Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají
6.2.2019 | Mirek Mazal
Čas letí jako bláznivý, zpíval kdysi Karel Gott. Člověku se tahle slova vybaví při pohledu na auta, která se s počátkem letošního roku „kvalifikovala” mezi veterány.
Datum v kalendáři nám už několik týdnů připomíná, že se letopočet přehoupl do dalšího dějství. Pro některé je pohled na číslo 2019 depresivní záležitostí, pro jiné pozitivní okolností, v automobilovém světě ale mimo jiné znamená, že některé vozy čeká v průběhu letošního roku oslava 30. narozenin. A tím i vstup mezi veterány.
Oficiální statut veteránu náleží v Česku všem automobilům ve věku 30 let a více. Poznávacím znakem je starší vozidlo se zajímavou historií doplněné specifickou registrační značkou se zeleným písmenem V, které doplňuje číselný kód kraje 01 až 14 a čtyřmístné pořadové číslo.
I v České republice existují kluby, které aut evidují a udělují jim legislativně uznávaný status veteránského vozidla. Hodnotící komise posuzuje stav stroje, funkčnost technického vybavení nebo jeho originalitu motoru. Testace stoji nějaké peníze, ve výsledku ale může ušetřit peníze třeba za povinné ručení. Přesné náležitosti jsme probírali minule.
Od letoška se mezi takové vozy bude moci moci přihlásit řada dalších kandidátů, my jsme z nich vybrali patnáct těch nejzajímavějších. U některých vám posun do těchto sfér přijde přirozený, u jiných si budete říkat, jak je vůbec možné, že takovým modelů už táhne na 31... Hned u jednoho takového začínáme.
1. BMW 8 (E31)
Designově nadčasové kupé vypadá jako jedno z těch aut, které se vyrábělo ještě nedávno, což podporuje i jeho desetiletý výrobní cyklus. Fakt je ale ten, že do sériové produkce vstoupilo už v roce 1989. V době uvedení na trh se jednalo o vlajkovou loď automobilky, od které měla firma velká očekávání, která ale nikdy nebyla naplněna, navzdory faktickým kvalitám vozu.
Všestranný, sportovně-cestovní stroj poháněl vidlicový osmiválec v základu, dražší verze dostaly motory V12. Hitem byly vyklápěcí světlomety, chybějící B sloupek u dveří a spousta technických vychytávek. Ve své době to byl propadák a ještě pamatujeme, když bylo možné koupit nikým nechtěné hezké ojetiny až za směšné peníze. Dnes je to ikona a ceny v Evropě dnes startují na 34 800 Eur (900 tisíc Kč), na nejlepší dvanáctiválce s manuální převodovkou potřebujete miliony.



2. Mercedes SL (R 129)
Čtvrtá generace Mercedesu SL je dalším vozů, který na to nevypadá, vznikal ale mezi roky 1989 a 2001. Dodnes je na co koukat a málo není ani technických řešení hodných obdivu - již před 30 léty měla automobilka zaregistrovaných rovných 20 patentů týkajících se právě tohoto vozu. Roadster se tak mohl pochlubit například vystřelovacími oblouky za posádkou chránící hlavy cestující při převrácení, samonavíjecími tříbodovými bezpečnostní pásy uchycenými v sedadlech s pevným rámem z pěti hořčíkových částí, a čtyřpístkovými třmeny kotoučových brzd. Unikátní byla také elektrohydraulicky ovládaná stahovací střecha. Zachovalý kus dnes stojí od 18 400 Eur (476 tisíc Kč).
3. Mazda RX-7 Convertible
Sportovní automobil z Japonska předcházel modelu RX-8, který udělal tečku za Wankelem poháněnými sériovými vozy. Druhá generace RX-7 alias série 4 dostala kompletně novou stylizaci, která připomene Porsche 944 nebo Porsche 924. Mazda se v roce 1989 odvážila pustit do oběhu také verzi Convertible, které mělo odkládací pevný díl nad posádkou a skládací textilní zadní část s vyhřívaným oknem. Dobový tisk psal o jednom z nejlepších dostupných kabrioletů na trhu. Dnes si jej jako veterán můžete koupit od 12 500 Eur (323 tisíc Kč).
4. Rolls-Royce Corniche III
Luxusní model z Goodwoodu se vyráběl mezi léty 1989 a 1993. Jako správně exkluzivní zboží vznikl pouze v 452 exemplářích a v roce československé sametové revoluce se poprvé představil na autosalonu ve Frankfurtu. Stánek britského výrobce upozorňoval na nová kola z lehkých slitin, barevné nárazníky, pokročilejší systém odpružení, airbagy a na evoluční vstřikování paliva MK-Motronic. Změny v interiéru zahrnovaly palubní desku, středový panel a sedadla. Na rozdíl od některých jiných starších Rollsů platí Corniche III za povedený stroj a budoucí veterány dnes s cenou v Evropě začínají na 75 100 Eur (1,9 milionu Kč).
5. Alfa Romeo Spider (Series 4)
Třetí série legendární italského roadsteru končila v roce 1989 a plynule na ni navázlo její čtvrté provedení. Jednotunový stylový kabriolet přesně padne na horské silničky pod vysokými vrcholky stejně jako na promenády podél pláží nebo do úzkých uliček přelidněných měst módy. Hezké ojeté exempláře dnes pořídíte od skromných 13 800 Eur (357 tisíc Kč).
6. Jaguar XJR-S
Ve spolupráci s úspěšným závodním týmem Tom Walkinshaw Racing (TWR) vdechl Jaguar před třemi život sportovnímu modelu XJR-S. Jeho vidlicový dvanáctiválec měl objem 5,3 litrů, později dokonce rovných šest litrů a výkon nejvíce 338 koní. Velký agregát dával uspokojivou dynamiku, relativně nezvyklou na poměry anglických elegánů. Vcelku nezvyklá je na Jaguar té doby i zůstatková cena - šestilitr dnešního kupce připraví o 27 tisíc Eur (698 tisíc Kč).
7. Subaru Legacy (původní)
Nikdo nečekal, že by se Legacy jednou mohli stát nejlépe prodávaným vozem s pohonem 4x4. Ani moderátoři veřejné premiéry v roce 1989 nemohli tušit, jaký hit právě ukázali přihlížejícím, nakonec to ale bylo právě Legacy, které si připsalo výše zmíněný titul. Tahákem se stal plochý motor, pohon všech kol a dobré sériové vybavení. Zájemci o starší legendy musí Legacy první generace teprve docenit, na udržovaný kus dnes stačí 2 200 Eur (75 tisíc Kč).
8. Citroën XM
Když XM stál na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1989, ztělesňoval vše, co charakterizovalo značku Citroën. Vylepšené hydropneumatické odpružení řízené elektronikou a řízný design byly doménou Francouzů. V roce 1990 přišlo očekávané ocenění Auto roku. Kdysi téměř nulové ceny ojetin už jsou tady minulostí - cena slušného třílitrového šestiválce dnes začíná na 5 500 Eur (142 tisíc Kč).
9. Peugeot 605
Další Západoevropan byl navržen studiem Pininfarina, sdílel platformu a pohon předních kol s Citroënem XM. Limuzína od Peugeotu si vypůjčila i další konstrukční postupy, ale pohodlí bylo na horší úrovni. Sportovnější charakter může lákat méně usedlé sběratele, kterým bude stačit také měně peněz - připravit by si měli minimálně 2 500 Eur (65 tisíc Kč).
10. Volvo 460
Menší rodinný vůz ze severu je dalším, který byl představen v roce 1989. Sedan s typicky hranatou karoserií se už tehdy vyznačoval bezpečnostní výbavou, o které se ostatním automobilkám ani nesnilo. Dnes si Volvo 460 koupíte za minimálně 2 400 Eur (62 tisíc Kč).
11. Mazda 323F
Další mrkající model, který od letoška může požádat o veteránskou registraci. Spolehlivá technika by neměla mít problém přesvědčit hodnotící komisi o udělení atestu historického stroje. Jen ty zvláštní registrační značky nebudou pasovat na moderně střižený vůz. Ceny začínají na 2 300 Eur (59 tisíc Kč).
12. Renault 19 Chamade
Renault 19 v provedení sedan dostal přídomek Chamade. Do nabídky přibyl v roce 1989 a na kompaktní sedan se z dnešního pohledu prodával velmi dobře. Zákazníky zaujaly poměrně moderní linie, prostornost, jistá kvalita zpracování, motory a relativně dobrá pasivní bezpečnost. Vše samozřejmě pohledem platným před třiceti lety. Dnes je to na trhu ojetin rarita, přesto vám na použitelný kousek budou stačit stovky Eur neboli nízké desítky tisíc Kč.
13. Ferrari 348 tb
Zástupce vyšší dívčí - Ferrari 348 tb je poslední model se středově uloženým motorem vyvinutým před smrtí Enza Ferrari. Produkce probíhala po smrti Commendatore i jako odkaz na legendu automobilového průmyslu. Dnes italské memento stojí od 56 700 Eur (1,5 milionu Kč) a je druhým nejdražším automobilem, který si nové bude moci říkat veterán.
14. Porsche 911 (964)
Trochu opomíjená generace 911 s pouze pětiletým výrobním cyklem je v našem přehledu posledním vozem, který byl prodáván od roku 1988. Stal se také prvním, který nabídl pohon všech kol v případě modelu Carrera 4 a posledním, který verzi Turbo spároval s pohonem kol pouze zadních. Automobilce pomohl odrazit se od špatného období k lepším zítřkům. Verze 964 by mohla učit mnohé současné supersporty z hlediska designu, techniky i jízdních vlastností. Nejlevnější kusy stojí 58 600 Eur (1,51 milionu Kč), na vzácná a krásná Turba ale potřebujete miliony. Jde tak o nejdražší vůz z celého výběru.
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
před 11 hodinamiAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nejnovější články
Situace v Mercedesu zašla už tak daleko, že motory V12 ve firmě vyrábí jeden jediný člověk, navíc ne pro ni
před 7 hodinamiElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
před 9 hodinamiLidé, nekopejte si do aut a neojíždějte jim „ušáky”, ať už nikdy nemusím být svědkem zvěrstva, jako je toto
před 10 hodinamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
před 11 hodinamiI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva