Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M5 slaví třicetiny, dárkem bude výroční edice pro Goodwood
14.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Kdo by to byl řekl. Je tomu už 30 let, co se objevila první stopa M5. Superrychlý sedan se stal rychle ikonou světa čtyř kol.
První M535i postavená na základech řady 5 s označením E12 vznikla už v roce 1979 a nebýt toho oficiálního jména, mohli bychom ji s klidným svědomím říkat M5. Produkt postavený oddělením BMW Motorsport (předchůdkyně dnešní M GmbH) dostal řadový šestiválec M30 o objemu 3,5 litru s výkonem 218 koní při 5 200 ot./min. a maximálním točivým momentem 305 newtonmetrů při 4 000 ot./min. Agregát spojený s manuální převodovkou a doplněný samosvorem však neměl závodní kořeny.
Nezcela přímý nástupce v podobě M535i E28 se objevil na pařížském autosalonu v roce 1984, kromě shodného, ale značně posíleného motoru, dostal lepší podvozek a kromě dvou manuálů (jeden z nich měl nakrátko poskládané kvalty) rovněž automat. Přesto to na první pohled mohlo vypadat, že M535i vyměkla. Jak ale dnes víme, BMW ve skutečnosti odsunulo tento model mírně stranou, aby ponechalo prostor pro první M5 s motorem z věhlasné M1 o výkonu 286 koní. Ta už v roce 1985 zvládala sprint na stovku za 6,5 sekundy a maximální rychlosti dosáhla poté, co ručička tachometru ukazovala 246 km/h. Devízou oproti M535i byl sportovnější podvozek, vysokovýkonná brzdová soustava a jadrnější motor. Navzdory ceně 80 tisíc marek, bylo už v květnu roku 1986 prodáno přes 1 000 kusů.
Nyní se však BMW odvolává v souvislosti se začátkem éry M5 právě na starší M535i, neboť první pravověrná „eM pětka“ se světu ukázala až o rok později. Výročí by tak ve skutečnosti připadalo až na příští rok. Vysokovýkonný sedan, který uměl mistrně spojit každodenní potřeby manažerů a jejich rodin spolu se sportovním svezením se nyní prodává již v páté generaci a stále sklízí neuvěřitelné úspěchy. Přestože už není vybaven atmosférickým motorem, nadále se nabízí pouze jako zadokolka, která dokáže udělat radost, třebaže výkon už u ní znamená více než čistá radost z jízdy. Nebudeme ale raději nic namítat a podíváme se velmi stručně, jak šel čas.
První M5 E28 se nakonec vyráběla do roku 1988 a ve své době byla nejrychlejším produkčním sedanem planety. Nástupcem se v roce 1989 stala citelně modernější E34 M5, která se opět montovala v Garchingu, avšak tentokrát s 3,6litrovým šestiválcem S38B36 o výkonu 315 koní. Zadní kola však v druhé polovině roku poháněla ještě jednotka se zvětšeným objemem (3,8 litru), která disponovala 340 koňmi, a osazena mohla být na přání o stupeň bohatším šestikvaltem.
E34 byla také vůbec prvním eMkem dostupným i v dnes raritní verzi Touring alias kombi (později už jen E60). Poté se v roce 1998 v Ženevě objevila osmiválcová M5 E39, která je s pětilitrovým motorem o výkonu 400 koní zcela poslení vybavena na evropském kontinentu manuální převodovkou. Nástupce v podobě E60 M5 dostal totiž u nás jen sedmistupňové SMG. Šedesátka vyráběná od roku 2005 je poslední „eM-pětkou“ s atmosférickým motorem. Třebaže nejede tak jako poslední dějství, její zpěvný pětilitrový desetiválec o výkonu 507 koní byl zcela unikátním zážitkem.
Poslední dějství F10 vyráběné od roku 2011 dodnes si jako první M5 přineslo V8 4,4 s dvojící turbodmychadel, které kromě 560 koní znamenaly také razantní nárůst točivého momentu až na 680 Nm. Verze s paketem Competition má upravený podvozek, řízení, stabilizační systém a výkon 575 koní. V průběhu nadcházejících měsíců budeme s tímto vozem ještě několikrát slavit 30 let od narození, jelikož BMW hodlá předchozí generace postupně znovu připomínat. Detaily jsou přísně střeženým tajemstvím, ale jisté je, že je v plánu také zavedení speciální výroční edice pro festival rychlosti v Goodwoodu. To znamená, že výroční vydání můžeme očekávat už v červnu. Teď si užijte oslavné video a mrkněte na vůbec první vůz, který vedl ke zrodu první M5.






BMW M5 už je s námi po tři desetiletí, pokud budeme brát v potaz M535i E28 jako první stopu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva