Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel
14.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(70 foto, 4 videa) BMW 3 s V8 už tu byla, třeba M3 E92 či M3 GTR E46. Ovšem řada 3 E30 s V8 z USA a dvěma turby je vážně velká rarita.
Není zas tak neobvyklé, když někdo namontuje do auta jiný než původní motor. Nedávno jsme tu měli zajímavé BMW M3 E30 s řadovým šestiválcem z M3 E46 a ještě s kompresorem navrch. Výsledek byl 567 koní a krásně postavené auto, nad kterým však purista ohrne nos. Zajímavý, ač nikoliv ojedinělý je také nápad nacpat největší motor BMW do nejmenšího auta BMW - V12 do řady 3 Compact.
Vedle toho se zdá být montáž osmiválce zdá být nezajímavou, však taková M3 E92 ji měla přímo z fabriky a nebyla v tom sama - vzácná silniční M3 GTR E46 na tom byla podobně. Jenže dnes probíraný stroj je něco trochu jiného - je to kombinace německého a amerického inženýrství postaveá v Británii. Původně to bylo dvoudveřové BMW 320i generace E30, dnes má ale motor o trojnásobném objemu - šestilitrový V8 Small Block Chevroletu. A aby toho nebylo málo, je k tomu přeplňovaný dvěma slušně velkými turbodmychadly, takže dává osm stovek koní při nikterak divokém plnícím tlaku. A výkon posílá přes manuální převodovku na zadní kola, samozřejmě.
Osmiválec má rozvod OHV a je vybaven hliníkovými dvouventilovými hlavami značky Brodix, sání dodala firma Edelbrock. Také vidíme poctivé omotání veškerého výfukového vedení, aby v motorovém prostoru nebylo příliš horko, a to, že se vzduchovými filtry se Ross Bradley, britský majitel tohoto stroje, příliš neobtěžuje.
Také víme, že škrticí klapka má průměr 90 milimetrů a karburátor na fotkách je jen pro první rozběhnutí motoru, v provozu je palivo dodáváno elektronickým vstřikováním. Převodovka též nemohla zůstat původní, protože vůz byl od začátku stavěn s projektovaným výkonem až tisíc koní. Místo bavorské skříně tak do vozu přišel zrenovovaný japonský pětikvalt R154 z Toyoty Supra, velmi odolná skříň.
Dalších informací máme zatím poskrovnu, auto je hotové teprve pár měsíců a zdaleka ne po celou tu dobu jezdí. Spolehlivostí toto BMW/Chevy prostě nevyniká. Asi to není nic překvapivého, když vecpete velký americký motor do malého německého auta a ještě ho „nafouknete” do stratosférických výšin, navíc takováto auta neexistují primárně proto, aby byla neprůstřelná. Přesto - přeplňování bylo několikrát přestavováno, jedno z turbodmychadel prošlo minimálně dvěma repasemi a olejové vedení i s chladičem oleje mělo několik variant.
Ona roztržená hadice mezi fotografiemi pochází ze zkoušky, kdy byl tlak turbodmychadel zvýšen na 1,3 baru. Znamenalo by to okolo 880 koní, ovšem bylo to už za hranou možností některých součástek motoru. Výsledný výkon je tedy - alespoň pro tuto chvíli - 800 koní a i ten dává motoru docela zabrat. Možná by další snížení tlaku turbodmychadel mohlo trochu pomoci životnosti některých dílů - včetně samotných dmychadel.
Stavba to je na každý pád úctyhodná a ne zrovna obvyklá, zejména u stroje, který není primárně určen na čtvrtmílovou závodní dráhu a vznikl z velké části přímo u majitele doma. Ross Bradley s ním jezdí po silnicích a obráží srazy tunerů a/nebo majitelů BMW, kde získává ocenění - zcela pochopitelně. Nejvíc řeknou fotografie a videa, kterých je spousta - přes sedmdesát a k tomu čtyři videa.
Stavba tohoto monstra byla náročná...
Zdroje: Ross Bradley@Facebook, Ross Bradley@Instagram Ross Bradley@Youtube, Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
včera - Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
10.1.2025 - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
9.1.2025
Nejnovější články
- Jak moc VW kašle na zákazníky? Konec „manuálních” verzí Golfů GTI a R to ukazuje v plné nahotě
před 2 hodinami - Pokud vám nové Audi A6 připadá otřesné, nejste sami. Slavný designér na něm vidí jedinou pozitivní věc: Autora už vyhodili
před 2 hodinami - 14 let v prodeji: Mezi nejstarší auta na trhu spadly nejen laciné Fiaty, ale i „pokrokové” Tesly nebo nejdražší SUV
před 2 hodinami - Tušíte, jak nízko klesly ceny nejlevnějšího moderního Lamborghini? Koupíte ho za cenu drahých Škod, teď si jen troufnout
před 10 hodinami - VW definitivně přiznal, že většina zákazníků jeho původně jen elektrické značky chce auta s benzinovým motorem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva