Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel
14.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(70 foto, 4 videa) BMW 3 s V8 už tu byla, třeba M3 E92 či M3 GTR E46. Ovšem řada 3 E30 s V8 z USA a dvěma turby je vážně velká rarita.
Není zas tak neobvyklé, když někdo namontuje do auta jiný než původní motor. Nedávno jsme tu měli zajímavé BMW M3 E30 s řadovým šestiválcem z M3 E46 a ještě s kompresorem navrch. Výsledek byl 567 koní a krásně postavené auto, nad kterým však purista ohrne nos. Zajímavý, ač nikoliv ojedinělý je také nápad nacpat největší motor BMW do nejmenšího auta BMW - V12 do řady 3 Compact.
Vedle toho se zdá být montáž osmiválce zdá být nezajímavou, však taková M3 E92 ji měla přímo z fabriky a nebyla v tom sama - vzácná silniční M3 GTR E46 na tom byla podobně. Jenže dnes probíraný stroj je něco trochu jiného - je to kombinace německého a amerického inženýrství postaveá v Británii. Původně to bylo dvoudveřové BMW 320i generace E30, dnes má ale motor o trojnásobném objemu - šestilitrový V8 Small Block Chevroletu. A aby toho nebylo málo, je k tomu přeplňovaný dvěma slušně velkými turbodmychadly, takže dává osm stovek koní při nikterak divokém plnícím tlaku. A výkon posílá přes manuální převodovku na zadní kola, samozřejmě.
Osmiválec má rozvod OHV a je vybaven hliníkovými dvouventilovými hlavami značky Brodix, sání dodala firma Edelbrock. Také vidíme poctivé omotání veškerého výfukového vedení, aby v motorovém prostoru nebylo příliš horko, a to, že se vzduchovými filtry se Ross Bradley, britský majitel tohoto stroje, příliš neobtěžuje.
Také víme, že škrticí klapka má průměr 90 milimetrů a karburátor na fotkách je jen pro první rozběhnutí motoru, v provozu je palivo dodáváno elektronickým vstřikováním. Převodovka též nemohla zůstat původní, protože vůz byl od začátku stavěn s projektovaným výkonem až tisíc koní. Místo bavorské skříně tak do vozu přišel zrenovovaný japonský pětikvalt R154 z Toyoty Supra, velmi odolná skříň.
Dalších informací máme zatím poskrovnu, auto je hotové teprve pár měsíců a zdaleka ne po celou tu dobu jezdí. Spolehlivostí toto BMW/Chevy prostě nevyniká. Asi to není nic překvapivého, když vecpete velký americký motor do malého německého auta a ještě ho „nafouknete” do stratosférických výšin, navíc takováto auta neexistují primárně proto, aby byla neprůstřelná. Přesto - přeplňování bylo několikrát přestavováno, jedno z turbodmychadel prošlo minimálně dvěma repasemi a olejové vedení i s chladičem oleje mělo několik variant.
Ona roztržená hadice mezi fotografiemi pochází ze zkoušky, kdy byl tlak turbodmychadel zvýšen na 1,3 baru. Znamenalo by to okolo 880 koní, ovšem bylo to už za hranou možností některých součástek motoru. Výsledný výkon je tedy - alespoň pro tuto chvíli - 800 koní a i ten dává motoru docela zabrat. Možná by další snížení tlaku turbodmychadel mohlo trochu pomoci životnosti některých dílů - včetně samotných dmychadel.
Stavba to je na každý pád úctyhodná a ne zrovna obvyklá, zejména u stroje, který není primárně určen na čtvrtmílovou závodní dráhu a vznikl z velké části přímo u majitele doma. Ross Bradley s ním jezdí po silnicích a obráží srazy tunerů a/nebo majitelů BMW, kde získává ocenění - zcela pochopitelně. Nejvíc řeknou fotografie a videa, kterých je spousta - přes sedmdesát a k tomu čtyři videa.
Stavba tohoto monstra byla náročná...
Zdroje: Ross Bradley@Facebook, Ross Bradley@Instagram Ross Bradley@Youtube, Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oficiálně: Finále MotoGP se pojede v Barceloně včera 15:27
- Mistři světa z nezávislého týmu včera 12:25
- Ondřej Vostatek bude v WorldSSP 2025 startovat za český tým WRP Racing 4.11.2024
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto 3.11.2024
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu 3.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
před 9 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
před 11 hodinami - Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
včera - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
včera - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 23:37 - Jaggie
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 21:24 - denis
- Onboard videa 11.05. 20:22 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha