Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby
2.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) Je to skvost mezi prototypy BMW, které se nedočkaly výroby, ač byly prakticky hotové. Vpřed jej hnal špičkový V12, který se pak objevil v McLarenu F1.
Aktualizováno 3.1. 2016: Původní článek o M8 z dubna 2011 byl značně rozšířen, zpřesněn a doplněn o řadu nových fotografií a informací, které se od té doby podařilo získat.
BMW řady 8 bylo ve své době úchvatným autem. Přiznám se, že začátkem devadesátých let mi spojení klasických designových prvků BMW s moderním, ostře řezaným hávem sportovního kupé bralo dech a dojem na mě dokáže udělat i dnes. Přišlo mi vždy zvláštní, že se právě tento model nedočkal ostřejší verze M, s odstupem více než dvaceti let se ale ukazuje, že divize M takový vůz vyrábět chtěla. Sudičky ale nakonec M8 přiřkly roli budoucího statisty ve firemním muzeu.
To vše vyplývá z odhalených informací a snímků přímo ze strany M GmbH po otevření jeho donedávna tajných garáží tisku. Model M8 byl připraven pro modelový rok 1990 a prošel kompletní testovací procedurou. Po dokončení příprav chybělo jen schválení výroby ze strany vedení BMW, které nakonec i přes naléhání lidí z divize M řeklo ne. Důvod? „Nechceme dávat logo M na auta, jako je toto,” znělo prý s odkazem na primárně luxusní charakter velkého GT vyjádření vedení podle jednoho ze zdrojů. Jiné tvrdí, že v management BMW usoudil, že v roce 1990 by takové auto prostě nebylo komu prodat.
Ať už to bylo jakkoli, silnice zuřivý výkon M8 nikdy nepoznaly. A že to byla síla. Motor S70 známý třeba z modelu 850Csi se dočkal zvětšení objemu na 6 064 cm3, dostal čtyřventilovou techniku a říkal si S70/1. Výkon povyskočil k 550 koním, auto se pochopitelně dočkalo odlehčení. Přesná data bohužel nejsou známa, zástupci divize M ale hovoří o „ohromující dynamice”. Pokud se vám zmíněný výkon nezdá být až tak omračující, uvědomte si, že jsme v roce 1990, kdy 550 koní nebylo obvyklým výkonem ani mezi supersporty. Třeba dobové Ferrari 348 TS nabízelo 300 koní, jelo 275 km/h a na stovku akcelerovalo za 3,6 sekundy. Ferrari Testarossa mělo 390 koní a dokázalo uhánět 290 km/h. M8? Ta měla být s to zrychlit až daleko za 300 km/h a rozjet se na stovku za méně než 4 sekundy. Tehdy by šlo o jedno z nejrychlejších aut světa.
Svého času probleskly éterem pouze zmínky o tom voze a mělo se za to, že po ukončení projektu byl zničen. Nebyl, BMW jej na dlouhá léta zavřelo ve firemním archivu a až nyní znovu ukázalo veřejnosti. Až s odstupem více než 20 let si tak můžeme prohlédnout, co mohlo být, nebylo a už také nikdy nebude. Alespoň ne více než jeden úchvatný prototyp.
Přes výše zmíněné se část techniky M8 otiskla do historie automobilismu. Dvanáctiválcový motor, který vznikl pod vedením slavného Paula Rosche, který vznikl spojením dvou šestiválců pro M3 generace E36, nechtěl jeho autor jen tak hodit do koše, snažilo se pro něj najít uplatnění jinde. Jako na zavolanou v té době přišla poptávka od McLarenu, který hledal vhodný motor pro svůj chystaný supersport F1. Původně toužil po motoru 3,5 V12 přímo z formule 1, ale s touto poptávkou opakovaně narazil. U BMW se ale chopili příležitosti, nabídli McLarenu jiný dvanáctiválec a Britové jej přijali za svůj.
Kus chystaného BMW M8 se tak přes původní nepřízeň osudu stal součástí slavné etapy historie automobilismu. Jeho další evoluce s označeními S70/2 a S70/3 nabídly při stejném objemu 6 064 cm3 výkon až 468 kW/636 koní v 7 400 ot./min. A postaraly se o pohon vozu, jenž se na dlouhá léta stal nejrychlejším silničním autem světa. Nebyl to ale jediný comeback, kterého se srdce M8 dočkalo.
Motor se později objevil také v útrobách BMW X5 první generace, snad jako pokus stvořit X5 M, kterou známe dnes. Říkal si X5 Le Mans a opět hlavně díky této úžasné V12 se dokázal rozjet na 311 km/h, na SUV v roce 2000 znovu fascvinující hodnota. Ani tento vůz se do výroby nedostal. Při příležitosti oslav 25. výročí modelu M5 jej pak bavorská automobilka chtěla alespoň jednom případě zastavět do minulé M5 E60, agregát se ale do motorového prostoru nepodařilo vměstnat.
Je zajímavé s odstupem času sledovat, jak spletitý osud některé vozy potkal. U BMW M8 je určitě škoda, že nepřekročilo práh prototypu. Přiložené snímky dosvědčují, že měl nejen skvěle jet, ale i skvěle vypadal...
Prototyp BMW M8 z roku 1990 je stále působivým dílem. Svého času se krátce ukázal tisku a mělo se za to, že po zamítnutí sériové výroby byl zničen
Zničen ale nebyl, dodnes přežívá v garážích divize M
BMW X5 Le Mans s motorem V12 původem z M8 z přelomu století
Důkladná videoprohlídka BMW M8
NA tomto video můžete úchvatný V12 i slyšet
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 3 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 6 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva