Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M3 Touring E46: Mnichov kombi zamítl, tohle přesto vzniklo
11.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
U BMW vznikl jediný kombík M3 E46 a do prodeje se ale nikdy nedostal. Tento člověk se s tím ale nesmířil a jeden skoro dokonalý kus vlastní.
Divize BMW M a kombíky k sobě neměly až tak daleko, jak by se na první pohled mohlo zdát. O existenci dvou M5 Touring generace E34 a E61 bude vědět kde kdo, že v úvahách byla i M5 Touring E39 už se tolik neví. Příliš známo není ani to, že BMW přemýšlelo také o M3 E46 Touring, a to přesto, že nepostavilo ani sedan. Kombíku E46 nicméně existuje jen jediný prototyp, který stojí v tajné garáži mezi ostatními nápady, co se nedostaly do produkce. Pokud někdo o takový vůz měl u BMW zájem, odpovědí Mnichova bylo jasné: „Nein.”
Ovšem široká fanouškovská základna, jejíž někteří členové cpou V12 do BMW řady 3 Compact a jiní zase zachraňují M3 E30 zapomenuté v lesích, nechtěla nechat ideu M3 E46 Touring spát. Takových aut tak vzniklo docela hodně, ale většina z nich jen vymění motor a nápravy a zbytek zůstane nedotčený. Auto je to jistě zajímavé i tak, o skutečné M3 Touring ale nemůže být řeč.
Stavba, kterou si na této skutečně obsáhlé fotosadě můžeme prohlédnout dnes, je na tom docela jinak. Vznikala v Británii i přes fakt, že výsledek má volant vlevo, a je kombinací M3 E46 CS s převodovkou SMG s pravostranným řízením a 320i Touring s levostranným řízením. Majitelem vozu je totiž Nor, který si prý přestavbu nechal dělat v Británii z daňových důvodů, zjednodušeně řečeno kvůli ceně. Šel na totiž z gruntu jak nikdo jiný, alespoň pokud je nám známo a firma, která za přestavbou stojí neměla jiný cíl než udělat vůz tak dobrý, jako by jej vyrobilo samo BMW.
Do kombíku tak v tomto případě putovalo všechno - opravdu úplně všechno, včetně všech elektronických systémů, režimu M-Track a také všech kabelů, kterých je v trojce E46 přes osm kilometrů. A někdy to nebylo úplně snadné, mírně řečeno.
Přemístit motor z jedné řady 3 do jiné zas takový problém není. S nápravami už to je trochu horší, protože některé díly jsou trochu odlišné a ty z kupé se nedají jen tak namontovat na kombík, takže je potřeba je upravit nebo nechat vyrobit nově. Další nutnou změnou byla instalace převodovky SMG do kombíku, který měl původně manuál.
Ani změny na karoserii nebyly snadné, kromě blatníků z M3 musela být upravena spousta drobností, které neseděly, jak měly, a také pár větších věcí - např. musela být vevařena podlaha zavazadelníku z M3, protože pod tu verze Touring se nevešel tlumič výfuku z M3. Interiér byl o něco jednodušší, třebaže se sem stěhovala palubní deska z M3 včetně přístrojového štítu, volantu a sedaček.
Nejnáročnější však byla elektronika. Prvně se slabším povahám může udělat nevolno ze změtí kabelů, které bylo nutné vytáhnout z M3 a nainstalovat do kombíku, ale to není vše. Jen pár dnů před představením hotového auta bylo při testovací jízdě zjištěno, že řídící jednotka ABS a DSC (Dynamic Stability Control) kombíku není kompatibilní s řídící jednotkou motoru M3. To znamenalo znovu kompletně rozebrat interiér a vyměnit původní jednotku stabilizace za tu v M3.
Výsledek ale za to rozhodně stojí a v některých věcech je lepší než původní kupé M3 - a nemyslíme nyní prostor v zavazadelníku. Přibyl totiž tempomat, který M3 E46 CS neměla, a také tu je připojení k internetu pomocí snad tabletu vestavěného do středové konzole, zde přesné informace nemáme. Tahle stavba na každý pád skutečně stojí za to.
Po dopsání tohoto článku jsme shodou okolností zjistili, že přesně tento vůz je od minulého měsíce v Norsku na prodej. Majitel za něj chce 490 000 norských korun, tedy asi 1,43 milionu korun českých. To je na M3 E46 vysoká cena, navíc nijak zvlášť zachovalou, tohle je ale kombi jako z fabriky. Však se podívejte na výsledek i na to, jak vznikal...
Přestavba 320i Touring na M3 Touring byla pořádně náročná
Ale výsledek stojí za to. Váš může být za 1,43 milionu Kč
Takhle vypadá jediný prototyp M3 Touring, postavený přímo divizí M
Zdroj: Southways Automotive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024 - Velké SUV Renaultu jako nové propadlo. Jako ojeté je na tom snad ještě hůř, stojí ale pakatel
2.10.2024 - Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva