Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M3 Touring E46: Mnichov kombi zamítl, tohle přesto vzniklo
11.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
U BMW vznikl jediný kombík M3 E46 a do prodeje se ale nikdy nedostal. Tento člověk se s tím ale nesmířil a jeden skoro dokonalý kus vlastní.
Divize BMW M a kombíky k sobě neměly až tak daleko, jak by se na první pohled mohlo zdát. O existenci dvou M5 Touring generace E34 a E61 bude vědět kde kdo, že v úvahách byla i M5 Touring E39 už se tolik neví. Příliš známo není ani to, že BMW přemýšlelo také o M3 E46 Touring, a to přesto, že nepostavilo ani sedan. Kombíku E46 nicméně existuje jen jediný prototyp, který stojí v tajné garáži mezi ostatními nápady, co se nedostaly do produkce. Pokud někdo o takový vůz měl u BMW zájem, odpovědí Mnichova bylo jasné: „Nein.”
Ovšem široká fanouškovská základna, jejíž někteří členové cpou V12 do BMW řady 3 Compact a jiní zase zachraňují M3 E30 zapomenuté v lesích, nechtěla nechat ideu M3 E46 Touring spát. Takových aut tak vzniklo docela hodně, ale většina z nich jen vymění motor a nápravy a zbytek zůstane nedotčený. Auto je to jistě zajímavé i tak, o skutečné M3 Touring ale nemůže být řeč.
Stavba, kterou si na této skutečně obsáhlé fotosadě můžeme prohlédnout dnes, je na tom docela jinak. Vznikala v Británii i přes fakt, že výsledek má volant vlevo, a je kombinací M3 E46 CS s převodovkou SMG s pravostranným řízením a 320i Touring s levostranným řízením. Majitelem vozu je totiž Nor, který si prý přestavbu nechal dělat v Británii z daňových důvodů, zjednodušeně řečeno kvůli ceně. Šel na totiž z gruntu jak nikdo jiný, alespoň pokud je nám známo a firma, která za přestavbou stojí neměla jiný cíl než udělat vůz tak dobrý, jako by jej vyrobilo samo BMW.
Do kombíku tak v tomto případě putovalo všechno - opravdu úplně všechno, včetně všech elektronických systémů, režimu M-Track a také všech kabelů, kterých je v trojce E46 přes osm kilometrů. A někdy to nebylo úplně snadné, mírně řečeno.
Přemístit motor z jedné řady 3 do jiné zas takový problém není. S nápravami už to je trochu horší, protože některé díly jsou trochu odlišné a ty z kupé se nedají jen tak namontovat na kombík, takže je potřeba je upravit nebo nechat vyrobit nově. Další nutnou změnou byla instalace převodovky SMG do kombíku, který měl původně manuál.
Ani změny na karoserii nebyly snadné, kromě blatníků z M3 musela být upravena spousta drobností, které neseděly, jak měly, a také pár větších věcí - např. musela být vevařena podlaha zavazadelníku z M3, protože pod tu verze Touring se nevešel tlumič výfuku z M3. Interiér byl o něco jednodušší, třebaže se sem stěhovala palubní deska z M3 včetně přístrojového štítu, volantu a sedaček.
Nejnáročnější však byla elektronika. Prvně se slabším povahám může udělat nevolno ze změtí kabelů, které bylo nutné vytáhnout z M3 a nainstalovat do kombíku, ale to není vše. Jen pár dnů před představením hotového auta bylo při testovací jízdě zjištěno, že řídící jednotka ABS a DSC (Dynamic Stability Control) kombíku není kompatibilní s řídící jednotkou motoru M3. To znamenalo znovu kompletně rozebrat interiér a vyměnit původní jednotku stabilizace za tu v M3.
Výsledek ale za to rozhodně stojí a v některých věcech je lepší než původní kupé M3 - a nemyslíme nyní prostor v zavazadelníku. Přibyl totiž tempomat, který M3 E46 CS neměla, a také tu je připojení k internetu pomocí snad tabletu vestavěného do středové konzole, zde přesné informace nemáme. Tahle stavba na každý pád skutečně stojí za to.
Po dopsání tohoto článku jsme shodou okolností zjistili, že přesně tento vůz je od minulého měsíce v Norsku na prodej. Majitel za něj chce 490 000 norských korun, tedy asi 1,43 milionu korun českých. To je na M3 E46 vysoká cena, navíc nijak zvlášť zachovalou, tohle je ale kombi jako z fabriky. Však se podívejte na výsledek i na to, jak vznikal...
Přestavba 320i Touring na M3 Touring byla pořádně náročná
Ale výsledek stojí za to. Váš může být za 1,43 milionu Kč
Takhle vypadá jediný prototyp M3 Touring, postavený přímo divizí M
Zdroj: Southways Automotive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 7 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Budoucnost je... Budoucnost je vždy neznámá, možná už je načase přestat ji určovat od zeleného stolu
1.1.2025 - Číňané se vší vážností nabídnou v Evropě soupeře vrcholných BMW a Mercedesů, sebevědomí mají na rozdávání
1.1.2025 - Nejbláznivější moderní auto s manuálním řazením spojuje tento „fofrklacek” s motorem 8,0 V10 a ještě větším místem pro náklad
1.1.2025 - Žena ve svých 80 letech vrátila automobilce manuální sporťák, který po 25 letech vlastnictví musela přestat řídit
1.1.2025 - Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 18:44 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 18:40 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus