Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka

V posledních letech se stalo skoro pravidlem, že sebevětší nesmysl, který kdysi vznikl v omezeném počtu, dnes přitahuje pozornost sběratelů už kvůli své vzácnosti. Tohle Bohse-Lada-Porsche je zjevně výjimkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka

včera | Petr Prokopec

Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka

/

Foto: Alpha Cars & Motorcycles, publikováno se souhlasem

V posledních letech se stalo skoro pravidlem, že sebevětší nesmysl, který kdysi vznikl v omezeném počtu, dnes přitahuje pozornost sběratelů už kvůli své vzácnosti. Tohle Bohse-Lada-Porsche je zjevně výjimkou.

V 80. letech minulého století založil Johann Bohse karosárnu nesoucí jeho příjmení. Hned první kreací zvanou Euro-Star se postaral o pozornost nejen domácího tisku, neboť Volkswagen Golf první generace přepracoval na pozoruhodný kabriolet. Inspirací mu byly americké plážové buggyny, po jejichž vzoru vůz neměl ani dveře, ani střechu - obojí si nicméně klientela mohla pořídit za příplatek, načež se Euro-Star stal praktičtějším vozem, který šlo využívat i v jiných než slunečních dnech.

Společnost Bohse Automobilbau ovšem Golf jakožto základ využila jen u prvních třiceti aut, než se z finančních důvodů přesunula k ruské Ladě. Klasický žigulík i díky tříprostorové karoserii ostatně posloužil jejím záměrům i technicky lépe. Postup konverze pak byl vskutku svérázný - Němci sovětskému vozu odřízli střechu a následně přes jeho zbytek nasadili celoplastový výlisek. Zároveň přihodili také dva oblouky, z nichž jeden sloužil jako rám čelního okna, které chránily posádku při převrácení.

Konverze postavená na bázi Lady byla úspěšnější, celkově se prodalo zhruba 200 kusů. U své další kreace tak již Bohse automaticky směřoval do Ruska, kde si jako základ vzal modernější model Samara. Také u něj došlo na otevření kabiny slunci, ovšem trochu odlišným způsobem. Němci totiž přední část vozu ponechali nedotčenou a úřadovat začali hlavně za středovým sloupkem. Za něj se totiž nastěhovala jak plátěná stahovací střecha, tak menší nákladová plocha.

Pod názvem Safari Fun, který nechtěně, ale trefně odkazuje i na dnes slavnou Škodu Felicia Fun, se tak skrývala podobná kombinace sedanu, kabrioletu a pick-upu. Jakkoli onu korbu nešlo zatížit třeba europaletou, která by se jednak na danou plochu nevešla, jednak by jí poté promáčkla - šlo totiž o jinak koncipované víko standardního zavazadelníku. Samotný soft-top ale již byl plně funkční a nasazoval se s pomocí zipů a patentů. Mimo to se Samara dočkala ještě neobvyklého střešního otvoru, jehož kryt bylo možné demontovat.

Ve srovnání s předchozí kreací se zlepšila kvalita úprav, stejně jako se vůz mohl pochlubit zajímavější technikou. Na vývoji 1,5litrového čtyřválcového motoru doplněného dvoukomorovým karburátorem totiž spolupracovalo Porsche, s jehož pomocí se výkon motoru dostal na 74 koní. O zrovna sportovní agregát se tedy nejednalo, ve srovnání se 60 koňmi předchozí jedna-dvojky, jíž užíval Euro-Star, se výraznou měrou zlepšila jak dynamika, tak spotřeba vozu.

Bohse celkově vyrobil jen asi dva tisíce exemplářů kabriolet/pick-upu, přičemž jeden po delší dobu stál v Belgii. V roce 2022 se ovšem dostal do Spojených států, kde jej od té doby zkouší prodat společnost AlphaCars & Motorcycles, jak si všimli kolegové z Carscoops. Protože je ale přepracovaná Samara nabízena za 28 995 dolarů neboli za asi 640 tisíc korun, vůz s originálním lakem a grafickými polepy zatím nikdo nechce. Inu, je to trochu nesmysl a ne každý nesmysl nutně láká sběratele... automobilových nesmyslů.


Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 1 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 01Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 2 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 03Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 3 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 04Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 4 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 05Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 5 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 06Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 6 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 07Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 7 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 08Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 8 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 09Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 9 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 10Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 10 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 11Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 11 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 12Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 12 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 13Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 13 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 14Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka - 14 - Lada Samara Bohse Safari Fun 1994 na prodej 15
Safari Fun byla kreace společnosti Johanna Bohseho vyrobená ve zhruba dvou tisících exemplářů. Ten možná nejzachovalejší s přibližně 11 000 km na tachometru je k mání v USA. Foto: Alpha Cars & Motorcycles, publikováno se souhlasem

Zdroj: Carscoops

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše