Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem
17.11.2019 | Mirek Mazal
Říká se, že bohatí mohou všechno. Je to jistě přehnané tvrzení, těžko si ale představit kohokoli jiného než po léta nejbohatšího muže planety, kdo by dokázal změnit americké zákony jen kvůli dovozu svého oblíbeného auta.
Dnes nejbohatší člověk planety Jeff Bezos před dvěma lety sesadil z prvního místa dlouhodobého krále tohoto žebříčku, Billa Gatese. Zakladatel softwarového gigantu Microsoft nastřádal jmění v hodnotě 90 miliard dolarů (2,1 bilionu Kč), což už možná nestačí na prvenství v tabulce miliardářů, pořád je to ale dost na to, aby dokázal pohnout se zdánlivě neměnnými zákony rodné země.
Občané USA jsou dnes legislativně omezeni v dovozu aut předpisem zvaným Imported Vehicle Safety Compliance alias IVSC. Ten jim zakazuje individuální import aut mladších 25 let - taková auta musí být dovezena do země oficiálně, nebo nesmí být provozována vůbec. Předpis na první pohled dělá dojem, že chrání bezpečnost amerických spotřebitelů, ve skutečnosti ale chrání jen zisky oficiálních dovozců.
Vše vzniklo po prvním ropném šoku, který způsobil extrémní růst hodnoty dolaru. Například BMW v dolarové hodnotě 25 tisíc USD bylo tehdy možné koupit v NSR v přepočtu za 15 tisíc USD, což byl tak extrémní rozdíl, že bohatě pokryl i náklady na převoz auta přes oceán. Kupci tedy objednávali vozidla na starém kontinentu a v USA je později nechávali upravit podle lokálních zvyklostí. Chytrý tah byl administrativně v pořádku, ale o své zisky přicházeli američtí dovozci. Například roční pokles tržeb Mercedesu v USA za 12 měsíců let 1973 až 1974 o 300 milionů dolarů (ekvivalent dnešních cca 1,6 mld USD, tedy přibližně 37 mld CZK) hovoří za vše. To už je dost peněz na to, aby se vyplatilo zaplatit lobisty. Důsledkem bylo zavedení IVSC v roce 1988.
Individuální import automobilů se rázem stal nerealizovatelným kvůli náročnosti jejich schválení pro provoz v USA. Přizpůsobení vyžaduje mimo jiné zničit při crash testech minimálně čtyři kusy stejného vozu, což je samo o sobě nepřekonatelnou překážkou. Právě tehdy si ale Bill Gates zařídil v Německu dodání Porsche 959 do USA.
Než se jeho vůz dostal do přístavu v San Franciscu, začal platit ISVC, a tak musel být celníky přesunut do skladu kvůli nevyhovujícím parametrům - Gates si koupil jeden z 345 kusů 959 určené Evropanům. Dolarový miliardář samozřejmě nebyl nadšený a nebyl v tom sám. Stejné vrásky na čele měl americký závodník a sběratel Bruce Canepa, který sice dokázal dostat 959 domů dříve, ale kvůli novým předpisům ji též nezaregistroval.
Několik velmi bohatých Američanů v čele právě s Gatesem a Canepou se tak spojilo do tzv. Special Vehicle Coalition. A společně se pustili do boje s ISVC. Byl to běh na dlouhou trať, zejména Gatesovou zásluhou se ale nakonec po 9 letech podařilo prosadit dodatek zvaný Show or Display, který dovoluje pro provoz v USA za zvláštních podmínek registrovat i automobily mladší 25 let. Vozidlo ze zahraničí nesmí ročně najet více než 4 tisíce kilometrů, maximální počet vyrobených kusů nemůže být vyšší než 500 a musela být prokázaná technologická nebo historická jedinečnost.
Hlavní překážka tak padla, chybělo ještě vypořádat se s ochránci přírody z agentury USEPA, kteří trvali na potřebě doložit úroveň emisí odpovídající americkým standardům. Gates naneštěstí potřeboval projít kontrolou v Kalifornii, kde jsou na zplodiny neobvykle vysazení. Porsche 959 vyráběné zcela automaticky bez katalyzátoru tak před sebou mělo další potíže s americkými předpisy, to už ale pro Gatese byla legrace. Své Porsche nechal poslat zpět do Německa, kde mu automobilka jeho exemplář ochotně - co byste neudělali pro pana Gatese - jako jediný na světě továrně upravila tak, aby obstál před kalifornskými předpisy.
Po 13 letech od dovozu auta se tak otec Microsoftu mohl konečně projet ve svém Porsche 959 po amerických silnicích bez strachu z policie a následného sešrotování vozu. Úmorné snažení byla Gatesova osobní výhra a ukázka jeho vlivu, dodnes z něj ale profitují i jiní - dodatek zásadně ulehčil dovoz jedinečných aut z celého světa na americkou půdu a například jen díky němu může po USA jezdit většina ještě výjimečnějších Koenigseggů.
![Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem - 1 - Bill Gates prispel k dovozu aut do USA 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem - 2 - Bill Gates prispel k dovozu aut do USA 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem - 3 - Bill Gates prispel k dovozu aut do USA 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem - 4 - Bill Gates prispel k dovozu aut do USA 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem - 5 - Bill Gates prispel k dovozu aut do USA 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem - 6 - Bill Gates prispel k dovozu aut do USA 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem - 7 - Bill Gates prispel k dovozu aut do USA 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem - 8 - Bill Gates prispel k dovozu aut do USA 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Bill Gates využil svého vlivu, aby v USA mohl jezdit jinak nelegálním autem - 9 - Bill Gates prispel k dovozu aut do USA 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Porsche 959 učarovalo Billu Gatesovi tak moc, že zasvětil devět let boji za zmírnění podmínek dovozu podobných aut do USA. A uspěl
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
před 2 hodinamiNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Algarve - test Moto3 1. den včera 21:58
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao včera 19:16
- Převrat v Moto3: Závody ve zbrojení se musí zastavit včera 10:00
- KTM 125 Enduro R a 390 Enduro R: malá endura včera 08:00
- Chantra je prvním stabilním jezdcem MotoGP z Thajska 9.2.2025
Nejnovější články
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
před 2 hodinamiŠéf Renaultu bez okolků řekl, co dál čeká auta v EU. Nová nařízeni je zdraží o dalších 40 procent, nezaměstnanost poroste
před 3 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraNěmci vyzkoušeli jeden z nejspolehlivějších moderních VW, i s takovou pověstí ho koupíte od 250 tisíc Kč
včeraRýsuje se nový král ztráty hodnoty. Majiteli má prodělat přes 6 milionů Kč za jediný rok a 10 tisíc km
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva