Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc
16.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud jste puristé a zbožňujete M3 E30, tenhle finský stroj vám přivodí horké chvilky. I tak má něco do sebe.
Máte-li auto, které je v podstatě sběratelským artiklem, dost možná si ho ceníte právě pro jeho originální stav. Ze stejného důvodu si ho budou cenit i ostatní, což je dobrý základ, pokud ho někdy budete chtít prodat. BMW M3 E30 je jedním z aut, jejichž ceny v poslední době rostou - a rostou nejvíce u těch kousků, které jsou v originálním stavu.
Matti Jussila z Finska se rozhodl si v roce 2012 také jednu M3 E30 pořídit. V originálním stavu ji však nechat nechtěl; auto si kupuje pro sebe, takže by právě jemu mělo vyhovovat nejvíc. Postupně své auto rozebral, aby zjistil, co všechno bude potřeba opravit nebo rovnou vyměnit. Jenže ne všechno bylo vyměněno za nové originální díly.
Jak prozrazují fotografie, největší změnou bylo přidání dvou válců pod kapotu. Na místo čtyřválce S14 se nastěhoval řadový šestiválec S54B32, tedy motor z M3 E46, oslavovaný pro svůj vysoký výkon, návykový charakter a bleskové reakce na plyn. V sérii má samozřejmě atmosférické plnění, Mattimu však 343 koní v 7 900 otáčkách nestačilo.
Namontoval tedy kompresor Vortec V-3 s mezichladičem a také přemapovanou řídící jednotku z E46 M3. Tlak kompresoru je 0,7 baru. Je tu i nový zakázkový výfukový systém od svodů až po koncovku, který také trochu výkonu přidává. Výsledek je velmi působivý - tahle M3 má 567 koní v bláznivých 8 100 ot./min a 550 Nm. Výkon je přenášen přes spojku Sachs a manuální šestikvalt z M3 E46 dále na sériový diferenciál M3 E30.
Na podvozku tak masivní vylepšení nehledejme, jsou tu nové nastavitelné tlumiče a pružiny K-Sport, brzdy a ramena náprav však jsou sériové. Co sériové není, jsou kola; mají průměr 17 palců a jsou na nich doslova nataženy gumy o šíři 215 mm vpředu a 225 mm vzadu. Právě tahle úprava, natahování malých pneumatik na větší kola, se u nás s uznáním rozhodně nesetká, ale proti gustu...
Vzhled celkově byl také pro Mattiho podstatnou věcí. Oproti sérii tu toho není zas tolik odlišného, pomineme-li snížený podvozek a již zmíněná kola. Ta jsou značky Hartge a mají design údajně vytvořený firmou OZ Racing v 80. letech. Silueta vozu je jinak nezměněná, je tu i stejné křídlo; trochu upraveny jsou jen nárazníky a i zde přibyly v podstatě sériové díly - z M3 E30 Evolution III.
Ovšem, lak není originální; perleťová červená Rocket Red přispívá dost výrazně k tomu, že má člověk pocit, že se dívá na silně upravené auto. Kdyby tahle M3 zůstala stříbrná, bílá nebo černá, jistě by působila úplně jinak. A také je dost výrazná černě flokovaná kapota, tj. pokrytá materiálem připomínajícím semiš. Tahle úprava je diskutabilní podobně jako natažené pneumatiky, ale údajně si získává široké uznání ostatních petrolheadů, kteří Mattiho M3 potkají.
Za zmínku stojí také interiér, ale ne kvůli nějakým ohromným úpravám, jako spíš proto, že zůstal téměř sériový. Dokonce nebyly vymontovány ani zadní sedačky, třebaže prostor pro lidi vzadu vyplňuje vyjímatelný ochranný rám. Přední sedačky pocházejí od Recara a nejsou originální, ale vznikly ve stejné době jako M3 E30, takže jako pěst na oko nepůsobí. A je tu i sériový volant.
Z toho, kolik prostoru vidíme mezi předním spoilerem a asfaltem, by se dalo soudit, že se tohle auto vozí na přívěsu a jezdí jen pomalu po plochách srazů. Na srazy Matti jezdí, pochopitelně, ale po vlastní ose. Vůz dokončil teprve letos a stihl pár srazů nejen ve Finsku, ale také v Norsku, Švédsku a dokonce v Německu, kde mezi 9 tisíci dalšími BMW vyhrál cenu za nejlepší auto srazu.
Jeho stroj je rychlý, zajímavý a unikátní, třebaže originality na něm příliš nezbývá. Svému majiteli ale působí radost a to je to hlavní - a důležitější než to, aby bylo auto za několik let prodáno co nejdráže...
Tahle M3 E30 není sériová ani zdaleka, vzhledově ale hodně dělá lak a kola
Zdroj: Speed Hunters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oficiálně: Finále MotoGP se pojede v Barceloně včera 15:27
- Mistři světa z nezávislého týmu včera 12:25
- Ondřej Vostatek bude v WorldSSP 2025 startovat za český tým WRP Racing 4.11.2024
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto 3.11.2024
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu 3.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
před 11 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
včera - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
včera - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva