Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW 3 Compact s 5,5 V12 a technikou M3 zvládalo až 306 km/h
8.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Kříženec rovnou tří BMW byl divoký, rychlý a hravý zároveň. Říkal si Racing Dynamics K55, s 433 koňmi na 1 461 kg dodnes bere dech.
Vloni představené BMW 1M CSL není prvním malým bavorákem s obřím motorem pod kapotou. Není to ani první kupé řady 1 s desetiválcem z minulého BMW M5, ale to je trochu jiný příběh. Dnes se podíváme na stroj, který si stavba německé firmy TJ Fahrzeugdesign dost možná vzala za vzor - Racing Dynamics K55 Compact.
Italská společnost Racing Dynamics SpA je jedním z mála schopných tunerů BMW na jih od Alp. A má toho za sebou již dost, věnovala se například i úpravám dvanáctiválců pod kapotami BMW 850i. Jednoho dne ale někoho napadlo, že motor z jednoho z největších aut BMW by se mohl vejít do jednoho z nejmenších - do řady 3 E36 Compact.
Původní čtyřválec tedy putoval pryč. Motorový prostor byl výrazně upraven, podběhy pozměněny, příčka mezi motorem a kabinou také a prostor za přední maskou rovněž. Mezitím se pracovalo i na dvanáctiválci M70 - byl převrtán z 5 379 ccm na 5 486 ccm, dostal větší ventily a ostřejší vačky, novou elektroniku a nový výfuk značky Zytek. A pak byly tyto dvě věci - jistě mimo jiné za hlasitého klení - spojeny.
Malé BMW, které kdysi mělo čtyřválcovou osmnáctistovku, přes šestistupňový manuál Getrag posílalo na zadní kola výkon vidlicového 5,5litrového dvanáctiválce, motoru o trojnásobném objemu i počtu válců. Generoval přesně 433 koní při 5 900 ot./min a 550 Nm při 4 100 ot./min, hmotnost přitom zůstávala na více než rozumných 1 461 kg. Nepřekvapí tak, že se zrychlení na stovku se odehrálo za 4,5 sekundy, pokud jste se tedy naučili bojovat s prokluzem zadních kol. Zajímavější by byly hodnoty zrychlení na vyšší rychlosti, ty ale z dobových materiálu známy nejsou. Známa je ale maximální rychlost - 306 km/h. Slušný kalup na auto s pověstí nákupní tašky...
Pochopitelně, motor nebylo to jediné, co bylo upraveno. Odpružení bylo kompletně nové a nastavitelné, převodovka dostala lepší dvouhmotový setrvačník a odolnější spojku a zbytek pohonného ústrojí včetně zadní nápravy s poctivým mechanickým samosvorem bylo převzato z BMW M3 E36. Z tohoto vozu pocházelo v podstatě všechno důležité, například i spodní část karoserie včetně středového tunelu a zadní rám.
Interiér dostal nový volant, pár úprav pro středovou konzoli a digitální přístrojový štít pro řidiče - a ještě jeden pro spolujezdce, snad aby věděl, jak rychle má odříkávat Otčenáš. A samozřejmě byly vylepšeny také brzdy, ty přední dostaly speciálně navržené čtyřpístkové třmeny. Osmnáctipalcová kola tu byla zejména proto, aby se pod ně ohromné kotouče vešly, jak je vidět i na snímcích. A pneumatiky Pirelli P7000 dělaly, co mohly, aby vůz udržely na silnici.
Řidič s ním ale každopádně měl plné ruce práce. Stejně jako volantem se tento vůz dal řídit plynem; nebyla tu stabilizace, protože ta v 850i byla připojena k elektronickému plynu, který byl nahrazen starým dobrým lankem. Přetáčivost tak byla na denním pořádku, ale vůz údajně nekousal, smyky se velmi snadno daly chytit a držet a držet a držet. A když bylo sucho, nebyl prý problém jet čistou stopou, i když to chtělo spoustu citu v pravé noze.
Motor údajně reagoval na milimetrové pokyny pedálu plynu naprosto okamžitě, bez jakékoliv prodlevy. Podvozek byl velmi pevný, auto se nenaklánělo, ale nejezdilo ani uskákaně. A ať už jste jeli rovně nebo v obrovském driftu, vždycky jste věděli, jak to vypadá pod koly. Řízení bylo velmi přesné a člověk se s ním i s šasí velmi rychle sžil.
Na rozdíl od ideově spřízněného Golfu 928 Nordstadt/Artz, vzniklého kvůli propagaci s plánem na velmi omezenou výrobu, myšlenka za K55 Compact byla vytvořit auto jen pro zábavu. Nemělo se prodávat; troufáme si odhadnout, že na světě existuje jen jediný kousek, který stále vlastní firma Racing Dynamics, ale přesné informace dnes nejsou k nalezení.
V každém případě je to velmi zajímavý kříženec, hotrod, nesmysl, nazvěte to jak chcete. Pravdou zůstává, že co nejmenší auto s co největším motorem je vždy velmi přitažlivá idea. I proto vznikají stroje jako BMW 1M CSL. Příští by mohlo být třeba BMW řady 2 s osmiválcem z M3 E92 a manuálním šestikvaltem...
Racing Dynamics K55 Compact byl dobrý hlavně na drifty, ale údajně nekousal zas tak moc
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 3 hodinami - Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 08:03 - honziss
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 07:56 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.04. 21:32 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:26 - řidičBOB
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.