Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW GINA Light Visionary Model: Bangleova revoluce
10.6.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Chris Bangle zase jednou ohromuje automobilový svět. Na tvary jím navržených aut už jsme si zvykli, ale aby se auto měnilo před očima?
Zhruba před týdnem zveřejnilo BMW prazvláštní video. Komentář, který ho doprovází, mluví o převozu záhadného konceptu s názvem BMW GINA Light Visionary Model do mnichovského muzea značky. Ovšem co to je vlastně zač, divili se mnozí. Naštěstí nemuseli čekat dlouho a dnes se všichni dozvídáme tajemství nízkého roadsteru z videa.
Napadlo vás někdy, že by karoseria auta mohla měnit tvar? Co takhle zmáčknout tlačítko a z civilního kabrioletu vytvořit sportovní roadster s agresivními tvary? Stejnou otázku si položil i tým okolo hlavního designéra BMW Chrise Banglea a přišel s revolučním nápadem. Místo klasického kovu vytvořili karoserii představené studie z drátů, pokrytých speciální látkou odolávající všem možným vlivům běně útočícím na auta. My, co leccos pamatujeme, řeknem, nic nového pod sluncem, stačí vzpomenout na slavný Velorex. Jenže to by nebylo BMW, aby nepřišlo s něčím speciálním. Celá ta konstrukce pod látkou totiž může zásluhou elektrohydraulických mechanismů měnit tvar. Ostatně nač jsou slova, kde pomůže obraz. Prohlédněte si video, kde samotný pan Bangle prozradí něco ideích, které měli designéři při tvorbě GINY na mysli. Pod videem uvádíme stručný překlad komentáře.
Ještě něco málo technických podrobností. GINA je posatvena na podvozku roadsteru BMW Z8 a také si ponechala jeho krázný osmiválec. Těžko lze ale očekávat, že se její hlavní technologie dostane jinam než do muzea BMW. Na druhou stranu její tvary leccos naznačují o příští generaci Z4.
Stručný překlad komentáře:
K čemu je vlastně karoserie auta, musí být vyrobena z kovu? Musí být výraběna stále stejně nebo vlastně může plnit i jiné úkoly. V reálu ji vlastně nepotřebujete, věci jako pevnost či dobré jízdní vlastnosti lze dosáhnout také u vozidla vybaveného jen nezakrytým prostorovým rámem. Proč tedy neopustit kovový povrch a nepřejít k něčemu, co má jiné vlastnosti. Něčemu, co se může hýbat, být lehčí a méně náročné na výrobu. A to je to jsou otázky, na které GINA hledá odpovědi.
GINA je akronym vyjadřující "Geometrie a funkčnost v N (nekonečně mnoho)přizpůsobeních". Její podstatou je tedy slovo změna. GINA tedy není jen nějaký model, není o tvarech či jen o nápadu nahradit kov látkou, je vyjádřením naprosto odlišného přístupu k řešení problémů. Nechme materiály mluvit jinak, ponechme otázku výroby úplně stranou. Na GINĚ je přitažlivé to, že materiály u ní mají v podstatě hlavní slovo. Netrvá dlouho přijít na to, jak to auto bude vypadat. Vězměme na příklad vztah mezi blatníkem a podběhem. Natáhněte drát tam, kde chcete mít kolo a kde má být blatník a o zbytek se postará látka. A i dál je to jako byste šili oblek. Uděláte první střih, zkusíte základní tvary, sestehujete, upravíte a pak to jen sešijete dohromady. Samotné natažení látky na auto trvalo jen dvě hodiny.
Hlavní přidanou hodnotou GINY jsou emoce. Můžete říct, že máte vyšší funkčnost či alternativní cestu jak dělat věci, ale opravdová podstata je v emocích. Pro mě osobně je nejdůležitější lidskost GINY, říká Chris Bangle. Dělá věci tak, jako je dělají lidé. Světla jsou toho příkladem, jejich "otevírání" připomene lidské oči.
Hlavní filozofie v krátkosti? Být flexibilní, myslet flexibilně, jednat flexibilně. Kontext nad dogmatem, uzavírá Bangle.
















Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 3 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 4 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 6 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 7 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva