Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M3 E46 sedan: úchvatná stavba toho, co Mnichov nechtěl
15.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Sedan M3 generace E46 se nikdy nevyráběl, tak si jej tento člověk postavil sám. A vyhrál si s ním do posledního možného detailu.
BMW vyrábělo M3 E46, dodnes žádoucí sporťák, jako kupé a kabrio. Sedanu, stejně jako kombíku, existoval jen prototyp, ale do sériové výroby se nedostaly, třebaže dřívější generace E36 se jako sedan vyráběla, stejně jako pozdější E90 a F30. Ovšem, spousta lidí chce něco zvláštního, takže montuje do sedanů a kombíků generace E46 motory a převodovky z M3. A pak se najdou lidé, kteří si postaví M3 Touring tak dokonale, že člověk nepozná, že to není originál.
Ovšem, někdo má radši sedany, takže se mu může líbit idea postavit M3 E46 sedan. A navíc žije v Norsku, kde je přihlášení originální M3 tak drahé, že vyjde levněji vykuchat M3 a co možná největší procento dílů včetně kabelů, zrcátek, zadních světel a ostatních „drobností” namontovat na sedan. Tak proč nespojit jedno s druhým.
Totiž, přihlášení starší M3 E46 v sériovém stavu by v Norsku stálo kvůli tamním extrémním daním v přepočtu přes 1,2 milionu korun. Jen přihlášení, ne pořízení auta. Nová M3 v Norsku údajně v roce 2008, kdy tahle stavba začínala, stála právě kvůli daním v přepočtu zhruba 5 milionů korun. A to je na relativně malé sportovní kupé pořádná suma. Když je ale v Norsku auto 10 a více let, můžete na něm dělat změny, a to očividně dost velké, lze-li přidat dva válce, 1,4 litru objemu a je-li pak možné registrovat BMW 318i se stádem koní násobně převyšujícím původní stav.
Práce tedy začaly pořízením BMW 318i sedan a M3 E46 kupé. Je trochu škoda, že byla rozřezána na kusy M3 v očividně dost dobrém stavu a navíc z programu BMW Individual, ovšem tahle byla k dispozici relativně snadno a vždycky je snazší pracovat s autem v dobrém stavu než s vrakem, nebo hůř, s havarovaným vozem.
Rozdílů oproti sedanu je v kupé ovšem vážně hodně. Nejde ani tak o délku dveří, ta je samozřejmá, ale dveře u M3 jsou posunuté o kousek dozadu a plech předního blatníku tak je delší. To je první úprava, kterou je potřeba provést. Pak tu jsou zadní blatníky, které je potřeba upravit podobným způsobem; není tu vytažený jen lem nad kolem, nýbrž je jiný i plech kousek nad ním.
Nesedí přesně ani kapota, bylo potřeba seřídit její umístění, a také víko zavazadelníku je trochu jiné, takže když chcete usadit víko z kupé (zde navíc CSL) do karoserie sedanu, čeká vás nemilé překvapení. Stejně tak nepasují zadní světla; zkrátka, E46 kupé není jen sedan bez dvou dveří, odlišností je tu prostě řada.
Popisovat detailně celou stavbu nemá smysl, hodně řeknou obrázky, které vám ukáží, že udělat tuto přestavbu puntičkářsky je neskutečná piplačka. Z pohonného ústrojí tu je všechno, co bylo možné použít, tedy od motoru přes převodovku SMG až po zadní diferenciál a poloosy. Brzdy jsou vylepšené, jsou tu kotouče, destičky a třmeny značky StopTech, protože už ze začátku bylo tohle auto myšleno spíš jako okruhová hračka než čtyřdveřový dálniční křižník. Kola ovšem pocházejí z M3.
Také výfukový systém pochází z M3 a stejně jako u výše zmíněného kombíku, i zde bylo potřeba navařit novou podlahu zavazadlového prostoru, aby se sem vešel - dost obrovský, nutno dodat - tlumič výfuku z M3. Do nového stroje putovalo opravdu co nejvíc z M3 kupé, včetně třeba kabelových svazků, pochopitelně upravených kvůli páru dveří navíc.
Jak jsme již zmínili, víko zavazadelníku nepatří ani sedanu, ani „běžné” M3 - je to karbonový kousek, který byl původně na M3 CSL. Je tu kvůli své nižší hmotnosti a také kvůli spoileru, obojí se bude na okruhu hodit. Je stejně jako zbytek karoserie nalakovaný úžasným modrým lakem; originál nebo ne, tahle barva M3 sedanu vážně sluší.
Sestavení auta dohromady ovšem nebyl konec. Později se pod kapotu stěhoval kompresor, díky kterému se na dálnici dostal majitel na 310 km/h. Přitom na palubě byl pasažér a spousta vybavení, včetně např. závodních kol se slicky, a tahle hmotnost jistě měla na maximálku negativní vliv.
S kompresorem a lepším mezichladičem se autor této přestavby chtěl dostat na více než 500 koní, zda se mu to povedlo, nevíme, ale s dostatečně velkým plnicím tlakem by to nemusel být takový problém. Poslední informace říkají, že si tohle auto nechává, neprodává ho, na rozdíl od už zmíněného kombíku - který je shodou okolností také na prodej v Norsku, třebaže byl postaven ve Velké Británii.
Na fóru, kde autor tuhle přestavbu do detailu popisoval a probíral s ostatními, se ovšem před nějakou dobou psalo, že je ochotný minimálně pomoci se stavbou dalšího podobného auta, či se do ní rovnou pustit, samozřejmě ne zadarmo. Takováto stavba, jakkoliv náročná, totiž pořád vychází o několik set tisíc korun levněji, než by stál nákup a přihlášení skutečné M3 E46...
Na začátku stála tato dvě auta. A hned se zjistilo, že leccos tady pasovat nebude...
Dokumentace stavby je přesně tak složitá jako stavba sama
A mimochodem, tohle zbylo z původní M3 Coupe, opravdu jen torzo
Zdroj: E46 Fanatics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
před 7 hodinami - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 8 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 10 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 11 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva