vás toto neohromovalo (a mělo by, protože dodnes nejrychlejší auto světa bez turba tak bude ještě rychlejší), už barevná kombinace a celkový stav vozu dokáže sebrat dech. Sám McLaren k autu řekl, že jde o nejintenzivněji vyladěný F1, který kdy postavil a to samo o sobě je vstupenkou mezi nejvzácnější auta, jaká kdy vznikla. Bohatí sběratelé se o tento kus poperou a nedivili bychom se, kdyby na aukci RM Sotheby's 15. srpna v Monterey padaly až absurdní sumy. Za tohle auto může dát někdo půl miliardy korun jako nic...
Nejlepší kus jednoho z nejlepších supersportů vůbec stojí za pozornost, nejen bohatých sběratelů
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
28.11.2024 - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
28.11.2024 - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
28.11.2024 - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
28.11.2024
Živá témata na fóru
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB