BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel

(70 foto, 4 videa) BMW 3 s V8 už tu byla, třeba M3 E92 či M3 GTR E46. Ovšem řada 3 E30 s V8 z USA a dvěma turby je vážně velká rarita.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel

14.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(70 foto, 4 videa) BMW 3 s V8 už tu byla, třeba M3 E92 či M3 GTR E46. Ovšem řada 3 E30 s V8 z USA a dvěma turby je vážně velká rarita.

Není zas tak neobvyklé, když někdo namontuje do auta jiný než původní motor. Nedávno jsme tu měli zajímavé BMW M3 E30 s řadovým šestiválcem z M3 E46 a ještě s kompresorem navrch. Výsledek byl 567 koní a krásně postavené auto, nad kterým však purista ohrne nos. Zajímavý, ač nikoliv ojedinělý je také nápad nacpat největší motor BMW do nejmenšího auta BMW - V12 do řady 3 Compact.

Vedle toho se zdá být montáž osmiválce zdá být nezajímavou, však taková M3 E92 ji měla přímo z fabriky a nebyla v tom sama - vzácná silniční M3 GTR E46 na tom byla podobně. Jenže dnes probíraný stroj je něco trochu jiného - je to kombinace německého a amerického inženýrství postaveá v Británii. Původně to bylo dvoudveřové BMW 320i generace E30, dnes má ale motor o trojnásobném objemu - šestilitrový V8 Small Block Chevroletu. A aby toho nebylo málo, je k tomu přeplňovaný dvěma slušně velkými turbodmychadly, takže dává osm stovek koní při nikterak divokém plnícím tlaku. A výkon posílá přes manuální převodovku na zadní kola, samozřejmě.

Osmiválec má rozvod OHV a je vybaven hliníkovými dvouventilovými hlavami značky Brodix, sání dodala firma Edelbrock. Také vidíme poctivé omotání veškerého výfukového vedení, aby v motorovém prostoru nebylo příliš horko, a to, že se vzduchovými filtry se Ross Bradley, britský majitel tohoto stroje, příliš neobtěžuje.

Také víme, že škrticí klapka má průměr 90 milimetrů a karburátor na fotkách je jen pro první rozběhnutí motoru, v provozu je palivo dodáváno elektronickým vstřikováním. Převodovka též nemohla zůstat původní, protože vůz byl od začátku stavěn s projektovaným výkonem až tisíc koní. Místo bavorské skříně tak do vozu přišel zrenovovaný japonský pětikvalt R154 z Toyoty Supra, velmi odolná skříň.

Dalších informací máme zatím poskrovnu, auto je hotové teprve pár měsíců a zdaleka ne po celou tu dobu jezdí. Spolehlivostí toto BMW/Chevy prostě nevyniká. Asi to není nic překvapivého, když vecpete velký americký motor do malého německého auta a ještě ho „nafouknete” do stratosférických výšin, navíc takováto auta neexistují primárně proto, aby byla neprůstřelná. Přesto - přeplňování bylo několikrát přestavováno, jedno z turbodmychadel prošlo minimálně dvěma repasemi a olejové vedení i s chladičem oleje mělo několik variant.

Ona roztržená hadice mezi fotografiemi pochází ze zkoušky, kdy byl tlak turbodmychadel zvýšen na 1,3 baru. Znamenalo by to okolo 880 koní, ovšem bylo to už za hranou možností některých součástek motoru. Výsledný výkon je tedy - alespoň pro tuto chvíli - 800 koní a i ten dává motoru docela zabrat. Možná by další snížení tlaku turbodmychadel mohlo trochu pomoci životnosti některých dílů - včetně samotných dmychadel.

Stavba to je na každý pád úctyhodná a ne zrovna obvyklá, zejména u stroje, který není primárně určen na čtvrtmílovou závodní dráhu a vznikl z velké části přímo u majitele doma. Ross Bradley s ním jezdí po silnicích a obráží srazy tunerů a/nebo majitelů BMW, kde získává ocenění - zcela pochopitelně. Nejvíc řeknou fotografie a videa, kterých je spousta - přes sedmdesát a k tomu čtyři videa.


BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 1 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 01BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 2 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 02BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 3 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 03BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 4 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 04BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 5 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 05BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 6 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 06BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 7 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 06aBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 8 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 06bBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 9 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 06cBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 10 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 07BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 11 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 08BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 12 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 09BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 13 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 09aBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 14 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 10BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 15 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 11BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 16 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 12BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 17 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 13BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 18 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 14BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 19 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 14aBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 20 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 15BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 21 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 16BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 22 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 17BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 23 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 18BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 24 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 19BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 25 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 20BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 26 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 21BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 27 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 22BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 28 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 23BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 29 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 24BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 30 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 25BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 31 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 26BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 32 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 27BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 33 - bmw E30 60 chevy V8 uk stavba 28
Stavba tohoto monstra byla náročná...

BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 34 - bmw E30 60 chevy V8 uk 02aBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 35 - bmw E30 60 chevy V8 uk 02BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 36 - bmw E30 60 chevy V8 uk 01BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 37 - bmw E30 60 chevy V8 uk 03BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 38 - bmw E30 60 chevy V8 uk 05BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 39 - bmw E30 60 chevy V8 uk 14BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 40 - bmw E30 60 chevy V8 uk 15BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 41 - bmw E30 60 chevy V8 uk 16BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 42 - bmw E30 60 chevy V8 uk 17BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 43 - bmw E30 60 chevy V8 uk 18BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 44 - bmw E30 60 chevy V8 uk 21BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 45 - bmw E30 60 chevy V8 uk 18aBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 46 - bmw E30 60 chevy V8 uk 22BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 47 - bmw E30 60 chevy V8 uk 23BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 48 - bmw E30 60 chevy V8 uk 24BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 49 - bmw E30 60 chevy V8 uk 25BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 50 - bmw E30 60 chevy V8 uk 26BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 51 - bmw E30 60 chevy V8 uk 27BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 52 - bmw E30 60 chevy V8 uk 28BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 53 - bmw E30 60 chevy V8 uk 30aBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 54 - bmw E30 60 chevy V8 uk 31BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 55 - bmw E30 60 chevy V8 uk 32BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 56 - bmw E30 60 chevy V8 uk 32aBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 57 - bmw E30 60 chevy V8 uk 33BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 58 - bmw E30 60 chevy V8 uk 33aBMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 59 - bmw E30 60 chevy V8 uk 34BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 60 - bmw E30 60 chevy V8 uk 35BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 61 - bmw E30 60 chevy V8 uk 36 BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 62 - bmw E30 60 chevy V8 uk 08BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 63 - bmw E30 60 chevy V8 uk 09BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 64 - bmw E30 60 chevy V8 uk 10BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 65 - bmw E30 60 chevy V8 uk 11BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 66 - bmw E30 60 chevy V8 uk 12BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 67 - bmw E30 60 chevy V8 uk 13BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 68 - bmw E30 60 chevy V8 uk 37BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 69 - bmw E30 60 chevy V8 uk 38BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel - 70 - bmw E30 60 chevy V8 uk 39
...výsledek ale stojí za to

Zdroje: Ross Bradley@Facebook, Ross Bradley@Instagram Ross Bradley@Youtube, Car Throttle

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše